Olika storlek och fabrikat på tankar ooptimalt?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Olika storlek och fabrikat på tankar ooptimalt?

Inlägg av joa »

Läste detta inlägg av apersson850 på ett annat forum
Enligt min rörläggare, som är intresserad av vedanläggningar och har hållt på i 25 år, är det viktigt att tankarna är identiska, om parallellkopplingen ska fungera bra. Olika stora tankar har olika motstånd mot vattenflödet, vilket tydligen gör att värmen lätt "kantrar", så att en tank inte alls hänger med de andra i temperatur.

Han var mycket noggrann med att ha rören rätt mellan tankarna, och grymtade irriterat när det visade sig att tillverkaren slarvat med placeringen av anslutningarna på tankarna. Det var inte lika långt mellan rörstosarna, så han kunde inte få rören rätt både upptill och nertill samtidigt, hur han än shimsade med plåtbitar under tankarna. Det skilde bara 2 mm (!), men det var tydligen en källa till avsevärd irritation hos fackmannen.
Fast det fungerar bra ändå.

Men han höll ju inte på så där bara för att få tiden att gå, så det är uppenbarligen viktigt. Själv hävdar han att det är det viktigaste i hela installationen, att få skiktningen att fungera bra, för gör den inte det, blir komforten usel. "Annars får du bo i pannrummet", sa han.
För mig lutar det år en 750-liters tekniktank och en 1500-liters tom tank som jag kopplar in då jag eldar med ved. Kör enbart 750:an när jag kör med pellets.
Parallellkoppling rekomenderar "alla".

Jag tänkte att jag tar upp frågan här så får ni spekulera vidare lite :wink:
Känns inte som de rörpulare jag kommer att få via Folksam har koll på detta. De installerar mest värmpumpar.

//Jocke
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag kan ju tillägga att Peter (den ovan refererade rörläggaren) kör med seriekoppling, när folk vill ha in en ny acktank tillsammans med en ombyggd oljetank och en överbliven hydrofortank, exempelvis. Annars kan han inte garantera att det fungerar, säger han.

Men är tankarna lika, kopplar han alltid parallellt, för när det väl fungerar, är det överlägset seriekoppling. Säger han.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Parallellkoppling vet jag hur det ser ut, men hur blir det med en seriekoppling?
Fler med tankar kring detta?
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Hur man kopplar, menar du?

Från pannan in i toppen på tank 1, ut från bottnen på tank 1 in till toppen på tank 2 osv. Sedan returen från bottnen på sista tanken till pannan.

Till shuntgruppen tar du ut värmen från toppen på tank 1 och skickar in returen till bottnen på sista tanken.

Detta ger då att vid laddning trycker du det kalla vattnet framför dig. Vid uttag av vatten till elementen trycker du tillbaka det varma vattnet upp till toppen på den första tanken igen. Nackdelen med detta är främst att hela flödet måste passera varje tank, något som rör om mer och kan göra skiktningen sämre.
Anders G
Stor entusiast!

Seriekoppling

Inlägg av Anders G »

Farsan byggde hus 1984. Han fick allt fel:
Vedpanna med överförbränning och varmvattenberedare inbyggd.
Två seriekopplade 750 l tankar.

Det blev aldrig någon skiktning, det gick inte att spara värme mellan dygnen. Pannan kylde av genom skorstenen etc etc.

Hela systemet är nu utrivet. Men tack och lov: han kan inte låta bli att hugga ved. Jag och bror min är mycket tacksamma!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Jag har oxå två borötankar på 500l vardera,dessa är paralellkoplade.
Funderar på en 3:e tank, men hur gör jag då?måste jag seriekoppla då??

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Pratade lite med Termoventiler (laddomat mm). Han rådde mig att parallellkoppla. Dock viktigt att anslutningar hamnar på samma höjd. Fick rådet att sätta strypventiler på den stora tanken och inte kulventiler. Då kan man finjustera eftersom det blir skillnader pga av den dubbla vattenvolymer i den stora tanken.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det är just det. Om man själv mixtrar med att justera in flödena går det nog att parallellkoppla snart sagt vadsomhelst. Men min rörläggare behöver ju kunna lämna en arbetsplats till en kund, utan att sen behöva stå där och finjustera i dagar, kanske veckor, för att få det riktigt bra. Därför seriekopplar han, om det finns risk för att en mer eller mindre tidskrävande injustering annars hade behövts.
Skriv svar