Hej Pelletsfans,
Jag har kört på läge 3 sedan jag startade upp min brännare i januari. Brännaren slår då av vid 80 grader och slår på igen vid ca 72-73 grader. Jag har varit inne på att få till ett större intervall, jag har även pratat lite med Spliffan (här på forumet) om detta. I en annan tråd fick jag veta att det behövdes någon extra ”grejj” för att fixa detta.
Nu när det börjar bli lite varmare, åtminstone på dagarna, så har jag testat att köra på läge 2 i några dagar. Då beter sig brännaren, enligt mig, lite konstigt åt. Brännaren slår av som vanligt vid 80 grader men den startar inte upp vid 72-3 grader som på läge 3.
När temperaturen i pannan sjunkit till sina 72 grader ger pannan signal att det börjar bli kallt (en lampa tänds). På läge 3 startar då brännaren upp ifrån viloläge och börjar värma. Nu på läge 2 händer ingenting. När panntempen sjunkit till ca 60 grader startar brännaren upp. Då börjar elspiralen att tända en brasa.
Nu till mina frågor: Skall det vara så? Vad är det i så fall som triggar brännaren att starta vid ca 60 grader? Någon ny signal kommer knappast från pannan.
Vad tror ni är mest ekonomiskt? Att köra mellan 70 och 80 grader eller att köra mellan 60 och 80 grader? Det kan jag ju välja mellan beroende på om jag väljer läge 2 eller 3.
Har ni andra som kör Janfire Flex-a samma erfarenheter?
Lustig tändcykel
Lustig tändcykel
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Re: Lustig tändcykel
Det är inte så att den hinner sjunka till 60grader innan "timern" gått ut. Är ju nån fördröjning på läge 1-2 så att den inta kan köra spiralen inom en viss tid sen senaste start...tror det var nånstans mellan 30-60minJohanKD skrev:Hej Pelletsfans,
Jag har kört på läge 3 sedan jag startade upp min brännare i januari. Brännaren slår då av vid 80 grader och slår på igen vid ca 72-73 grader. Jag har varit inne på att få till ett större intervall, jag har även pratat lite med Spliffan (här på forumet) om detta. I en annan tråd fick jag veta att det behövdes någon extra ”grejj” för att fixa detta.
Nu när det börjar bli lite varmare, åtminstone på dagarna, så har jag testat att köra på läge 2 i några dagar. Då beter sig brännaren, enligt mig, lite konstigt åt. Brännaren slår av som vanligt vid 80 grader men den startar inte upp vid 72-3 grader som på läge 3.
När temperaturen i pannan sjunkit till sina 72 grader ger pannan signal att det börjar bli kallt (en lampa tänds). På läge 3 startar då brännaren upp ifrån viloläge och börjar värma. Nu på läge 2 händer ingenting. När panntempen sjunkit till ca 60 grader startar brännaren upp. Då börjar elspiralen att tända en brasa.
Nu till mina frågor: Skall det vara så? Vad är det i så fall som triggar brännaren att starta vid ca 60 grader? Någon ny signal kommer knappast från pannan.
Vad tror ni är mest ekonomiskt? Att köra mellan 70 och 80 grader eller att köra mellan 60 och 80 grader? Det kan jag ju välja mellan beroende på om jag väljer läge 2 eller 3.
Har ni andra som kör Janfire Flex-a samma erfarenheter?
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Braskamin - Handöl 32A
Re: Lustig tändcykel
Hej, det låter som en rimlig förklaring. Visste inte om någon sådan fördröjning. Vet "vi" (experterna på forumet) om det är en sådan fördröjning och i så fall hur lång är den?Det är inte så att den hinner sjunka till 60grader innan "timern" gått ut. Är ju nån fördröjning på läge 1-2 så att den inta kan köra spiralen inom en viss tid sen senaste start...tror det var nånstans mellan 30-60min
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Då undrar jag vad det är som är 35 minuter. Är det mellan tändningarna eller att brännaren måste "vila" i 35 minuter?Micke skrev:Det är som LP75 säger det är ca 35minuter startfördröjning
på läge 1 och 2. pga spiraltändning
Hur klarar alla ni er som kör på läge 1 eller 2 hela vintern, det är först nu jag kan köra på läge 2? Jag har till och med problem nu, i teorin i alla fall. Skulle jag sätta på duschen när det fattas 5 minuter av de 35 antar jag att det skulle bli en snabbdusch.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
I min panna blir det då inte problem med varmvatten, ryms väll tillräckligt i beredaren.JohanKD skrev:Då undrar jag vad det är som är 35 minuter. Är det mellan tändningarna eller att brännaren måste "vila" i 35 minuter?Micke skrev:Det är som LP75 säger det är ca 35minuter startfördröjning
på läge 1 och 2. pga spiraltändning
Hur klarar alla ni er som kör på läge 1 eller 2 hela vintern, det är först nu jag kan köra på läge 2? Jag har till och med problem nu, i teorin i alla fall. Skulle jag sätta på duschen när det fattas 5 minuter av de 35 antar jag att det skulle bli en snabbdusch.
Jag kan dock inte ha på "el-backup" i läge 1-2 för då hinner elen hugga in ibland när det är kallt eller vid en lång dusch. Och det vill man ju inte, även om det bara är ett par minuter

CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Braskamin - Handöl 32A
El patronerna har jag ställt på 45 grader.
Inga problem här med varmvattnet
35-minuterna efter brännaren har stannat kan den starta igen
och då blir det längre hysteri om det är kallt ute.
Annars startar den direkt om du har i vinterläge allså 3 eller 4
pga underhållsfyr , behöver inte starta spiralen.Men står brännaren
längre än timme på 3 eller 4 läge då blir det samma start som
läge 1-2
Inga problem här med varmvattnet

35-minuterna efter brännaren har stannat kan den starta igen
och då blir det längre hysteri om det är kallt ute.
Annars startar den direkt om du har i vinterläge allså 3 eller 4
pga underhållsfyr , behöver inte starta spiralen.Men står brännaren
längre än timme på 3 eller 4 läge då blir det samma start som
läge 1-2
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04