Acumulator.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
MrMerkel
Prima virke

Acumulator.

Inlägg av MrMerkel »

Bild är det någon som vet om den ovala tanken som combi heat gör är nåt att ha och går det ha solslinga i den och är den sämmre på att hålla värmen än andra helt runda tankar. Jag undrar också när jag nu i slutet på sommaren ska innstallera en ny vedpanna med acc tank hur gör man då när man ska ha pris(begära offert) från olika rörkrökare , ska man säga vad man vill ha för grejer och få ett pris eller ska man bara säga vilken panna man ska ha och låta dom bestämma tank mm. Jag vill bestämma lite själv vad gäller tex tank eftersom det beror på placering i pannrummet så det blir maximalt rätt utnyttjat så dom inte sätter in en tank som blir ivägen man vet ju inte dom kanske har en tank över och vill bli av med den. Tacksam för råd .
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är nog en bra tank.
Man får in den i trånga utrymmen samt genom trånga dörrar mm
En sån tank är alltid bättre än 2 st vanliga runda tankar
Kan tänka mig att den kostar en slant.
Ved o sol gör likadana rektangulära tankar med ovala gavlar.
Skulle tro att dom är biligare

http://www.lantbruksnet.se/vedsol/
Kolla med dom vad dom tar
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Dimensioneringen av anläggningen börjar inte med pannan, utan med hur stor tank du ska ha. Sen kan man bestämma pannan efter tankarna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
MrMerkel
Prima virke

Inlägg av MrMerkel »

Snälla lägg in lite mer svar Tack.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Svar på vad?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Försök att räkna ut hur mycket energi dit hus drar.
Bestäm sedan ack storlek och hur ofta du vill elda.
Sen väljer du en panna som passar storleken på ack tanken.

Sen är det bara o ringa o säga vad man vill ha til olika rörisar.
Det kan vara bra om man får offert på samma prylar.
Då är det lättare att se hur olika dom ligger i pris.

Kolla in filarkivet på www.afab.se där finns det mycket bra läsning
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Har du något bra sätt att se ditt energibehov för närvarande? Vad värmer du med nu?
En vanlig tumregel är 10 liter vatten per m² uppvärmd yta.
En annan är hälften så stor som din oljetank är, om du nu har en sån.
MrMerkel
Prima virke

Inlägg av MrMerkel »

Ja ni eftersom jag hade upp frågan vilken panna jag skulle välja förut på en annan tråd så frågade jag om tanken direkt en på 1500liter. Det som skulle vara roligast att veta var hur man gör när man ska fråga priser om man ska skriva ner vad man tror man behöver så det blir någorlunda jämmförbar prisnivå till rörkrökarna och dom får säga till om det är fel på något. Jag har ju redan frågat en del så jag vet lite. Huset hade förut en vedpanna ctc från 1957 som jag slängde ut i sommras och det är på 130m2 och jag ska gjuta en platta snart som ska ha golvvärme och ha radiatorer uppe , huset är byggt ca 1880-1885 och renoverades sist 1957 . Huset ska tilläggsisoleras troligen nästa år och nya fönster ska in också , så nu vet ni lite mer.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

MrMerkel vad jag förstår så har du betämt/vill du ha calmar v33 el har jag fel där??
Bra pannval är det iaf..

Pannan är väl det jag tycker du ska ha möjlighet att välja när du pratar med en rörkrökare sen så ska tanken va bra isolerad (både om du köper isolerad el ej) men vad jag förståt så rymmer du inte annat än en rektangulär tank...
Då är det inte annat att göra än att ta så stor som möjligt o isolera den så mycket som du får platts med el kan..

Du behöver panna, acktank, laddomat 21, shuntstyrning t.ex termomatic cbj (räcker med innegivare) exp.kärl, motdragslucka, avstängningskranar för både värme o vv (snåla inte på dom).. Sen kan du kolla upp priser på nätet så du har lite pejl innan du kontaktar rörkrökare o tar in priser..
Har du möjlighet att själv fixa in panna. acktank mm i pannrummet o sköta bortforslingen av de gammla så ska inte jobbet behöva gå på mer än ca 20000:- inkl rör..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MrMerkel
Prima virke

Inlägg av MrMerkel »

Ja du andre jag har bestämmt mig för calmar v33 (men man vet ju alldrig) när det gäller tank så går det med två 750 liters men jag har blivit rekommenderad en på 1500 liter om det skulle gå, sen får jag nog skriva en lista på vad som behövs till pannrummet. I pannrummet idag är det endast singel ska lägga in isolering armering och golvvärmen snart och sen gjuta plattan. Tank och panna kan jag ställa på plats själv så det behöver inte rörkrökaren göra. Phuu mycket jobb kvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

MrMerkel skrev:Ja du andre jag har bestämmt mig för calmar v33 (men man vet ju alldrig) när det gäller tank så går det med två 750 liters men jag har blivit rekommenderad en på 1500 liter om det skulle gå, sen får jag nog skriva en lista på vad som behövs till pannrummet. I pannrummet idag är det endast singel ska lägga in isolering armering och golvvärmen snart och sen gjuta plattan. Tank och panna kan jag ställa på plats själv så det behöver inte rörkrökaren göra. Phuu mycket jobb kvar.
En stor tank är bättre än två mindre när det gäller "värmeläckage".

Att göra en lista på vad man vill/behöver ha är bra så att amn inte missar/glömmer något.

Golvvärme i pannrummet är överflödigt....... Jag har det själv i mitt pannrum, men spillvärmen från värmeanläggningen ger mer än önskad värmenivå i rummet så golvvärmen har nog alldrig varit på .......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar