Bulkförråd

Skriv svar
lasse34
Prima virke

Bulkförråd

Inlägg av lasse34 »

Har funderat ett tag nu på bulkförråd & kommit fram till att jag ska ha tunnan jag använder nu som mellanförråd.
Vilket blir det billigaste alternativet för transport från bulkförrådet till mellanförådet & hur ska jag styra detta så att det fyller på i samma takt som det förbrukas? :?:

Bild
Comet + Viking
Bio
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Varför mellanföråd ?
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
robbanlotta
Gallringsobjekt

Inlägg av robbanlotta »

en skruv med en sensor kanske?
NH
Danneman
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

använda brännarens skruvstyrning till skruven som ska fylla på tunnan oxå kanske? på så sätt borde den hålla samma nivå hela tiden, förutsatt att skruvarna matar med samma hastighet.
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Danneman skrev:använda brännarens skruvstyrning till skruven som ska fylla på tunnan oxå kanske? på så sätt borde den hålla samma nivå hela tiden, förutsatt att skruvarna matar med samma hastighet.
En variant på detta är att matningen till mellanförrådet har högre kapacitet och regleras med en tryckströmbrytare som ser till att tunna inte överfylls. Det måste vara omöjligt att få till exakt matningstak i två olika matningssystem.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Det finns ju överfyllningsskydd att köpa som kan styra skruven som fyller tunnan...Janfire använder en induktiv givare som indikerar om det finns pellets eller ej...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej! Janfire använder en KAPACITIV givare, typen är som denna. En induktiv givare vill inte fungera till pellets om det inte är på tok för mycket järnskrot i den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag styr det med en ir-barriär.. finns att köpa på www.kjell.com för 99kr ungefär.. ett relä på den sen e man klar..

Man måste bara tänka efter hur man monterar det så det inte blir fel.

Jag har monterat mina i små rör med plexiglasfönster för hålen.

Har fungerat fint.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar