Biomatic 20+, VV-kapacitet och andra frågor
Biomatic 20+, VV-kapacitet och andra frågor
Hej!
Är inne på att skaffa en Biomatic 20+ med Thermias shuntstyrning, men jag har några frågor som måste besvaras innan det kommer till skott.
Jag har ett 1 1/2 hus på 150 m2 från -69 som inte är sådär jättebra isolerat, men det ska väl bättras på till sommaren, i vart fall täta fönster/dörrar och mer vindsisolering.
Den springande punkten är varmvattenkapaciteten. Om man har ett hörnbadkar, hur funkar det, räcker varmvattnet? Jag har tänkt mig skaffa Thermias shuntstyrning med avstängning av radiatorvattnet om tempen går under 55 grader? Går el in och stöttar vid maxuttag eller räcker pelletseffekten? Hur mycket sjunker panntemperaturen av en sånt här max-uttag av VV och hur länge tar det innan tempen kommer upp igen?
Än är det inte aktuellt med hörnbadkar, men man vet aldrig. Dock har vi ett äldre lite större normalbadkar som vi använder titt som tätt. Vet inte vad stort det kan vara. Vattnet MÅSTE räcka till det!
Såg att André säger att man kan trimma in hög-läget till 20 kW, men det kräver väl en uppgradering som kostar extra? Kan vara aktuellt ändå, men jag vill veta om det är intrimmning eller uppgradering som krävs.
Hur fungerar det allmännt kalla dagar? Räcker effekten i brännaren för att hålla börvärde 75 el 80 grader, eller har pannan det tungt att hålla tempen? Min nuvarande Diom-panna med pellets hänger INTE med, men det är ju därför jag ska byta hela klabbet. Med olja funka det fint...
Efter att man tagit ut mycket VV en kall dag, hur länge dröjer det innan tempen kommer upp igen? Iofs ska man ju ha långa gångtider, men droppar tempen för mycket så är det ju inge kul.
Hur upplever ni era Biomatic:ar i det stora hela? Driftsproblem, eller har den levt upp till förväntningarna? Vad har ni för skötselintervall ca?
Hur kör ni sommarsäsong med Thermian? Kör ni då pellets med on/off-tändning och större hysteres eller el?
Om svaren blir till Thermias fördel (jag ska snacka med lite ÅF också, och ev kolla in en mässa i Sunne i helgen) så blir det nog en beställning ganska snart...
Mvh
Kristian
Är inne på att skaffa en Biomatic 20+ med Thermias shuntstyrning, men jag har några frågor som måste besvaras innan det kommer till skott.
Jag har ett 1 1/2 hus på 150 m2 från -69 som inte är sådär jättebra isolerat, men det ska väl bättras på till sommaren, i vart fall täta fönster/dörrar och mer vindsisolering.
Den springande punkten är varmvattenkapaciteten. Om man har ett hörnbadkar, hur funkar det, räcker varmvattnet? Jag har tänkt mig skaffa Thermias shuntstyrning med avstängning av radiatorvattnet om tempen går under 55 grader? Går el in och stöttar vid maxuttag eller räcker pelletseffekten? Hur mycket sjunker panntemperaturen av en sånt här max-uttag av VV och hur länge tar det innan tempen kommer upp igen?
Än är det inte aktuellt med hörnbadkar, men man vet aldrig. Dock har vi ett äldre lite större normalbadkar som vi använder titt som tätt. Vet inte vad stort det kan vara. Vattnet MÅSTE räcka till det!
Såg att André säger att man kan trimma in hög-läget till 20 kW, men det kräver väl en uppgradering som kostar extra? Kan vara aktuellt ändå, men jag vill veta om det är intrimmning eller uppgradering som krävs.
Hur fungerar det allmännt kalla dagar? Räcker effekten i brännaren för att hålla börvärde 75 el 80 grader, eller har pannan det tungt att hålla tempen? Min nuvarande Diom-panna med pellets hänger INTE med, men det är ju därför jag ska byta hela klabbet. Med olja funka det fint...
Efter att man tagit ut mycket VV en kall dag, hur länge dröjer det innan tempen kommer upp igen? Iofs ska man ju ha långa gångtider, men droppar tempen för mycket så är det ju inge kul.
Hur upplever ni era Biomatic:ar i det stora hela? Driftsproblem, eller har den levt upp till förväntningarna? Vad har ni för skötselintervall ca?
Hur kör ni sommarsäsong med Thermian? Kör ni då pellets med on/off-tändning och större hysteres eller el?
Om svaren blir till Thermias fördel (jag ska snacka med lite ÅF också, och ev kolla in en mässa i Sunne i helgen) så blir det nog en beställning ganska snart...
Mvh
Kristian
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Hej!
Det ska inte vara några problem bara pannan är ordentligt luftad..
Den ger 11 l/min 45 gradigt med effekten på 83% vilket är 18,9 kW enligt mina mätningar.. Så det ska inte va några problem med att fylla ett hörnbadkar då dessa brukar ligga på ca 300l..
Det behövs ingen uppgradering för att få 20 kW nu längre men tidigare behövde man det nu är det bara att ställa in i elektroninken vilken effekt du behöver.. Skulle tänka mej att den ytters sällan skulle behöva gå på högsta läget 20 kW om du kör låg effekt på 12/14kW o min runt 8/10 kW..
Dom flesta har nog inte sina pannor ställda på ens 15 kW då det är sällan villor i din storlek behöver mer än 12 kW..
Du kan max pressa igenom 100 kg pellets/dygn i en biomatic inställd på 20 kW vilket är mycke..
Vad hade ni för oljeförbrukning/pelletsförbrukning tidigare??
Det ska inte vara några problem bara pannan är ordentligt luftad..

Den ger 11 l/min 45 gradigt med effekten på 83% vilket är 18,9 kW enligt mina mätningar.. Så det ska inte va några problem med att fylla ett hörnbadkar då dessa brukar ligga på ca 300l..
Det behövs ingen uppgradering för att få 20 kW nu längre men tidigare behövde man det nu är det bara att ställa in i elektroninken vilken effekt du behöver.. Skulle tänka mej att den ytters sällan skulle behöva gå på högsta läget 20 kW om du kör låg effekt på 12/14kW o min runt 8/10 kW..
Dom flesta har nog inte sina pannor ställda på ens 15 kW då det är sällan villor i din storlek behöver mer än 12 kW..
Du kan max pressa igenom 100 kg pellets/dygn i en biomatic inställd på 20 kW vilket är mycke..

Vad hade ni för oljeförbrukning/pelletsförbrukning tidigare??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej!
Har kört några månader nu så jag tänkte ge några synpunkter.
När du tar ut varmvatten (utan acktank) så sjunker panntempen ganska snabbt, du kan då ställa vid vilken temp elen ska gå in och stötta under inställt börvärde. Själv kör jag med inställningen enbart pellets och det räcker gott för mig men det beror ju också på hur många som tar ut varmvatten.
Brännaren startar ju direkt när tempen sjunkit 5 grader men då på lägsta aktiverade effekt, tempen behöver sjunka ytterligare innan maxeffekt går in.
När du tagit ut mycket varmvatten tar det inte speciellt lång tid innan panntempen är uppe igen men det beror ju också på vilken maxeffekt du ställt in. För mig tar det ca 15 minuter att värma upp pannan från 60 till 80 grader. Då har jag ca 13 kw effekt på högläget och ingen el.
Kalla dagar = inga problem...den räcker gott och väl, känns nästan som jag skulle kunna klara dubbla ytan om man ställde om den. Har iofs välisolerat men förbrukar ca 20kg/dygn för att värma 100+100 m2.
Hade själv problem med doseringshuset som jag fick utbytt, har gått som en klocka efter det, ett enda driftstopp på senaste 1 1/2 månaden beroende på en pellets som blockerat/fastnat på nivåvakten.
Sotning och asktömning gör jag efter ungefär en pall, dvs 832 kg pellets körts igenom nu på vintern. Det blir efter ca 1 1/2 månad.
Ett tips innan du skaffar är att kolla skorstenens förutsättningar eftersom den ger "mycket" låga rökgastemperaturer...
Är överlag mycket nöjd!
Har kört några månader nu så jag tänkte ge några synpunkter.
När du tar ut varmvatten (utan acktank) så sjunker panntempen ganska snabbt, du kan då ställa vid vilken temp elen ska gå in och stötta under inställt börvärde. Själv kör jag med inställningen enbart pellets och det räcker gott för mig men det beror ju också på hur många som tar ut varmvatten.
Brännaren startar ju direkt när tempen sjunkit 5 grader men då på lägsta aktiverade effekt, tempen behöver sjunka ytterligare innan maxeffekt går in.
När du tagit ut mycket varmvatten tar det inte speciellt lång tid innan panntempen är uppe igen men det beror ju också på vilken maxeffekt du ställt in. För mig tar det ca 15 minuter att värma upp pannan från 60 till 80 grader. Då har jag ca 13 kw effekt på högläget och ingen el.
Kalla dagar = inga problem...den räcker gott och väl, känns nästan som jag skulle kunna klara dubbla ytan om man ställde om den. Har iofs välisolerat men förbrukar ca 20kg/dygn för att värma 100+100 m2.
Hade själv problem med doseringshuset som jag fick utbytt, har gått som en klocka efter det, ett enda driftstopp på senaste 1 1/2 månaden beroende på en pellets som blockerat/fastnat på nivåvakten.
Sotning och asktömning gör jag efter ungefär en pall, dvs 832 kg pellets körts igenom nu på vintern. Det blir efter ca 1 1/2 månad.
Ett tips innan du skaffar är att kolla skorstenens förutsättningar eftersom den ger "mycket" låga rökgastemperaturer...
Är överlag mycket nöjd!
Biomatic 20+ och veckoförråd MAFA
Vet inte riktigt då vi tog över huset i höstas från tidigare ägaren som hade tummen mitt i handen. Så det är mest ungefärliga uppgifter vi fått. Men jag bedömmer runt 4 m3. Dock har vi gjort en del, och kommer att göra en del till för att isolera samt sätta in isolerglas i fönster o dyl ,så förhoppningsvis blir energibehovet lägre framöver.André skrev:
Vad hade ni för oljeförbrukning/pelletsförbrukning tidigare??
Tack för dina svar i övrigt, André.
Mvh
Kristian
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Det där låter ju förhoppningsfullt. Nåt litet strul får man ju räkna med, bara det inte blir nån vana.Pelljans skrev:Hej!
Har kört några månader nu så jag tänkte ge några synpunkter.
När du tar ut varmvatten (utan acktank) så sjunker panntempen ganska snabbt, du kan då ställa vid vilken temp elen ska gå in och stötta under inställt börvärde. Själv kör jag med inställningen enbart pellets och det räcker gott för mig men det beror ju också på hur många som tar ut varmvatten.
Brännaren startar ju direkt när tempen sjunkit 5 grader men då på lägsta aktiverade effekt, tempen behöver sjunka ytterligare innan maxeffekt går in.
När du tagit ut mycket varmvatten tar det inte speciellt lång tid innan panntempen är uppe igen men det beror ju också på vilken maxeffekt du ställt in. För mig tar det ca 15 minuter att värma upp pannan från 60 till 80 grader. Då har jag ca 13 kw effekt på högläget och ingen el.
Kalla dagar = inga problem...den räcker gott och väl, känns nästan som jag skulle kunna klara dubbla ytan om man ställde om den. Har iofs välisolerat men förbrukar ca 20kg/dygn för att värma 100+100 m2.
Hade själv problem med doseringshuset som jag fick utbytt, har gått som en klocka efter det, ett enda driftstopp på senaste 1 1/2 månaden beroende på en pellets som blockerat/fastnat på nivåvakten.
Sotning och asktömning gör jag efter ungefär en pall, dvs 832 kg pellets körts igenom nu på vintern. Det blir efter ca 1 1/2 månad.
Ett tips innan du skaffar är att kolla skorstenens förutsättningar eftersom den ger "mycket" låga rökgastemperaturer...
Är överlag mycket nöjd!

