Nu börjar det bli dags.. Pannan fuktar!
Nu börjar det bli dags.. Pannan fuktar!
Min Gammla Exonom A20B från 1969 har börjat fukta genom plåten i förbränningsutrymmet.
Jag har en Parca Norah 2000 (från 1991 o jag inte minns helt fel) stående i källaren som redo för installation.
Vad tror ni? Skall jag installera denna gammelpanna eller skall jag köpa mig en ny. Hur som helst installeras pannan kvällstid billigt:-)
Om jag skall byta panna vad skall jag satsa på?
/MA
Jag har en Parca Norah 2000 (från 1991 o jag inte minns helt fel) stående i källaren som redo för installation.
Vad tror ni? Skall jag installera denna gammelpanna eller skall jag köpa mig en ny. Hur som helst installeras pannan kvällstid billigt:-)
Om jag skall byta panna vad skall jag satsa på?
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Styrning med en Siemens PLC är på G
Hej Om det hade varit jag så hade jag nog kopplat in
den gamla pannan om jag visste den var OK.Sedan
beror det ju på om du kan koppla in den själv eller
leja bort det Om någon gör det billigt hur billigt?Jag
menar om det blir för dyrt,då skulle jag nog satsa på
en ny.
Wepe
den gamla pannan om jag visste den var OK.Sedan
beror det ju på om du kan koppla in den själv eller
leja bort det Om någon gör det billigt hur billigt?Jag
menar om det blir för dyrt,då skulle jag nog satsa på
en ny.
Wepe

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ett par tusen skulle ja få betala för inkopplingen..wepe skrev:Hej Om det hade varit jag så hade jag nog kopplat in
den gamla pannan om jag visste den var OK.Sedan
beror det ju på om du kan koppla in den själv eller
leja bort det Om någon gör det billigt hur billigt?Jag
menar om det blir för dyrt,då skulle jag nog satsa på
en ny.
Wepe
Parca pannan är nästan i nyskick och är aldrig eldad i...
Min stora fundering är hur mkt verkningsgraden skiljer mellan en ny panna och denna gammla Parca...
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Styrning med en Siemens PLC är på G
Ursäkta tänkte på min parca 3000 när jag svarade
2000 känner jag inte till.Nu är inte jag duktig på detta
med verkningsgrad Men en som kunde det menade på
att en ny pelletspanna kunde vara upp till 30 % bättre
än parca 3000.Jag vet inte ,personligen tycker jag det
är roligt att mixtra lite själv.När jag köpte Nibe Cityn
Så var det inte många som var lyriska när jag frågade
vad dom tyckte om det.Skulle bli driftstörningar mm
Funkat kanon enl mig själv Nog om det .Du verkar
ju tycka om att mixtra med.Så det fixar du nog.Men
tänker du verkningsgraden så är det nog nytt som gäller.
Sedan handar det ju om mera pengar med.
Wepe
2000 känner jag inte till.Nu är inte jag duktig på detta
med verkningsgrad Men en som kunde det menade på
att en ny pelletspanna kunde vara upp till 30 % bättre
än parca 3000.Jag vet inte ,personligen tycker jag det
är roligt att mixtra lite själv.När jag köpte Nibe Cityn
Så var det inte många som var lyriska när jag frågade
vad dom tyckte om det.Skulle bli driftstörningar mm
Funkat kanon enl mig själv Nog om det .Du verkar
ju tycka om att mixtra med.Så det fixar du nog.Men
tänker du verkningsgraden så är det nog nytt som gäller.
Sedan handar det ju om mera pengar med.
Wepe

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Ang. Parcans vara eller inte vara.
Hej.
Ang. Parcans varande, eller inte varande, verkar det inte vara en fråga om åldern i sig - det hade ju aldrig eldats i den och då antar jag att den även stått torr. Har den använts som el-panna blir det en annan sak, då det i första hand är läckage som brukar ända livet på svetsade pannor (vilket jag också förutsätter att denna modell är). Om vi dessutom förutsätter att livslängden på -91 årsmodell var den samma som på dagens pannor, vilket jag misstänker, har du ca. 25 års eldning framför dig i den innan den bör kastas ut av korrosionsskäl.
Däremot kan man sätta ett frågetecken för verkningsgraden på den och för hur praktisk den blir att elda i (enkelheten att sköta sotning/uraskning och intervall för detta, mm.). Om modellen rör sig om en av Parcas s. k. kombipannor är nog Sotning/uraskning inga större problem. Däremot är nog verkningsgraden rent ut sagt usel. Det som i första hand påverkar verkningsgraden är rökgastemperaturen, som lätt blir hög i en kombipanna. Kolla därför denna med någon som redan eldar i samma modell. Kom även ihåg att förlusterna i stort står i proportion till rökgastemp/1000 (delta T mellan omgivningstemp och rökgastemp där omgivningstemp. kan sättas till noll, delat delat med aktuell förbränningstemp. som brukar ligga kring 1000°C). M. a. o. är förlusterna dubbelt så stora i en panna med 400°C i rökgastemp. jämfört med en panna med 200°C i rökgastemp, eller verkningsgraderna blir i stort sett 60% resp. 80%.
Ovanstående resonemang förutsätter en isolerad skorsten där man inte får ut något av rökgasvärmen i huset. I det andra fallet (murad skorsten) skall hänsyn tas till rökgastemperaturen vid den nivå på skorstenen där man ej längre får tillbaka värmen in i huset - även av det skälet att det inte är tillrådligt att sänka den nivån under en viss gräns (minst ca. 80°C från toppen av skorstenen och ner till den isoelrade nivån). Sedan börjar rökgaserna att kondensera, med åtföljande vittringsproblem i i murstocken.
Glöm ej heller vid en ev. uppgift om rökgastemperaturen på aktuell panna, att även kolla vad den mätts med. S. k. rökgastermometrar är ungefär lika noggranna som sotare - d. v. s. inte alls. Mät endera med rökgasanalysinstrument, vilket kanske inte tillhör std. utrustningen i ett pannrum, eller också med en digital stektermometer - kolla bara att mätområdet sträcker sig till 300°C eller mer. Sedan börjar det bli ganska ointressant (onödigt att veta graden av elände, bortsett från att riskerna med att brand i anslutning till skorstenen ökar med rökgastempen...). Kolla även vid vilken brännareffekt som mätningen gjorts vid - hög effekt ger högre rökgastemp och tvärtom. Nedanstående riktvärden är dock anpassade för 10 - 20 kW i en normal villa.
När ovanstående gjorts kan man ha som riktmärke att panna ansluten till murad skorsten bör ha en rökgastemp. på ca. 150 - 200°C och en med isolerad plåtskorsten (även murad med isolerad istickspipa ner till pannan) bör ligga mellan 100 - 150°C. Allt över detta tenderar att bli eldning för inte helt okända svarta flygfän, i större eller mindre utsträckning.
Lycka till!
Ang. Parcans varande, eller inte varande, verkar det inte vara en fråga om åldern i sig - det hade ju aldrig eldats i den och då antar jag att den även stått torr. Har den använts som el-panna blir det en annan sak, då det i första hand är läckage som brukar ända livet på svetsade pannor (vilket jag också förutsätter att denna modell är). Om vi dessutom förutsätter att livslängden på -91 årsmodell var den samma som på dagens pannor, vilket jag misstänker, har du ca. 25 års eldning framför dig i den innan den bör kastas ut av korrosionsskäl.
Däremot kan man sätta ett frågetecken för verkningsgraden på den och för hur praktisk den blir att elda i (enkelheten att sköta sotning/uraskning och intervall för detta, mm.). Om modellen rör sig om en av Parcas s. k. kombipannor är nog Sotning/uraskning inga större problem. Däremot är nog verkningsgraden rent ut sagt usel. Det som i första hand påverkar verkningsgraden är rökgastemperaturen, som lätt blir hög i en kombipanna. Kolla därför denna med någon som redan eldar i samma modell. Kom även ihåg att förlusterna i stort står i proportion till rökgastemp/1000 (delta T mellan omgivningstemp och rökgastemp där omgivningstemp. kan sättas till noll, delat delat med aktuell förbränningstemp. som brukar ligga kring 1000°C). M. a. o. är förlusterna dubbelt så stora i en panna med 400°C i rökgastemp. jämfört med en panna med 200°C i rökgastemp, eller verkningsgraderna blir i stort sett 60% resp. 80%.
Ovanstående resonemang förutsätter en isolerad skorsten där man inte får ut något av rökgasvärmen i huset. I det andra fallet (murad skorsten) skall hänsyn tas till rökgastemperaturen vid den nivå på skorstenen där man ej längre får tillbaka värmen in i huset - även av det skälet att det inte är tillrådligt att sänka den nivån under en viss gräns (minst ca. 80°C från toppen av skorstenen och ner till den isoelrade nivån). Sedan börjar rökgaserna att kondensera, med åtföljande vittringsproblem i i murstocken.
Glöm ej heller vid en ev. uppgift om rökgastemperaturen på aktuell panna, att även kolla vad den mätts med. S. k. rökgastermometrar är ungefär lika noggranna som sotare - d. v. s. inte alls. Mät endera med rökgasanalysinstrument, vilket kanske inte tillhör std. utrustningen i ett pannrum, eller också med en digital stektermometer - kolla bara att mätområdet sträcker sig till 300°C eller mer. Sedan börjar det bli ganska ointressant (onödigt att veta graden av elände, bortsett från att riskerna med att brand i anslutning till skorstenen ökar med rökgastempen...). Kolla även vid vilken brännareffekt som mätningen gjorts vid - hög effekt ger högre rökgastemp och tvärtom. Nedanstående riktvärden är dock anpassade för 10 - 20 kW i en normal villa.
När ovanstående gjorts kan man ha som riktmärke att panna ansluten till murad skorsten bör ha en rökgastemp. på ca. 150 - 200°C och en med isolerad plåtskorsten (även murad med isolerad istickspipa ner till pannan) bör ligga mellan 100 - 150°C. Allt över detta tenderar att bli eldning för inte helt okända svarta flygfän, i större eller mindre utsträckning.
Lycka till!
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 152
- Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38
Hmm jag skrev nog fel.. En Parca 3000 kambi panna är det.
Den har varit inkopplad sedan den var ny men endast gått som elpanna.
Vad menar du med att bränna ner huset? Skall det vara större risk att bränna ner huset med den gammla parcan jämfört med en ny panna
/MA
logaritmen Skrivet: Sön 26 Mar, 2006 21:11 Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Glöm Parca -2000.
Skall du bränna ner dit eget hus???????
Installera ny teknik. Vi lever faktiskt År 2006
Ing-B-Å E
--------------------------------------------------------------------------------
Den har varit inkopplad sedan den var ny men endast gått som elpanna.
Vad menar du med att bränna ner huset? Skall det vara större risk att bränna ner huset med den gammla parcan jämfört med en ny panna

/MA
logaritmen Skrivet: Sön 26 Mar, 2006 21:11 Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Glöm Parca -2000.
Skall du bränna ner dit eget hus???????
Installera ny teknik. Vi lever faktiskt År 2006
Ing-B-Å E
--------------------------------------------------------------------------------
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Styrning med en Siemens PLC är på G
Vad har du för grunder om det uttalandet Du menar alltsålogaritmen skrev:Glöm Parca -2000.
Skall du bränna ner dit eget hus???????
Installera ny teknik. Vi lever faktiskt År 2006
Ing-B-Å E
alla skulle byta till nya pannor?Och anlita bara proffs
eller?Det handlar om rätt mycket pengar med.Jag tror
att många här tycker det är intressant att kolla lite vad
som passar brännare mm.Tycker inte det är fel att testa
lite själv så länge man vet vad man sysslar med.Tror inte
det vore många medlemmar här, om alla skulle resonera som
du.
Wepe

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
[quote="mackez"]Hmm jag skrev nog fel.. En Parca 3000 kambi panna är det.
Den har varit inkopplad sedan den var ny men endast gått som elpanna.
Hej trodde nästan det var en 3000 Körde pellets i min -83
4,5 år inga problem alls.Det var inget fel på den när jag bytte
Tror det är en bra panna hade säkert hållt länge till .Satsar du på det så, sätt brännaren i oljedelen.Sedan får du nog svetsa en distansram Jag använde 50mm plattjärn. Tror du kan få en hyfsad verkningsgrad
rätt inställt.En del jag pratade med som sysslar med detta föredrog
Parcan före Niben.Men jag är nöjd med Niben .Kostade inte mycket
gjorde allt själv.Ville testa lite. Helt nöjd.Vad jag menar vill du lägga pengar och inte vill mixtra så mycket själv plus ha en verknings bra panna
Så är det nog nytt som gäller.
Wepe
Den har varit inkopplad sedan den var ny men endast gått som elpanna.
Hej trodde nästan det var en 3000 Körde pellets i min -83
4,5 år inga problem alls.Det var inget fel på den när jag bytte
Tror det är en bra panna hade säkert hållt länge till .Satsar du på det så, sätt brännaren i oljedelen.Sedan får du nog svetsa en distansram Jag använde 50mm plattjärn. Tror du kan få en hyfsad verkningsgrad
rätt inställt.En del jag pratade med som sysslar med detta föredrog
Parcan före Niben.Men jag är nöjd med Niben .Kostade inte mycket
gjorde allt själv.Ville testa lite. Helt nöjd.Vad jag menar vill du lägga pengar och inte vill mixtra så mycket själv plus ha en verknings bra panna
Så är det nog nytt som gäller.
Wepe

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 152
- Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38
Jag menar så här.
När en gammal panna börjar att gå sönder,skall man inte byta till en gammal panna igen.Man kommer förmodligen att hamna vid ett tredje pannbyte innom kort.Det blir dyrare i längden...
Det är alltid bäst att göra en riktig installation redan från början.
Ex. Min erfarenhet är en villa ägare som råkade ut för ett pannvaveri.
Denne köper en begagnad panna som aldrig har eldats i har bara
körst på el. Vad händer??? Jo!! Två år senare går den sönder.
Pannor rostar inifrån inte utifrån även när den är begagnad..
När en gammal panna börjar att gå sönder,skall man inte byta till en gammal panna igen.Man kommer förmodligen att hamna vid ett tredje pannbyte innom kort.Det blir dyrare i längden...
Det är alltid bäst att göra en riktig installation redan från början.
Ex. Min erfarenhet är en villa ägare som råkade ut för ett pannvaveri.
Denne köper en begagnad panna som aldrig har eldats i har bara
körst på el. Vad händer??? Jo!! Två år senare går den sönder.
Pannor rostar inifrån inte utifrån även när den är begagnad..
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 152
- Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38
Hej ingen fara för min del fattade bara inte vad du menade .Heltlogaritmen skrev:Rättelse ang Parca pannan.
Jag trodde när jag skrev Elda ner ditt eget hus att jag var på ved forumet.
Parca pannan är ingen bra ved panna (För hög rökgastemp)
Funkar rätt bra med pellets.
Jag skärper mig..
Ing-B-Å
rätt så är Parcan inte någon bra vedpanna.Funkar rätt bra med pellets.
Där vi överens ang byte till begagnad panna har vi delade meningar.
Som jag skrivit innan gör man mycket själv eller allt och inte lägger
ner en massa pengar på pannbytet plus att man vet något om pannan
Så skulle jag testa personligen men det är ju jag.Leja bort det då skulle
jag inte sätta dit en begagnad panna.Det är bara mitt synsätt på
det hela.Men det är inget att tjafsa om var och en får tänka som
han vill.
wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l