Fläkt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ale
Ungskog

Fläkt

Inlägg av Ale »

Nu är novisen här igen med dumma frågor :wink: .. Ehm, hur hittar man fläktinställningarna på Biomatic 20+:en? Bläddrat överallt tror jag, men ser inget ställe.

Ser att folk kan läsa av sin fläktinställningar och ändra dessa vid behov.

Jag får mycket vit sot efter att ha bytt pelletssort och undrar om man bör sänka eller öka fläkten. Plus att är det rekomenderat att höja rökgastemperaturen lite? Läste att man kan lägga en 2mm bricka under plåten vid rökkanalerna. Nån som prövat, och vad blev resultatet?

Tack för tålamodet.. :roll:
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Håll in < och > knapparna samtidigt tills du kommer till service menyn blädra > tills du kommer till EFFEKT höj den till 5 vänta tills siffran slutar blinka tryck sedan > så är du inne i innställningar.

Ps: var försiktig med ändringar.
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Joachim A skrev:
Jo de ska man va men inte alltid man är.. :wink:

Jag har ju ändrat en hel del med effekt, fläkt mm.. Har bara kollat på röken o hur lågan sett ut men de såg man hur de blev då co2 mätaren kom.. :oops:
Hade en co2 på 8,5% vilket gjorde att jag fick sänka fläkten 3% för att få den på 12% o vad ja sett nu så är det stor skillnad på effekten...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

André skrev:
Joachim A skrev:
Jo de ska man va men inte alltid man är.. :wink:

Jag har ju ändrat en hel del med effekt, fläkt mm.. Har bara kollat på röken o hur lågan sett ut men de såg man hur de blev då co2 mätaren kom.. :oops:
Hade en co2 på 8,5% vilket gjorde att jag fick sänka fläkten 3% för att få den på 12% o vad ja sett nu så är det stor skillnad på effekten...
Menar du värmeeffekten. Eller effekten av fläktändringen.

En annan sak vad skall CO2 halten vara? Ju högre ju mer förbränt och mindre syreöverskott O2.
Hur ser brännkammarväggarna ut när du sänkte fläkten och även lågans färg är intressant. Man sitter säkert och värmer kråkorna.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ctctotal skrev:
Menar du värmeeffekten. Eller effekten av fläktändringen.

En annan sak vad skall CO2 halten vara?
Jag menade effekten av fläktsänkningen (sorry vart lite otydligt).. :oops:

Co2 12-13%

Pannväggarna är rätt mörkgrå nu mot tidigare ljusbrun mot det vita hållet, pannluckan ovanför brännaren va hel vit tidgare mot nu ljusbrun..

Rökgastempen sjönk med ca 17 grader med högre co2..

Nu kör jag med inställningarna matning 70% fläkt 33% då ska den ha ca 16 kW inmatad effekt (har inte vägt o kollat förbrukningen/tim än)

Ska testa sen hur det blir om man sänker effekten till ca 11/12 kW om det går mer el mindre pellets då för att fylla acktanken med stängd shunt..
Enligt nibe anger dom effekten på pannan till max 16 kW vid pellets så det blir intressant att se vad som händer med lägre effekt om de bara blir värme till rökgaserna o inget till vattnet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

Jag har pratat med vår energiexpert på Högskolan.
Det som händer när vi har för mycket syre in. Då får du syreöverskott och CO2 halt sjunker. Men värre är att du kyler förbränningen som då blir ofullständig och du släpper ut kolväten och annat dvs du blir en miljöbov.
Samtidigt så blåser du ut värme i skorstenen och du eldar för kråkorna.

Blir din beläggning svårare att sota ur?
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ctctotal skrev:
Blir din beläggning svårare att sota ur?
Om du menar mej så är svaret nej, Snarare tvärtom..
Med mycket luftöverskott så blev pannan vit inuti o de vart väldigt lite damm/sot på pannväggarna..
Skriv svar