Pannbyte Vedex 1000. Nu installerat!!

Här diskuteras allt kring vedeldning
Tommy
Ungskog

Pannbyte Vedex 1000. Nu installerat!!

Inlägg av Tommy »

Hejsan, Det är så att min gamla kombipanna ska få ta pension närsomhellst. Så jag har varit till en rörmokare och bett om pris på en komplett anläggning för vedeldning. Jag fick ett paketpris på en Nibe Vedex 3000,en 500 liters ack med beredare i(har en 500l sen tidigare), shuntpaket,laddomat 21. Det skulle kosta mig 36000, sedan tillkommer arbete och installationsmaterial för ca 11-12000. Jag hitills bara kollat med en rörmokare men jag tycker det verkar vara ett bra pris. Lite osäker blev jag dock på storleken på pannan, medeleffekten ligger på 33kW och jag tycker det verkar lite överdimensionerat för min kåk(80+80kvm, vad tror ni andra. Är pannan för stor och är det ett hyffsat bra pris?

//Tommy
Senast redigerad av Tommy den sön 23 apr, 2006 01:47, redigerad totalt 1 gånger.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Bara aningen överdimensionerat när det gäller pannan. Däremot tycker jag att tankvolymen låter underdimensionerad. 1500 liter hade jag då satt in, i alla fall. Då stämmer pannan dessutom bättre överens med tankarna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Tommy
Ungskog

Inlägg av Tommy »

Ja tankvolymen för den pannan är i underkant, men nu ska ni få höra. Rörfirman som jag begärde ett pris ifrån berättade för mig att de hade installerat en vedex 3000 tillsammans med EN 500l tank. Jag orkade inte disskutera med honom om den saken, men jag förstår inte varför de hade gjort så. Det måste ju innebära att man bara kan tända upp och lägga i en 1/3 av den totala vedvolymen och sen så får man fiselda, går det föresten med en modern fläktstyrd vedpanna?
Eftersom en vedex 3000 är lite för överdimensionerad för mitt behov så har jag funderat på en Nibe Keram UB, den ligger på 20kW vedeldning. Kan det vara nått tro?

//Tommy
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Tommy skrev:Ja tankvolymen för den pannan är i underkant, men nu ska ni få höra. Rörfirman som jag begärde ett pris ifrån berättade för mig att de hade installerat en vedex 3000 tillsammans med EN 500l tank. Jag orkade inte disskutera med honom om den saken, men jag förstår inte varför de hade gjort så. Det måste ju innebära att man bara kan tända upp och lägga i en 1/3 av den totala vedvolymen och sen så får man fiselda, går det föresten med en modern fläktstyrd vedpanna?
Eftersom en vedex 3000 är lite för överdimensionerad för mitt behov så har jag funderat på en Nibe Keram UB, den ligger på 20kW vedeldning. Kan det vara nått tro?

//Tommy
Varför inte en vedex 1000?
Tommy
Ungskog

Inlägg av Tommy »

Varför inte en vedex 1000?
Ja varför inte, den verkar faktiskt vara perfekt för mitt behov. Jag var faktiskt upp hos rörisen och ville ha ett paketpris på en installation med den pannan, men han hade inga priser eller papper på den,inte ens deras grossist hade några riktpriser :? så jag ska dit imorgon så skulle det vara ordnat. Det var förövrigt en snygg design på pannan.

//Tommy
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Enligt hemsidan

För ved.
Fläktstyrd vedpanna med hög effektivitet.
Rek ca-pris: 27.440 kr
(inkl moms)

Vedpaket 1
Rek ca-pris: 46.250 kr
1000 liter: VEDEX 3000, ACCU 120/380, ACCU 500, Kopplingspaket (för termiskt uttag 83), Elpatron 6 kW med kopplingsbox

Vedpaket 2:
Rek ca-pris: 50.875 kr
1500 liter: VEDEX 3000, ACCU 120/380, 2 st ACCU 500, Kopplingspaket (för termiskt uttag 83), Elpatron 6 kW med kopplingsbox

8)

//P
Topsi
Prima virke

Inlägg av Topsi »

Enligt Nibe är riktpriset på vedex 1000 22750kr, på rinkabyrör tar dom 20000kr jämt.
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
Tommy
Ungskog

Inlägg av Tommy »

Jaha nu är det klart, till veckan kommer de och installerar en vedex 1000. Kommer med uppdatering när installationen är klar och provad.

