Injustering utan instrument

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Virre Viking
Ungskog

Injustering utan instrument

Inlägg av Virre Viking »

Jag har monterat en Viking Bio i min kombipanna Focus TMV Alpha 1995.
Den startade på första försöket med fabriksinställningarna och jag lät den gå på full effekt tills pannan o accumelatortanken var varm. Rökgastempen låg då mellan 200-250 grader.
Efter detta har jag provat att köra den på lågeffekt då det endast är nollgradigt ute. Jag stegvis sänkt bränslemängden samt ökat lufttilförseln. 2 ggr har jag sotat ur pannan och det har då varit mycket aska (på bara 2 dygn) och den har varit helt svart. :(
Borde ju vara rätt väg tycker jag att fortsätta minska bränsletillförseln o öka luften tills askmängden minskar och färgen blir gråaktig. Det syns ingen rök från skorstenen och rökgastemperaturen har blivit lite väl låg kanske, ca 120-130 grader. Kör jag den på full effekt med dom inställningar jag har nu blir rökgastempen ca 150 grader.
Någon som har några synpunkter eller tips på detta? :?: :idea:
Det bästa är väl kanske att låta en installatör justera brännaren men det verkar svårt att hitta någon som är villig att göra detta när man installerat den själv, och då till givetvis en så låg kostnad som möjligt.
Viking Bio (2006) i en Focus TMV Alpha Keram 1995.
munka
Späd planta

Inlägg av munka »

Hej Virre Viking ett tips :idea: är att du kollar olika ställen där man köper pellets om man beställer 4-5 pallar så justerar dom in brännaren för deras pellets kanske inte alla men när jag var på mässa så sa vissa att dom fixade det. Skulle tro att det är samma justering som innstalatören gör med sitt instrument ?
Nibe city vx 97 vikingbio 05
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

munka skrev:Hej Virre Viking ett tips :idea: är att du kollar olika ställen där man köper pellets om man beställer 4-5 pallar så justerar dom in brännaren för deras pellets kanske inte alla men när jag var på mässa så sa vissa att dom fixade det. Skulle tro att det är samma justering som innstalatören gör med sitt instrument ?
Tar gärna emot tips om vilken leverantör det var. Den skulle jag gärna anlita med den "förmånen"..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
munka
Späd planta

Inlägg av munka »

Hej på villa mässan i malmö så diskuterade jag med oljebolaget i skåne om brun pellets då sa han att dom justerade brännaren efter deras pellets sort till min brännare om man beställde 4-5 pallar. Har även sett annonser i tidningen om köp av pellets så justerade dom också. Det är ju så att om man skiftar sort så skall brännaren injusteras :roll:
Nibe city vx 97 vikingbio 05
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

munka skrev:Hej på villa mässan i malmö så diskuterade jag med oljebolaget i skåne om brun pellets då sa han att dom justerade brännaren efter deras pellets sort till min brännare om man beställde 4-5 pallar. Har även sett annonser i tidningen om köp av pellets så justerade dom också. Det är ju så att om man skiftar sort så skall brännaren injusteras :roll:
Verkar vara en mycket bra lösning. Borde fler leverantörer ta efter. Var det hög prisskillnad?
Virre Viking
Ungskog

Inlägg av Virre Viking »

Jag har just i dagarna beställt mitt första lass pellets, dvs säckar på 4 pallar men jag fick ingen info om detta när jag beställde så den risken är nog minimal. Har också fått veta nu efteråt att jag skulle väntat med att beställa en större mängd till sommaren då man kan få bättre priser. Nu kostade det 37kr säcken. Är det väldigt dyrt eller ett ok pris tror ni?
Viking Bio (2006) i en Focus TMV Alpha Keram 1995.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Svårt att säga om 37kr/säck är dyrt eller inte, vad väger säcken?
Vissa sorter finns i 16kg säckar och norsk pellets finns i 12,5kg säck.
Alltså 37/16=2,3125kr/kg, 37/12,5=2,96kr/kg.
När jag hämtade sist (igår kväll) kostade det 1443kr/pall, 1443kr/704kg=2,04971kr/kg.
Detta pris kommer att stig nu när de skall byta till en ny pelletspress men i gengäld kommer (hoppas jag) pelletsen att bli mycket bättre.

Virre Viking
när det gäller injustering, vet inte hur din brännare fungerar men min gamla vet jag, så kall man först justera på högeffekt och sedan på lågeffekt. När man skall justera skall man först sätta fläkt för högeffekt på högsta och sedan justera in pelletsmängd. Lågeffekt justerar man endast fläkt, man skall inte röra pelletsmängden. Ändrar man pelletsmängden på lågeffekt förstörs inställningen för högeffekt.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Frippe28
Prima virke

Inlägg av Frippe28 »

jag hade röris här igår,vi tog bort högt drag o ställde in plastskruv. Sen körde vi o han mätte co2 till 12 o de vid högefekt o 175 grader i rökgas nysotad panna. de blev en verkningsgrad på 92%.

Då blev jag nöjd o skruvade inge mer. Tror ni det ä bra? rök vitt vid -5 ute.
ctc 1200fam 2004, viking bio hemgjort förråd
Norsk pellets Kåk från -53 på 75m + källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Frippe28 skrev:jag hade röris här igår,vi tog bort högt drag o ställde in plastskruv. Sen körde vi o han mätte co2 till 12 o de vid högefekt o 175 grader i rökgas nysotad panna. de blev en verkningsgrad på 92%.

Då blev jag nöjd o skruvade inge mer. Tror ni det ä bra? rök vitt vid -5 ute.
Låter perfekt. Jag hoppas få min analys gjord snart också..
Frippe28
Prima virke

Inlägg av Frippe28 »

go for it pellets

ja tyckte det gick nästan för lätt tog 5min. så nu ä ja orolig att vi glömt
nått. Men de fungerar ju så det får va så...
ctc 1200fam 2004, viking bio hemgjort förråd
Norsk pellets Kåk från -53 på 75m + källare.
Gallringsobjekt

Ang. justering.

Inlägg av »

Hej.
Ang justering - se "forumindex\pellets\förbrukning" och mitt inlägg i samma fråga.
Hälsningar, pa.