Tankeexperiment....Den optimala Pelletsbrännaren

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

the_donk skrev:jo jag pratade med någon där på Mbio, för ett par dagar sedan (han skall maila mig men har inte gjort det än, hint hint Stefan), skall du sälja en Biona till mig).
Han brättade att projektet fortfarande håller på. men att pannan är för långt borta för att jag skall vänta på den.
Jag trodde den nästan va klar sommaren 2004 då jag läste att dom hade en panna på g.. :roll:

Dom har väl fullt upp med bionan...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Theladon skrev:Med tuberna antar jag att du menar rökgastuberna i pannan?

Det faller ju i så fall utanför själva brännaren.
Visst hade idealet varit en helt specialdesignad panna, men min ide var åtminstone en brännare som skulle kunna anpassas till i stort sett alla på marknaden förekommande pannor...
Jepp jag menar rökgastuberna i pannan o för att en brännare ska va effektiv med stort effektspann så bör dessa vara variabla...

Såg här om rökgaskylare för oljepanna med variabel luftspalt beroende på effekt, Det bör väl bli samma i en panna.. :?

http://www.energipersson.se/ läs under fakta
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Nu måste jag svära i kyrkan! På tal om kalla rökgaser och sådant, fanns det inte en oljepanna som hette Pulsonex, som man inte behövde skorsten till? Den hade väl bara en 40 mm böjlig stålslang eller något?
Har för mig att den funkade som en rammjetmotor och tände med en frekvens av 80 Hz. Tekniskt intressant. Någon som minns?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Allan skrev:Askurmatning ur själva brännaren finns väl redan. Har inte KMP Uno urmatning med tryckluft? Eller var det med en tryckluftsdriven "kolv", som för ut askan ur brännarröret? Minns inte riktigt.
Jo Unon har en liten kompressor som rensar brännaren och Pannans rökgastuber, med små tryckluftspuffar. Även Bionordic B16 GL har en trycklftsuraskning (kräver dock extern kompressor).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Hmmz har för mig att det finns en tysk pellets-panna som kan köras utan skorsten.
Ser ut som ett liggande kylskåp med endast ett litet avgasrör på.

Röd tror jag att den va på bilden...
Nån som sett denna ?

/Bamyl
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Allan skrev:...fanns det inte en oljepanna som hette Pulsonex, som man inte behövde skorsten till? Den hade väl bara en 40 mm böjlig stålslang eller något? Någon som minns?
Jo visst hette den så, tyvärr satte jag mig aldrig in i det tekniska. Den skulle inte behöva sotning enl broschyren. Att sotaren inte var övertygad om det förvånar föga :roll:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar