Är på gång att handla en pelletsbrännare! tröttnat på det eviga ved eldandet Till brännaren jag är intresserad av följer det med en 1,5 meters skruv. Räcker det till att göra nån sorts förråd? eller blir man begränsad till en tunna eller liknande?
såg intressant ut med förråden gjorda av sj pallar, men undrar om det är möjligt med en 1,5 meters skruv.
Allt hänger på hur nära pannan du kan resp. får placera ditt förråd samt hur det kommer att se ut.
Men 1,5 m skruv är nog kanske i kortaste laget, men det är inte säkert.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det hela står och faller med hur långt du har mellan brännare och tänkt förråd samt om brännaren har intern doseringsskruv(/mekanism).
Om den inte har intern doseringsskruv är 1,5m skruven också doseringsskruven, detta medför att den ska(!) stå i en viss vinkel för att det ska fungera. Personligt tycker jag att det är en mindre bra lösning men jag har det ju också bra på den fronten.
Har du intern doseringsskruv ska den externa skruven enbart få pelletsen till brännaren och den behöver inte vara speciellt finkänslig med det.
Du har alltså effektivt ca: 1,10m mellan förråd och brännare med en 1,5m skruv, sen får du klura resten ut själv då det beror på hur du ska ha förråd osv. alltså de fysiska ramerna i ditt pannrum.
Men kan du ha ett förråd modell större med uttag nära brännaren kan den duga fint, jag har för tillfället en K-Silo som veckoförråd men ska ha plockat bort oljetanken och byggt något där, hade jag haft plats till ett stort förråd nära pannan hade jag klarat mig men den 1,5m skruv jag har..
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Det optimala anser jag är att ha två förråd med brännarens matarskruv/portioneringsskruv från ett mindre förråd (några dygns-) nära brännaren. Då kan man ha en längre skruv från ett större förråd, ex. ett bulkförråd, till detta mellanförråd. Denna längre skruv blir ju också helt okänslig för "luftfickor" i o m att påfyllning bara sker 1g/n.dygn.
Fördelar:
Skulle du köra slut på pellets, kan du köpa hem några småsäckar och fylla mellanförrådet med. (I väntan på bulkleverans tex.)
En kortare skruv är lättare att "lufta" än en längre utifall du kört slut på pellets (har själv en 2,5 m ...tro mig, jag vet!)
Det är inte heller roligt att råka ut för något missöde med en längre skruv direkt ifrån ett större nypåfyllt förråd... Då är du "ställd"
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".