Hjälp !! Nybörjare Janfire Flex A Driftstopp...!!?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Du har ingen garanti på din brännare från Janfire i alla fall om det uppdagas. Är nära 100% på det, värmeskador orsakade för varmt i brännaren kan du glömma i sådana fall. Det får du processa mot firman som installerat och det brukar gå sådärbra...
Niclas
Ungskog

Inlägg av Niclas »

Nej jag pillar inte på några inställningar eftersom det är en sprillans ny brännare, där jag betalat 4000 spänn i installationskostnad.

Installatören startade upp brännaren och mätte volten till fläkten sedan drog han iväg innan pannan nått ens 55 grader.

Vad jag såg sen var att han lyckats fylla i dessa värden i serviceboken
Läge 1 Läge 3/3 Läge 4
Rökgastemp 160 180 200
co2 8% 10% 13%
co/sottal 265 270 275
Undertryck Pa 0,15 0,15 0,15
Verkningsgrad 81% 83% 81%

Jag har tex. 83% i verkningsgrad.........bra va...

Vad tycker ni ????
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har du betalat 4K för att få skruvat fast den? Nähä inte! Just det tycker jag också.

Om det är ett firma med fler folk hade jag ringt till chefen och begärd en förklaring och snällt (och syrligt) frågat när de kommer och utför jobbet (ordentligt)?

Hade det inte hjälpt/enmannafirma hade jag kontaktat steget över = Janfire, förklarar läget och frågat hur ni ska klara av detta så att garantin fortfarande gäller.

Grejen är att installatörn har blåst dig och det ska du inte ta! Det kan vara att han har bra erfarenhet av din kombination brännare & panna men han kan inte veta hur det fungerar hos just dig (drag osv) utan att ha mätt o kollat!

Men det är min åsikt och jag är ganska besvärlig om folk blåsar mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Niclas
Ungskog

Inlägg av Niclas »

Bra, då är jag int helt fel ute när känner mig blåst. Har redan pratat med chefen och han säger att det är så "man" jobbar vid installation. De riktiga värdena kommer vid första service tillfället....man borde väl kunna låta en annan janfire återförsäljare sköta servicen för att få den där 5 års garantin. Då gynnar man ju inte skojaren i alla fall. Jag har ju Agerod i krokarna.

Hade det inte varit för det elektriska så hade meckat med det själv och tjänat några tusingar.

Får väl kolla med Janfire vad dom säger.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Beror på om första servicen är efter 14 dagar eller ett år.
Niclas
Ungskog

Inlägg av Niclas »

Menar du 5 års garantin ? I så fall är det inom 3 månader. Enligt uppgift av min kära installatör.

Jag tänkte, om jag kan låta en annan firma göra den servicen eller om det måste vara installations företaget som gör den för att få 5 år.
tobon48
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av tobon48 »

Hej !

Enligt Janfire skall fläktspänningarna INTE mätas med TRMS voltmeter.

mvh
tobon48
--------------------------------------------------------Janfire Flex-A Blå + Nibe Pellux
100+100 kvm 23grader
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

tobon48:

Det har nog inte så jättestor betydelse vid mätning av fläktspänning vid drift. Instrumentet ger ju ett stabilt mätvärde som används för att höja eller sänka fläkten i förhållande till rökgasmätaren.
Det är värre när man mäter uppstartfläkten, det kan bli tokfel med följd att fläkten släcker lågan. Därför bör man inte använda True RMS.

Mvh
joakim99
Frö

Inlägg av joakim99 »

Man använder inte ett TRMS-instrument...som sagt tidigare.
Det gör inte vi när vi trimmar Flex-A.
Diom + Janfire Flex A, 950 L Acktank
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Niclas, jag tycker du definitivt ska kolla med Janfire hur en installation ska gå till. De utbildar ju de som får installera deras brännare.

Men du skrev att installatören gjorde återbesök när din brännare strulade, gjorde han inte mätningarna då??

Du ska inte låta honom komma undan med att "det är nog för dålig kvalitet på pelletsen". Flex-a är en av de stabilaste brännarna och inte så känslig för pellets kvalitet.

Några andra frågor: Hur ser din skorsten ut? Har du insatsrör? Diameter på densamma?

Om man har för trång skorsten kan man behöva en rökgasfläkt, men det har väl installatören kollat?? Likväl som att rökgaserna i skorstentoppen inte understiger 80grader (för att undvika kondens)??
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Niclas
Ungskog

Inlägg av Niclas »

Nej Charlie han gjorde inga mätningar vid återbesöket, kontrollerade bara med spänningen till fläkten med multimeter. Sen skyllde han på pelletsen.

Jag uppskattar min skorsten till ca 6 meter med ett rostfritt insatsrör med en diameter på 100 mm.

Den ända mätning som gjorts under och inför denna installation är volten till fläkten.

När jag ringde sotaren innan installationen så ville han provtrycka den eftersom vi kört på el ett par år nu. Då kommer det hit en kille som lyser med en ficklampa i rökröret och uppe i skorstenen. Det tog sammantaget 5 minuter och kostade lika många hundralappar. Jag tycker att 100 kronor i minuten är en mycket bra förtjänst. Ännu bättre att man kan provtrycka en skorsten med en liten ficklampa....?? :?

Nu har jag nog löst problemet själv genom att installera en motdragslucka. Då gick den hela veckan lång och askan är jättefin. Är inne på vecka 2 nu i skrivande stund och brännaren går än så länge :D

/Niclas
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Niclas!

Vad heter installatören som du anlitade så att jag inte begår samma misstag. Bor i Hässleholm.

/Martin
Skriv svar