Ackumulatorstyrning?
Ackumulatorstyrning?
Hej.
Någon som använder eller har provat kmp's ackumulatorstyrning? Kanske någon som har ett bra tips på någon annan styrning?
Brännaren är en -99 och skall sitta i en calmar v33.
Någon som använder eller har provat kmp's ackumulatorstyrning? Kanske någon som har ett bra tips på någon annan styrning?
Brännaren är en -99 och skall sitta i en calmar v33.
Mvh David
Calmar v33 + kmp p20 -99
Calmar v33 + kmp p20 -99
-
- Ungskog
- Kontakt:
Jag har installerat en TK1B till min panna med ack.tank (fungerar jättebra).david.of skrev:Fick pris på kmp's styrning idag. 3050 + moms![]()
Står nu mellan laddomat 630.2 eller ekontroll tk1b.
Väntar bara på pris på laddomaten innan jag bestämmer mig.
Har en cirkulationspump mellan panna och Ack.tank som startar samtidigt som termostaten kallar på värme.
Fungerar bra, men temperaturen i ack.tanken blir lite lustig i och med att pumpen startar och börjar pumpa runt "kallt" vatten genom pannan och ack.tanken.
Jag funderar faktiskt på att komplettera med en laddomat för att få lugnare tempväxling i tank och cirkulation ut till elementen.
JanFire Flex-a, Euronom Exonom P 20 UB, Acktank TMV panna 300 liter
Andvänder den här tråden för att ställa en fråga angående TK1B termostat, temgivarna från termostaten hur ansluter jag dem till acktanken är de monterade i ett dykrör ? tar jag bort termometerna i acktanken och monterar dom där
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
-
- Ungskog
- Kontakt:
Jag har inga termometrar i min acktank. TK1B har en display som visar temperaturen för båda givarna.
Sitter ett dykrör i överkanten och ett i mitten som jag stoppat in givarna i.
I botten på tanken är ett stort 2" hål där jag har en elpatron med separat termostat som startar vid extrem låg temperatur, t.ex om pellets tagit slut.
Sitter ett dykrör i överkanten och ett i mitten som jag stoppat in givarna i.
I botten på tanken är ett stort 2" hål där jag har en elpatron med separat termostat som startar vid extrem låg temperatur, t.ex om pellets tagit slut.
Hej vad jag menade var att idag har jag termometrar sittande i acktanken , vad jag vill göra är att köpa en TK1B och installera så att jag kan styra brännarens till och frånslag på tempen i acktanken , idag sitter en danfostermostat i pannan med en hysteres på ca. 10 grader är ute efter längre gåntider. har ej något annat ledig anslutning i acken förutom ett 2"
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
-
- Ungskog
- Kontakt:
Termostaten i panna behåller du så den fungerar som säkerhet om cirkulationen inte fungerar, den känner då av om tempen blir för hög i pannan vid utebliven cirkulation eller annat fel. Du ställer den så pass högt att den inte bryter vid normal drift. Koppla den i serie med TK1B.Bonnen skrev:Hej vad jag menade var att idag har jag termometrar sittande i acktanken , vad jag vill göra är att köpa en TK1B och installera så att jag kan styra brännarens till och frånslag på tempen i acktanken , idag sitter en danfostermostat i pannan med en hysteres på ca. 10 grader är ute efter längre gåntider. har ej något annat ledig anslutning i acken förutom ett 2"
Termometrar behöver du inte då termostaten visar temperaturen, eller du kanske inte har dykrör till temometrarna?
TK1B har ju 2 givare så att man kan utnytja skiktningen i tanken, dom har ju annars givare med inställbar hysteres med enbart en givare också.
Ett mindre bra alternativ är ju att montera givarna mot termometrarna och isolera rejält, du får nog kompensera för att dom då förmodligen visar några grader lägre temp än om dom sitter i ett dykrör.