Grundläggande teser

Skriv svar
Ale
Ungskog

Grundläggande teser

Inlägg av Ale »

Nån som bara snabbt kan förklara det mest grundläggande för mig, då jag flyttade in i huset med Biomatic Pannan så har den tuffat och gått och få problem, men lite saker jag funderar på..

Rökgaser:

Är det så att om man höjer rökgaserna genom att t.ex. lyfta på plåten som skyddar fyra rökkanaler innebär det med automatik att man får sämre verkningsgrad eller att det går åt mer pellets vid höga rökgaser?.

Aska:

Askan som blir efter pelletsen, är det bara att slänga ut i skogen, eller kan man ha nå bra användning av den?

Rengörning av förråd:

Hur ofta tömmer ni totalt på pellets i förrådet och gör rent?
Giggegubb
Prima virke

Re: Grundläggande teser

Inlägg av Giggegubb »

Ale skrev:Nån som bara snabbt kan förklara det mest grundläggande för mig, då jag flyttade in i huset med Biomatic Pannan så har den tuffat och gått och få problem, men lite saker jag funderar på..

Rökgaser:

Är det så att om man höjer rökgaserna genom att t.ex. lyfta på plåten som skyddar fyra rökkanaler innebär det med automatik att man får sämre verkningsgrad eller att det går åt mer pellets vid höga rökgaser?.
*jag har inte plockat bort nån plåt, antar att standardutförandet i biomaticen är bäst

Aska:

*bra som kompost, men det ryker som :evil: när man häller ut det

Rengörning av förråd:

Hur ofta tömmer ni totalt på pellets i förrådet och gör rent?
* behövs inte göras rent alls, damm är också bränsle
:wink:
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Har ju inte denna panna, men har för mig att om man lyfter plåten du talar om, kommer rökgaserna att ta en kortare väg ut ur pannan. De kommer då inte att lämna av värmen i pannan utan i skorstenen = högre rökgastemperatur = sämre verkningsgrad.
Många häller ut sitt sot på gräsmattan. Det kan bli för koncentrerat för komposten.
Det finns en tråd igång, som handlar om rengöring av veckoförråd. Själv tömmer jag mitt från spån ett par gånger om året. Somliga kan få problem med matningsskruven om det finns mycket spån i pelletsen. Blir även mer aska i brännare med fallmatning.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar