val panna

ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

val panna

Inlägg av ingemar_o »

just nu sittre jag å velar mellan nibe pellux & combifire 20 :?
nån som vet för å nackdelar med dessa eller har tips på annan panna i samma prisläge :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Re: val panna

Inlägg av Patrik »

ingemar_o skrev:just nu sittre jag å velar mellan nibe pellux & combifire 20 :?
nån som vet för å nackdelar med dessa eller har tips på annan panna i samma prisläge :?:
Pellux tror jag har elpatron som följer med i priset (ca1200sek) men dock så tror jag du endast kan köra en framåtgående i pellux. mer utrymme för aska i combifire. vet inte men något negativt med combifire MÅSTE det ju finnas :?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Jag valde pellux för att slippa ta upp hål i väggen ner i källaren då combifiren var för tung och klumpig att få ner för trappan. Annars skulle jag valt combifiren med enorm eldstad och plats för askan 8) Vilket ju är bra vid pelletseldning. Men visst pelluxpannan är lättsotad med sin runda eldstad och bara fyra stående tuber och asklådan tömmer jag var 3dje vecka :D Tänk dock på att elpatronen bara är på 6kw (kanske gick att få med 9kw?) Kombifiren har uttag för två st.
Tänk på värmeväxlaren = att du har bra vatten :!:
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Hej Ingemar,
Jag sitter i ungeför samma situation som dig. Dvs, ett pannbyte är ett måste. Jag har också de två panntyper som du nämner på min lista. Förutom dessa två pannor kollar jag på Thermia Biomatic och Baxi Bonus. Biomatic är en renodlad pelletspanna med elpatron medans Bonus även går köra med ved(ska vara bättre än Combifire/Pellux ifall man vill elda med ved).
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ett tips till er som tvekar mellan olika pannor. Är att kontrollera hur mycket utrymme finns det kvar under brännaren när den är monterad och om det finns något utrymme under lägsta rökgas utgången. Detta utrymme är askutrymme, skall vara så stort som möjligt för att slippa att tömma ofta. Hur tömmer man detta??? En del pannor har asklådor i botten för att man lätt skall kunna tömma ut ask. En väldigt bra detalj, men se upp med vilken brännare ni väljer till dessa pannor. Går det att få ut asklådan när brännaren är monterad??? Man vill ju ha en så lätt asktömning som möjligt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

just nu lutar det starkt åt combifire pannan för min del
om ingen kommer med nån stor nackdel om dom
jag ska tillägga att jag kommer med största sannolikhet köra med iwabo brännare
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Har en kompis som kör iwabon. Han är nöjd men skulle idag välja janfire som jag har på grund av den interna pelletsdoseraren= Jämnare matning
Många tycker nog att janfiren är klumpig :roll: men den är enligt min mening väldigt robust uppbyggd med kraftig skruv 8)
OBS :!: Det här är min åsikt som forumvän
Lycka till.Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Tompa
Ungskog

Inlägg av Tompa »

OBS! Iwabo gjorde konkurs förra året, har startat upp men inte på samma nivå. Tröga att ha och göra med, krångel med reservdelar.
Kolla på dessa pannor innan du bestämmer dig!

http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id287.pdf
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id396.pdf
http://www.ecotec.net/
http://www.effecta.se/effecta.pdf
snillet
Pannrumstomte!

pellux

Inlägg av snillet »

Nibe pellux är en panna som jag tittade mycket på innan jag bestämde mig för att ha solvärme också.

Värmeväxlaren är en fördel så länge man har en vattenkvalité som inte är kalkrik för då sätts den ju igen om man har otur. Den utnyttjar HELA vattenvolymen i pannan för VV beredning så du kan knipa ur det sista unset värme ur vattnet innan brännaren hinner igång igen jämfört med spiralberedare. Jämfört med förrådsberedare så slipper du den där otrevliga effekten av att stå i duschen å helt plötsligt få ISKALLT vatten när det tar slut :D

Eldstaden på pelluxen är inte SÅ liten, det är en pelletspanna, ju.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
jocke
Gallringsobjekt

Inlägg av jocke »

Följer med allt som skrivs om olika pannor på forumet eftersom jag måste byta panna (trasig),har velat mellan alla som finns på marknaden och efter alla råd jag har fått här.
Nu står det nog :| mellan baxi bonus och effecta,bonusen vet jag lite om men effectan vet jag inte mycket om så är det nån som har något att säga om valenoch helst om effectan så vill jag gärna veta.
It´s better to burn out than fade away.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

vilken mängd kalk räknas som hög ?
här där jag bor ska vivisst ha 33 mg/l
hm mycket å tänka på :?
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Vet inte vilka värden, men jag har vansinnigt mycket kalk här, och min plattvärmeväxlare är nu 15år....

Det e mycket man inte ska, men hade jag köpt nya fina grejjor hade jag så klart tagit det i beaktning..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

snillet har rätt angående vvx. Är fyra i fam.och har inga problem att få tapp vv att räcka till :D Till tobben vvx slutar ju inte fungera tvärt. Men den får helt klart sämre effect av beläggningarna som kalket ger.
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

kalk i vattnet

Inlägg av Patrik »

Såg någon panna på marknaden som hadde kalklösare som man monterade till permanent... kan ha varit Focus :?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har själv vvx på pannan. Pannan har ett vattenmagasin på 175 L som vvx kan hämta värme ifrån. Normal inga problem att varmvattnet räcker till för oss, dvs 2 vuxna och 3 barn i 9-13 i familjen.

Vad man bör tänka på är att det inte går att "vrål" tömma vatten utan man får tappa försiktigt. En normal dusch är inga problem. Men skall du tappa upp ett badkar går det inte att öppna varmvatten kranen för fullt för då hinner inte vvx med.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Skriv svar