Ska ut till CO Värme nu här i Karlstad. Dom har öppet hus så jag ska kika lite.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Då är det inga problem med vare sej vv el värme..Barsk skrev:Vet inte riktigt då vi tog över huset i höstas från tidigare ägaren som hade tummen mitt i handen. Så det är mest ungefärliga uppgifter vi fått. Men jag bedömmer runt 4 m3. Dock har vi gjort en del, och kommer att göra en del till för att isolera samt sätta in isolerglas i fönster o dyl ,så förhoppningsvis blir energibehovet lägre framöver.André skrev:
Vad hade ni för oljeförbrukning/pelletsförbrukning tidigare??
Tack för dina svar i övrigt, André.
Mvh
Kristian
Sen gör det mycket med lite isolering o tätning..

Skulle tippa att de skulle gå ca 7 ton pellets/år för er med pellets åretrunt för ni får nog bra mycket bättre årsverkningsgrad med en biomatic än med nuvarande panna.. Sen blir de naturligtvis mindre då ni fixar på huset..

Här va tidigare förbrukning av olja 3,3m3/år o brännaren har aldrig gått mer än 11 tim/dygn på 15kW o då har jag inte lika bra verkningsgrad som i en biomatic..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Vi har bubbelbadkar vet inte riktigt volymen men ganska rejält hörnbadkar är det. När jag sågat och asat ut tanken var man skitig så det stod härliga till. Det blev en rejäl dusch säkert 30 min. När jag var klar kom dottern och ville bada med mig och varför inte? Man var ju nyfiken på om pannan skulle fixa det... Sat och gjort vi tappade upp ett bad utan problem
Jag är inte det minsta orolig för att rekommendera Biomatic 20+ nu till vänner efter att vi fick rätt på det felande doserhuset. Sen dess har vi inte haft ett enda driftstopp och den har fått jobba ganska friskt nu i vinter med -20 vissa nätter...

Jag är inte det minsta orolig för att rekommendera Biomatic 20+ nu till vänner efter att vi fick rätt på det felande doserhuset. Sen dess har vi inte haft ett enda driftstopp och den har fått jobba ganska friskt nu i vinter med -20 vissa nätter...
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Låter ju förnämligt!
Sånt vill man ju höra när man ju är på vippen att slå till och positiv i övrigt.
Hörde av en missnöjd kille hos Thermias ÅF i stan som hade öppet hus att han hade problem med både värme och varmvatten och diverse. Så visst finns det folk med problem... Tror dock det rör sig om injustering i hans fall - och kanske luftning av pannan och cirk-pumpen för VV. Han var inne på det själv, men ÅF sa att nä, lufta behöver man inte. Fast på forumet här är det flera som påstår att det kan behövas i "nya" system.
Sånt vill man ju höra när man ju är på vippen att slå till och positiv i övrigt.
Hörde av en missnöjd kille hos Thermias ÅF i stan som hade öppet hus att han hade problem med både värme och varmvatten och diverse. Så visst finns det folk med problem... Tror dock det rör sig om injustering i hans fall - och kanske luftning av pannan och cirk-pumpen för VV. Han var inne på det själv, men ÅF sa att nä, lufta behöver man inte. Fast på forumet här är det flera som påstår att det kan behövas i "nya" system.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Luftning behövs!Barsk skrev:... Tror dock det rör sig om injustering i hans fall - och kanske luftning av pannan och cirk-pumpen för VV. Han var inne på det själv, men ÅF sa att nä, lufta behöver man inte.
Det sammlas mycket luft i toppen av pannan. Jag fick order av min installatör att lufta ofta i början, och att jag skulle behöva lufta i flera månader. Det sammlas mycket luft!
Jag kan också varmt rekomendera dig att skaffa en Biomatic!


