Kondens i skorstenen och pelletsförbrukning.

Skriv svar
Lärarn
Frö

Kondens i skorstenen och pelletsförbrukning.

Inlägg av Lärarn »

Till att börja med - hej!

Jag har skuggat detta forum ett bra tag men inte gjort några inlägg. Nu har jag några frågor som jag hoppas kunna få svar på.

Fråga 1.
Jag kör en Baxi Eurofire i en TMV Alpha från 84. Brännaren sitter i oljebrännarutrymmet. Jag har läst mycket här om rökgastemperaturer och är lite orolig. Jag har ca 30 grader 1 meter ner i skorstenen (150 grader i rökröret). Jag har en motdragslucka monterad och den ska väl ventilera skorstenen om jag har fattat rätt. När jag tittar ner i skorstenspipan så ser det torrt och fint ut på väggarna, ser man om det finns ett kondensproblem?

Vad tror ni? Är det någon fara?

Fråga 2.
Jag har nu kört med pellets i ett år 20:e feb -05 till 20:e feb -06 och på denna tid gjort över med 6 ton pellets. Jag körde året innan på elpatron och då gick det 21 000 kWh. 6 ton pellets motsvarar ca 28 000 kWh. Är det normalt att tappa så mycket som 7000 kWh? Det blir ju nästan 1,5 ton som "försvinner". Är en ren pelletspanna mycket mer effektiv än min lösning?

Tack på förhand!
TMv Alpha 1984, Baxi Eurofire.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Fråga 2:
Den period som du kört pellets har väl varit onormal kall (i alla fall där jag bor) så det går väl inte att jämföra rakt av.

Dessutom har väl elen i princip 100% verkningsgrad. Pellets däremot kanske har 75-85%, så dina cirka 28000 kWh blir ca 21-24000 kWh i tillgodogjort energi. Att jämföra med dina ca 21000 kWh för el.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

ser du ingen kondens så finns det nog ingen.
Thermia Biomatic 20+
Mitten
Frö

Inlägg av Mitten »

Sotaren påpekade för mej att det var kondens i skorsten när han sotade.
Han rekomenderade att ta bort en av turbolatorerna i pannan så att mer värme går ut i skorsten.
Sist han var här såg det bra ut ingen kondens.
Har ej märkt nån ökad förbrukning heller.
Dick
Prima virke

Inlägg av Dick »

Kondensen i sig själv är ju inget problem, utan den ev. frostsprängning den kan ge upphov till. Det ser du ju nere i sotluckan om det har ramlat ner några bitar...

Tror personligen att detta med temperatur i skorstenstoppen är överdrivet. Pellets har ju väldigt låg fukthalt. Lägre än eldningsolja tom. Därför är risken för kondensutfällning mycket liten.
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Re: Kondens i skorstenen och pelletsförbrukning.

Inlägg av Allan »

Lärarn skrev: Jag har ca 30 grader 1 meter ner i skorstenen (150 grader i rökröret).
När du mäter en meter ner i skorstenen, tänk på att termometern ska ligga mitt i röret och inte röra vid väggarna! Dessa är betydligt kallare än rökgaserna.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Dick skrev:Kondensen i sig själv är ju inget problem, utan den ev. frostsprängning den kan ge upphov till. Det ser du ju nere i sotluckan om det har ramlat ner några bitar...

Tror personligen att detta med temperatur i skorstenstoppen är överdrivet. Pellets har ju väldigt låg fukthalt. Lägre än eldningsolja tom. Därför är risken för kondensutfällning mycket liten.
Den stora delen vattenånga kommer väl inte från inneboende fukt, utan från själva förbränningsprocessen!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Allan skrev: Den stora delen vattenånga kommer väl inte från inneboende fukt, utan från själva förbränningsprocessen!
Du har helt rätt Allan. Koldioxid och vatten ska det bli vid optimal förbränning!

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar