Effecta-pannan bra eller?
Effecta-pannan bra eller?
Hur bra är Effecta-pannan, exempelvis i jämförelse med Biomatic 20+?
Brännare exempelvis PellX eller Bequem.
Man vill ju ha en driftsäker, ekonomisk, miljögodkänd panna när man nyinvesterar. Hittills har jag varit inne på Thermia, men man kan ju alltid kolla vad folk tycker.
/Kristian
Brännare exempelvis PellX eller Bequem.
Man vill ju ha en driftsäker, ekonomisk, miljögodkänd panna när man nyinvesterar. Hittills har jag varit inne på Thermia, men man kan ju alltid kolla vad folk tycker.
/Kristian
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
En a:4 el bequem kan då inte ha någon betydelse då det är istortsett samma brännare..bamyl skrev:Hej !
Jag har hört ryktesvägar att Effecta och Ecotec har ett nära samarbete.
Så min gissning är att Effecta kommer köra med Ecotec-brännare i fortsättingen. Så de kanske ordnar så att dessa två fabrikat blir optimerade för varandra.
Mvh
Bamyl

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hmm? Är det? Dom jobbar med liknade princip (undermatad), men inte är det ju samma brännare inte?André skrev: En a:4 el bequem kan då inte ha någon betydelse då det är istortsett samma brännare..
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Principen är lika o det är samma konstruktör som gjort bequem som ecotec men då är den roterande koppen borta..Barsk skrev:Hmm? Är det? Dom jobbar med liknade princip (undermatad), men inte är det ju samma brännare inte?André skrev: En a:4 el bequem kan då inte ha någon betydelse då det är istortsett samma brännare..
Thermia köpte över konstruktören..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Säger du det...André skrev: Principen är lika o det är samma konstruktör som gjort bequem som ecotec men då är den roterande koppen borta..
Thermia köpte över konstruktören..

Ja när du säger det så har dom ju en hel del likheter.
Jaha, lustigt att EcoTec-säljarn sa att hans BioLine 20/A4 var "bättre". Men han kanske inte var helt opartisk

Jag har en Effecta panna dock ej installerad (blir till våren) så jag har en stund på mig att lura ut hur pannan skall bli så lätt servad som möjligt. Det första som slog mig när jag fick hem pannan är att alla anslutanden rör ,tillopp retur, shunten , kall o varmvattnen är placerade på fronten på pannan vilket gör den svår sotad då sotluckan är placerad bakom rörstråket .Nu är ju pannan automatsotad men realist som jag är så inser jag att förr eller senare måste jag dra tuberna med den medföljande viskan därför började jag att dra om rören bakom rökgaskanalen .
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... nd_072.jpg
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... nd_074.jpg
Jag undrar varför pelletspanntillverkare som producerar pannor med stående rökgastuber envisas med att dra rörstråket mitt för sotluckan så att man blir tvungen att stå til höger eller vänster sida när man skall dra tuberna
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... nd_072.jpg
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... nd_074.jpg
Jag undrar varför pelletspanntillverkare som producerar pannor med stående rökgastuber envisas med att dra rörstråket mitt för sotluckan så att man blir tvungen att stå til höger eller vänster sida när man skall dra tuberna
Jag har en effectapanna sedan i somras och har mest gott att säga om den. Den har dock en nackdel och det är just vad blindh tar upp. sotluckeplaceringen (nej jag har inte automatsotning, fanns ej då). I och för sig kommer jag åt skapligt från sidan men lite trångt blir det.
Effecta panna KMP PX21, S
Visst är det väl så att sugfläkten inte har ett termostat för frånslag utan att det måste göras manuellt?
Kan ju ha missupfattat det, men jag tycker mig ha läst att som finns om den panna nu.
För mig blir det med största sannolikhet en Calmar V33 istället.
Fast ni som har en Effecta kan säkert argumentera för/emot. Gör gärna det. Fast, kanske inte ändå för nu hade jag ju bestämt mig
//Jocke
Kan ju ha missupfattat det, men jag tycker mig ha läst att som finns om den panna nu.
För mig blir det med största sannolikhet en Calmar V33 istället.
Fast ni som har en Effecta kan säkert argumentera för/emot. Gör gärna det. Fast, kanske inte ändå för nu hade jag ju bestämt mig

//Jocke
Fortsätt gärna argumentera för o emot.
Själv är jag lite betagen i Biomaticens hightech-känsla. Kan ju bero på att man är lite teknikfreak (vissa kanske skulle sagt nörd
. Men i sammanhanget med pannor som ska vara i drift i många årtionden så *kan* ju hightech sluta funka.
Effectan verkar ju vara en enklare analog pryl, och kan således vara mer robust. Har den bara ett enkelt driftstermostat förresten? På Biomaticen kan man ju sätta hysteres, underhållsglöd eller on/off o.dyl. Verkar mer flexibelt i mina ögon. Men som sagt, det ska funka oxo.
Själv är jag lite betagen i Biomaticens hightech-känsla. Kan ju bero på att man är lite teknikfreak (vissa kanske skulle sagt nörd

Effectan verkar ju vara en enklare analog pryl, och kan således vara mer robust. Har den bara ett enkelt driftstermostat förresten? På Biomaticen kan man ju sätta hysteres, underhållsglöd eller on/off o.dyl. Verkar mer flexibelt i mina ögon. Men som sagt, det ska funka oxo.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har du effektan o bequem brännare får du samma funktioner som i biomaticen..Barsk skrev:
Har den bara ett enkelt driftstermostat förresten? På Biomaticen kan man ju sätta hysteres, underhållsglöd eller on/off o.dyl. Verkar mer flexibelt i mina ögon. Men som sagt, det ska funka oxo.

Såg du föresten att biomaticen kommer att få spaksotning o den kommer tydligen att gå eftermontera i befintliga biomatic oxå..
Aha, va bra! Värt å veta! Då sitter displayen på brännaren förstås.André skrev: Har du effektan o bequem brännare får du samma funktioner som i biomaticen..![]()
Nej, det har jag inte sett!André skrev: Såg du föresten att biomaticen kommer att få spaksotning o den kommer tydligen att gå eftermontera i befintliga biomatic oxå..

Var finns den infon? Jag var på Villamässan i Sunne igår och tittade på en Biomatic igen och pratade med en Thermiasnubbe där. Han sa inget om detta! Tur det finns forum.
När väntas den modellen komma in, för då får jag förstås vänta på den! Verkar ju supersmidigt!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
http://www.mrpellets.se/ klicka på blogg sidan..Barsk skrev:
Nej, det har jag inte sett!
När väntas den modellen komma in, för då får jag förstås vänta på den! Verkar ju supersmidigt!

Det finns ingen bild ännu