Om man planerar sitt badande så att pannan är varm när man vrider på kranen så finns det möjlighet att tappa mycket varmvatten! Jag har tappat upp ett vanligt badkar utan problem trots att pannan endast var uppe i 60°, och det shuntades ut 50° till elementen!

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker skrev:Luftning behövs!Barsk skrev:... Tror dock det rör sig om injustering i hans fall - och kanske luftning av pannan och cirk-pumpen för VV. Han var inne på det själv, men ÅF sa att nä, lufta behöver man inte.
Det sammlas mycket luft i toppen av pannan. Jag fick order av min installatör att lufta ofta i början, och att jag skulle behöva lufta i flera månader. Det sammlas mycket luft!
Jag kan också varmt rekomendera dig att skaffa en Biomatic!Kommer den sen också med spaksotning som det har skrivits om på andra ställen så blir ju skötseln minimalt tidskrävande!
![]()
Om man planerar sitt badande så att pannan är varm när man vrider på kranen så finns det möjlighet att tappa mycket varmvatten! Jag har tappat upp ett vanligt badkar utan problem trots att pannan endast var uppe i 60°, och det shuntades ut 50° till elementen!
Jag har en CTC 1200 Family, tappade ur systemet i höstas när vi bytte några elementrör.
Behöver den pannan åxå luftas ur. Har vissa problem med att få varmvattnet ett räcka med en disk ens....
//Kabben
Jag vet absolut ingenting om CTCKabben skrev:Becker skrev:Luftning behövs!Barsk skrev:... Tror dock det rör sig om injustering i hans fall - och kanske luftning av pannan och cirk-pumpen för VV. Han var inne på det själv, men ÅF sa att nä, lufta behöver man inte.
Det sammlas mycket luft i toppen av pannan. Jag fick order av min installatör att lufta ofta i början, och att jag skulle behöva lufta i flera månader. Det sammlas mycket luft!
Jag kan också varmt rekomendera dig att skaffa en Biomatic!Kommer den sen också med spaksotning som det har skrivits om på andra ställen så blir ju skötseln minimalt tidskrävande!
![]()
Om man planerar sitt badande så att pannan är varm när man vrider på kranen så finns det möjlighet att tappa mycket varmvatten! Jag har tappat upp ett vanligt badkar utan problem trots att pannan endast var uppe i 60°, och det shuntades ut 50° till elementen!
Jag har en CTC 1200 Family, tappade ur systemet i höstas när vi bytte några elementrör.
Behöver den pannan åxå luftas ur. Har vissa problem med att få varmvattnet ett räcka med en disk ens....


Men om du har nytt vatten i systemet så måste det luftas nånstans... Frågan är bara vart...

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Jag fick tippset om att lufta pannan genom att öppna säkehetsventilen i expansionskärlet, och den vägen få ut den luft som sammlas i toppen av pannan. Efter att man gjort det så måste man givetvis fylla på med ytterliggare lite nytt syrerikt vattenrpc skrev:En följdfråga från en okunnig: räcker det att lufta radiatorerna eller finns det nåt ställe på pannan (biomatic) som man kan/ska lufta den på???
/rpc

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Min rörkrökare sätter alltid in en automatluftare (nippel) på röret till exp.kärlet så då sköter det sej själv..Becker skrev:Jag fick tippset om att lufta pannan genom att öppna säkehetsventilen i expansionskärlet, och den vägen få ut den luft som sammlas i toppen av pannan.rpc skrev:En följdfråga från en okunnig: räcker det att lufta radiatorerna eller finns det nåt ställe på pannan (biomatic) som man kan/ska lufta den på???
/rpc

Fyller man så man har relativt högt tryck t.ex 1,3 bar så får man hellre släppa ut lite vatten efter att all luft är borta...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd