Hejsan Gott Folk!
Tack för ett schysst forum.
Jag står i begrepp köpa en pelletskamin och har en del funderingar. Bor i ett 1-1/2-plans-hus från 1975 i södra Sverige utan "öppen planlösning".
Vet inte om jag ska köpa vattenmantlad, blir ju lite dyrare.
Men hur fördelar man värmen bra om man inte köper en vattenmantlad. Jag har hört talas om värmeflyttare och fläktkonvektorer. Finns tydligen en kamin EcoDivina Plus som "har två uttag längst ner på baksidan av kaminen för anslutning till luftkanaler". Och sen har jag hört nåt om man man själv skulle kunna fixa till lite kanaler.
Som sagt. Är det nån som har synpunkter på detta.
Sku
Hälsningar
hur distribuera via luften
Det brukar gå att få till men det blir ju en del rör och elände, det beror väldigt på hur huset är utformat om det funkar bra, jag har haft en braskamin förrut som jag eldade i och det blev stekhett i närheten av den och svinkallt i resten av huset så jag smällde in ett par rör med fläktar som fördelade ut varmluften i hela kåken och det blev en klar förbättring även om det fortfarande blev lite för varmt nära braskaminen.
Där var ett stort rum där braskaminen satt och sedan köket och ett sovrum på andra sidan murstocken dit jag flyttade luften med två rör med fläktar i (smällde även in en ventil i taket som fixade upp lite varmluft på vinden också, kom upp i en garderob på ovanvåning och med en 90 gradere ut på vinden).
Där var ett stort rum där braskaminen satt och sedan köket och ett sovrum på andra sidan murstocken dit jag flyttade luften med två rör med fläktar i (smällde även in en ventil i taket som fixade upp lite varmluft på vinden också, kom upp i en garderob på ovanvåning och med en 90 gradere ut på vinden).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Min erfarenhet är att med kamin i källlaren (hål taget upp till övervåningen med flälkt) samt en luft-luft värmepump är att det är j..vligt svårt att få luften att flytta sig dit man vill. Speciellt med självdrag som jag har. Märkte dock en klar förbättring när jag tog upp ventillation i källaren vid braskamin. Detta gjorde att den inte längre sög luft från övervåningen utan istället tillförde (varm) luft.
Men jag har ju inte helt öppen planlösning (varje dörr brukar innebära 1-2 grader i skillnad). Men har man en helt bra öppen planlösning så tror jag det borde räcka med någon typ av fläkt som såg till att luften förflyttades bort från värmekällan (i önskad riktning). Men samtidigt hjälper ju inte detta om man har ett utsug åt det andra hållet. Som sagt var, det gäller att se över hur luftflödena går i huset.
Men jag har ju inte helt öppen planlösning (varje dörr brukar innebära 1-2 grader i skillnad). Men har man en helt bra öppen planlösning så tror jag det borde räcka med någon typ av fläkt som såg till att luften förflyttades bort från värmekällan (i önskad riktning). Men samtidigt hjälper ju inte detta om man har ett utsug åt det andra hållet. Som sagt var, det gäller att se över hur luftflödena går i huset.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Vill också flytta värme
hej,
jag eldar ved i en insats i öppna spisen. Blir ju varmt och skönt i vardagsrummet och angränsade matsal (totalt ca 60 m2). I vardagsrummet är takhöjden 3,2 meter vilket gör att värme stiger upp och ligger som en bubbla där uppe. En takfläkt som vispar om hjälper kanske lite men jag skulle vilja distribuera varmluften till några av de andra rummen i huset.
Tänkte mig att göra en hål i taket och sätta in en fläkt + dra lite rör på vinden till andra rum men några frågor uppstår:
-finns några regler gällade brandskydd som gälller detta?
-bäst vore att släppa ut varmluften så nära golvet som möjligt? Om man bara gör hål i taket och släpper ut den på den nivån så får man nog inte så stort nytta eller vad tror ni?
-vilken typ av fläkt bör man använda och borde man inte installera någon form av reglersystem som reglerar luftflödet beroende på temperaturer.
-vad ska man tänka på mer?
-nån som har mer info, bilder på sina system?
MVH
Henrik Andersson
jag eldar ved i en insats i öppna spisen. Blir ju varmt och skönt i vardagsrummet och angränsade matsal (totalt ca 60 m2). I vardagsrummet är takhöjden 3,2 meter vilket gör att värme stiger upp och ligger som en bubbla där uppe. En takfläkt som vispar om hjälper kanske lite men jag skulle vilja distribuera varmluften till några av de andra rummen i huset.
Tänkte mig att göra en hål i taket och sätta in en fläkt + dra lite rör på vinden till andra rum men några frågor uppstår:
-finns några regler gällade brandskydd som gälller detta?
-bäst vore att släppa ut varmluften så nära golvet som möjligt? Om man bara gör hål i taket och släpper ut den på den nivån så får man nog inte så stort nytta eller vad tror ni?
-vilken typ av fläkt bör man använda och borde man inte installera någon form av reglersystem som reglerar luftflödet beroende på temperaturer.
-vad ska man tänka på mer?
-nån som har mer info, bilder på sina system?
MVH
Henrik Andersson
Läste någonstans att man skulle helst försöka att flytta på den kalla luften till värmekällan. Då slipper man suger åt två håll från eldstaden.
Inte heller dumt om eldstaden kan förses med yttreluft, då minsker draget från springor och allt annat otät i bostaden.
En takfläkt är ingen dum idé. Det hjälpte hos mig i alla fall.
Inte heller dumt om eldstaden kan förses med yttreluft, då minsker draget från springor och allt annat otät i bostaden.
En takfläkt är ingen dum idé. Det hjälpte hos mig i alla fall.