Frågor om konverteringsbidraget

Skriv svar
andreas.ward
Frö

Frågor om konverteringsbidraget

Inlägg av andreas.ward »

Hej
Jag sitter och knåpar med blanketten. Vi skall byta från olja till pellets, komplett nytt system.
Kvoten har ju redan passerats i år så frågan är om man skall vänta till nästa år med att söka?
Eller kan man söka nu, lämna slutliga ansökan i år efter installationen och få pengarna nästa år?
Alltså, om pengarna är slut i år måste vi vänta till nästa år med att installera för att få ut pengarna eller kommer pengarna nästa år i stället?

Tacksam för svar och tips!
rpc
Gallringsobjekt

Inlägg av rpc »

Enligt länsstyrelsen här i Värmland behandlas ansökningarna i den ordning de kommer in och skulle det bli så att årets pengar tar slut så får man sitt bidrag utbetalt nästa år ( eller nästa igen...). Dvs alla dom som söker i år går före dom som söker senare... Så det är bara att skicka in ansökan snabbt som...

Finns alltså ingen anledning att vänta med installation till senare...

/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
andreas.ward
Frö

Inlägg av andreas.ward »

Tack för snabbt svar rcp!

Kan någon bekräfta detta för Västra Götaland (borde vara samma regler) men man vill ju inte gambla med så mycket pengar.

Andreas
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Pengarna är inte slut, däremot har ansökningar överstiigit de 90 miljoner som var avsatta i år. Dock har det lovats att alla ska få sina pengar samma år som de ansöker, en revidering från tidigare alltså. Sök på forumet så hittar du info och länk till denna information.
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

I Sörmland säger dom att det preliminära bidraget delas ut efter inskicksdatum på första ansökan.

Utbetalningen sker efter det datum man skickar in den slutgiltiga ansökan. Då installationen är färdig och man har kolla på alla fakturor.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Stugsittaren skrev:I Sörmland säger dom att det preliminära bidraget delas ut efter inskicksdatum på första ansökan.

Utbetalningen sker efter det datum man skickar in den slutgiltiga ansökan. Då installationen är färdig och man har kolla på alla fakturor.
Det stämmer ju, ingen mening att vänta alltså. Pengarna kommer i turordning och förhoppningsvis ska man inte behöva vänta tills året efter enligt vad som sagts nu.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

De godkänner alltså mer än 90 milj under första året så att alla som får preliminära ansökan godkänd är inte garanterade pengar under året. Min ansökan hör till de första i mitt län, men jag kommer förmodligen inte få pengar i år eftersom jag inte kommer byta system förrän det blir lite varmare.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Stugsittaren skrev:De godkänner alltså mer än 90 milj under första året så att alla som får preliminära ansökan godkänd är inte garanterade pengar under året. Min ansökan hör till de första i mitt län, men jag kommer förmodligen inte få pengar i år eftersom jag inte kommer byta system förrän det blir lite varmare.
Enligt Mona Sahlin ska ingen behöva vänta till året efter på sina pengar iaf.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Mona kanske har en sådan målsättning men jag har inte sett att något sådant beslut fattats, så vi får se hur det blir. Förmodligen har de en massa "pengar över" på elkonverteringssidan, så hoppet finns :wink:
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Det ska ordnas till i vårbudgeten enligt henne.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12026151.asp
Skriv svar