Statoil sågspån
Statoil sågspån
Farsan fick hem två pall Statiolpellets häromdagen.
Det var det värsta jag sett, jättemycket spån och trasig pellets.
Tittade också på pelletssäckarna på pallarna. Jag kunde se genom plasten att det var mycket spån i alla säckar.
Jag sa till farsan att ringa Statiol och klaga, vilket han gjorde.
De verkade vara helt oförstående och sa:
- "Sågspån brinner väl det med"
Än så länge funkar det, men hur länge?
Vad händer när man har mycket spån i pelletsen?
(Antar att det finns en anledning till att man inte köper säckar med sågspån och eldar med)
Farsan har en Ecotec A4 som han kör i en Focus vedpanna (vet ej vilken modell) brännaren går mycket, uppvärmd yta närmare 400 kvadrat.
Det var det värsta jag sett, jättemycket spån och trasig pellets.
Tittade också på pelletssäckarna på pallarna. Jag kunde se genom plasten att det var mycket spån i alla säckar.
Jag sa till farsan att ringa Statiol och klaga, vilket han gjorde.
De verkade vara helt oförstående och sa:
- "Sågspån brinner väl det med"
Än så länge funkar det, men hur länge?
Vad händer när man har mycket spån i pelletsen?
(Antar att det finns en anledning till att man inte köper säckar med sågspån och eldar med)
Farsan har en Ecotec A4 som han kör i en Focus vedpanna (vet ej vilken modell) brännaren går mycket, uppvärmd yta närmare 400 kvadrat.
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Det verkar som du fått tag i fel person på Statoil. Om de fortfarande efter ditt /ert nästa försök, inte förstår att finfraktion är ett problem är vi många som gärna hjälper till att upplysa dem om det. Lägg ut telenr till din leverantör och vart leveransen gått i denna tråd om du inte får rätt på dem.
Om du ville köra på sågspån så hade beställt det och betalat ett mkt lägre pris.
Om du ville köra på sågspån så hade beställt det och betalat ett mkt lägre pris.

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag fick min leverans 3 ton bulk från Statoil för en tre veckor sedan och en massa spån ..jag ringde Statoil och sa som det var att det är allt för mycket spån i pelletsen och att jag kan maila över bilder på det och så blev det att jag mailade bilder till dom och snart så ringde dom mig och sa att dom kunde dra av 1 ton från min faktura men jag sa nej och är det bara 1800 kr som ni drar av så får ni komma och hämta det ni levererat då frågade dom mig om hur mycket jag tyckte att dom skulle dra av och jag sa att dom får dra av minst 2 ton men det kunde dom inte ..men det var okey med ett avdrag på 3000kr om jag nöjde mig med det ..och visst jag orkar bara inte med att bråka om det så ett avdrag på 3000 kronor var okey ..visst finns stor risk att jag får kämpa med all spån och visst märker jag att det kommer stora högar med spån i mellanåt ..när skruven matar så kommer en puff i rökröret så att dragluckan slår och när det händer så ser jag via dragluckan rena fyrverkeriet i röret och massor med aska i skorsten.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tack för svaren.
Jag ska vidarbefordra dem till farsan, och säga att han skall stå på sig.
Antingen får Statoil dra av ordentligt på priset eller hämta skiten.
Maila bilder var ingen dum idé. Tack för tipset.
MVH Frippe
MVH Frippe
För allas vårt bästa, låt de hämta skiten. Ingen leverantör skall tjäna en krona (eller för den skull gå jämnt upp) på att leverera dålig pellets.Frippe skrev:Tack för svaren.
MVH Frippe
BlueFlame sedan -05
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Här kommer en länk till den standard som vi bör efterfråga när vi beställer. Då tänker jag på grupp 1 som bör vara ett minimikrav för oss villaeldare.
http://www.swd.se/pellets/standard.htm
http://www.swd.se/pellets/standard.htm
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Vi har nog tur att våra pannar brinner upp spån utan att klaga.bamyl skrev:Jag vet inte om jag har ovanligt bra pellets, eller om min panna inte bryr sig om spån alls...men jag har då inte märkt något konstigt, förutom att det läcker ut lite fina spån längst uppe vid skruvens övergång till motordelen.
/Bamyl
På hösten hade skatorna petat hål i några pelletssäckar hos mig. Genom hålen trängde regn i pelletsen, resultatet blev snöbollstora klumpar med spån. Jag slängde i dom i veckoförrådet, och märkte ingenting.

Det var förretsen Statoil pellets, producerad '04. Inte mycket spån, däremot många aldeles för långa (~6cm).
-
- Ungskog
Det ser presis ut som hos farsan.
Han har tagit bilder som han skall skicka till Statoil.
Han har kört 5 ton såbi tidogare utan ett enda driftstopp. Nu stannar brännaren ibland flera gånger per dygn.
Den brukar gå att starta om utan annan åtgärd, men att den stannar överhuvud taget är illa nog.
Han har tagit bilder som han skall skicka till Statoil.
Han har kört 5 ton såbi tidogare utan ett enda driftstopp. Nu stannar brännaren ibland flera gånger per dygn.
Den brukar gå att starta om utan annan åtgärd, men att den stannar överhuvud taget är illa nog.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Re: Statoil sågspån
Så han får problem trots undermatad brännare? Är det skruven som inte matar pellets i rätt takt eller tror du det är brännaren som (tillsammans med spånet ;0) orsakar stoppet?Frippe skrev:Farsan har en Ecotec A4 som han kör i en Focus vedpanna (vet ej vilken modell) brännaren går mycket, uppvärmd yta närmare 400 kvadrat.
-
- Energiprofet!
Ja det är för jäkligt med dålig pellets. Jag fick en leverans med nästan hälften spån och som var så fuktig att jag fick tända med rödsprit. Måste dagligen rensa turbulatorer och suga av trånga sektioner. Vad hjälper då lite kompensation i priset med alla dessa problem....Jag kör bulk så det är inte så lätt att bara hämta skiten igen. Hade detta varit min första pelletsleverans ja då hade jag slutat direkt med pelletsförbränning. Spånen ger ju helt fel dosering och förbränningen blir kass. Då jag öppnar pannan så ligger helt färsk spån långa vägar ifrån färbränningskoppen...och ända ut i skorstenen.
MVH
Ulf
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Re: Statoil sågspån
"Så han får problem trots undermatad brännare? Är det skruven som inte matar pellets i rätt takt eller tror du det är brännaren som (tillsammans med spånet ;0) orsakar stoppet?[/quote]"
Vet inte riktigt orsakerna till stoppen. När jag var där och kollade märkte jag att skruven går trögt (hackar). Kan tänka mig att spånet korkar igen skruven.
Vet inte om brännaren stannar under drift eller om den har svårt att tända efter "vila".
Ska höra med farsan vad som står i displayen när den stoppat.
Vet inte riktigt orsakerna till stoppen. När jag var där och kollade märkte jag att skruven går trögt (hackar). Kan tänka mig att spånet korkar igen skruven.
Vet inte om brännaren stannar under drift eller om den har svårt att tända efter "vila".
Ska höra med farsan vad som står i displayen när den stoppat.
Även jag fick dålig pellets från statoil i mars. Klagade och de fick suga ur bulkförrådet och ersätta med ny. Blev korrekt bemött så acceptera inte dålig pellets. Om vi kräver bra kvalite`allihop så kanske det blir bättring tillslut. Jag tror för min del att det ibland beror på fel i tillverkningen, inte alltid det beror på bulkbilen.