//Tommy :D :D :D
Tommy
Ungskog

Inlägg av Tommy »

Tydligen så går vedex 1000 pannorna åt. Jag trodde att jag skulle få pannan installerad under veckan men icke, Nibe hinner inte tillverka efter efterfrågan fick jag till svar när jag frågade varför de inte skulle komma den här veckan. Förhoppningsvis så får de en panna på måndag, jag som är så sugen på att provelda i nya pannan.

//Tommy
Tommy
Ungskog

Inlägg av Tommy »

Ändrade rubriken lite granna. Nu är min vedex1000 installerad, ska försöka få till lite bilder under veckan så ni får se hur installationen blev. Just nu hade jag velat att det skulle varit -15 ute så jag kunde testat den ordentligt, mer info kommer.

Mvh Tommy :D
v97per
Ungskog

Inlägg av v97per »

Hej Tommy!
Jag är nyfiken på hur det går för dig!!
Funkar vedex1000-pannan bra?!

/Per
Värmebaronen Triomax -91
Tommy
Ungskog

Inlägg av Tommy »

Hej Tommy!
Jag är nyfiken på hur det går för dig!!
Funkar vedex1000-pannan bra?!

/Per
Jo tack, det går bara bättre just nu. Hade/har problem med luft i systemet jag vet inte hur många försök jag gjort för att få ur luften, om det är någon som har nått bra tips så är det varmt välkommet. Pannan i sig fungerar bra den går upp i temp väldigt snabbt och startar laddpumpen. Det ingick fyra st turbulatorer så jag började med full bestyckning men det rök in så mycket vid vedinlägg så jag tog ut två st nu är det bättre men inte helt bra, jag hoppas och förmodar att det blir bättre sen till hösten/vintern när det är kallt ute så att draget blir bättre. En sak som jag ska reklamera är att den nedre luckan(den till brännkammaren) på insidan så sitter det något eldfast material och på det sitter det en 4mm plåt, plåten har slagit sig lite och det medförde att materialet bakom sprack tvärsöver.

// Tommy
v97per
Ungskog

Inlägg av v97per »

OK, hur hög skorsten har du? Vilken dimension?

Själv har jag en 10m hög, 180mm insatsrörs bestyckad,skorsten,
så det är ganska rejält drag. Vet du om den funkar bra för pellets??

Ang. avluftningen så har jag inget bra tips. Man måste nästan se hur
rören är dragna för att kunna ge ngt bra tips.
Jag antar att du har luftat elementen :-)
Värmebaronen Triomax -91
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Tommy skrev:Jaha nu är det klart, till veckan kommer de och installerar en vedex 1000. Kommer med uppdatering när installationen är klar och provad.

//Tommy :D :D :D
Hur tycker du att pannan funkar, du har väl hunnit elda lite mer nu?
Tommy
Ungskog

Inlägg av Tommy »

Ja nu har jag eldat ordentligt i pannan och jag ska försöka mig på en liten sammanfattning.

Jag har fått reklamerat en sak på pannan och det är den nedre luckan, det är helt enkelt en dum konstruktion som någon på Nibe skulle ha pisk för. Har fått en ny lucka men den nya luckan har redan blivit trasig. Sedan så har jag haft lite problem med inrykning när jag ska fylla på ved, men det är ju inte pannans fel utan jag har lite för kort skorsten, funderar på att sätta en rökgasfläkt på skorstenen.

Pannan är lättskött med sotning(sotar ur den 1gång/vecka), en bra sak är synglasen då ser man vad man har för förbränning. Jag skulle gärna haft lite djupare panna så att man fick pinnar längre än 40cm men det går det här också.
Har ni andra frågor så är det bara att fråga på.

//Tommy
Nibe vedex 1000, 1 kubik ack, laddomat 21,ThermOmatik reglersystem
Skriv svar