Panna för Pellets & Ved

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jepp Så sant...
Men fiselda måste man göra utan acktank... Om man nu inte tycker de ä kul att va i pannrumet o stoppa in ved hela tiden...
Själv så hade ja gärna sett att man haft minst 1500 l ack när de va 15-20 -grader o eldade med ved...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders G
Stor entusiast!

Roli: Svar om miljögodkända pannor

Inlägg av Anders G »

Mitt inlägg var föranlett av startinläggets formulering, där vår spekulant kunde tänka sig att sätta in något sånt där onämnbart.
Lite förargligt att man inte kan markera vilket inlägg man hugger på, det skulle ju kunna bli missförstånd och osämja här... lite träaktig citathantering.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Roli: Svar om miljögodkända pannor

Inlägg av Roli »

Anders G skrev:Mitt inlägg var föranlett av startinläggets formulering, där vår spekulant kunde tänka sig att sätta in något sånt där onämnbart.
Lite förargligt att man inte kan markera vilket inlägg man hugger på, det skulle ju kunna bli missförstånd och osämja här... lite träaktig citathantering.
Om du trycker på "citera" uppe i högra hörnet på det inlägg du vill "hugga på" så ser det ut som ovan.....

Sedan är det bara att skriva sitt inlägg före eller efter det man vill "hugga på" :D :D :D .
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Killen som tillverkar Eurofire-brännaren rekommenderar Baxi Bonus 30 som en mycket bra panna både för pellets och ved. Det går snabbt att skifta mellan pellets och ved genom skiftbara luckor. Vidare hävdade han att pannverkingsgraden var 90 % med sin brännare. Jag vet inte men jag misstänker att då man eldar med ved behövs en ack-tank för att pannan ska kunna brinna på ett bra sätt.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

rolf27 skrev: Jag vet inte men jag misstänker att då man eldar med ved behövs en ack-tank för att pannan ska kunna brinna på ett bra sätt.
Vid vedeldning måste man ha en acktank för att kunna "elda rätt", dessutom krav hos en del kommuner vid nyinstallation.

Lär säker komma en lag som endast tillåter vedeldning mot acktank.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Roli skrev: dessutom krav hos en del kommuner vid nyinstallation.
Har hört att kravet består av en luddig policy i grund och botten som inte skulle kunna vinna laga rätt i en domstol. Ingen som vill prova :lol:
Senast redigerad av Patrik den tis 11 jan, 2005 11:10, redigerad totalt 1 gånger.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det har pratats om lag med acktank vid bioeldning... Sa min sotare..
Och då kommer de att gälla även pellets...
Det finns ca 260 000 ved eldare varav ca 60 000 har acktank resten fiseldar..
Och om de bara blir en lag på ack vid vedeldnig så vet ja flera som tänkt skaffa en gammal pelletsbrännare o uppge att dom eldar pellets..
Men fortsätta me att fiselda/pyrelda med ved...
Svårare blir de inte att komma undan den paragrafen om de bara kommer att gälla ved eldning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
NordiCs
Gallringsobjekt

Inlägg av NordiCs »

Vi har köpt en Tellus vedpanna som är förbered för en pellets brännare.
Efter att ha varit på Nordbygg mässan förra året så kom vi fram till att telluspannan var det bästa alternativet för oss:

plats för 130 liter ved.
85 % verkningsgrad med ved (>90% med A4 brännare).
Acc tankar med solvärme slingor.
Förberedd för Ecotecs A4 pellets brännare.
Snabb och enkelt byte mellan bränsle (även el i acc tankarna).

Men eftersom vi inte har hunnit installera den och provkört den så kan jag inte komentera ytterligare hur den är.

titta mer på:

http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_1.asp?VisaSida=2
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Hej,
Jag står också inför ett pannbyte till sommaren. Har en gamal CTC-265 panna från -79 som jag inte tror det är värt att satsa på en ny pelletsbränna till.

Frågade Äfab om vilken typ av panna de rekomenderade. Vill gärna kunna elda ved också (ifall nu pelletspriserna skjuter i höjden). Hur som helst detta svar fick jag.
Äfab:
"Utan att gå in alltför djupt i detaljer tycker jag att du skall titta på Thermias Biomatic+ (brännare och panna) som är ett mycket prisvärt alternativ. Vill du ha ett alternativ med vedeldning tycker jag inte att du skall välja Focus eller Combifire då dessa inte klarar miljökraven enligt BBR för vedeldning. Då är Baxi Bonus ett betydligt bättre alternativ. Baxi säljer även denna panna i kombination men Eurofire brännare (som är direkt anpassad till just den pannan). Ett alternativ till Thermia- i synnerhet om du även vill ha med vedeldning (obs då skall du även ha ackumulatortankar)."
manin
Pannrumstomte!

Re: Panna för Pellets & Ved

Inlägg av manin »

Var in på sök som jag skulle leta efter, men råkade läste jag här ämne var intressant fråga till Patrik.

Det var en tag länge sen i början av året du angav din första inlägg ( 2januari -05) här nedan som du funderade på byta till ny panna.
Har du forfaran inte bestäm än :lol: :lol:

Men läste vidare och undrar vad som är jämföra nu och före. Kanske Thermia och Janfire NH är nog bäst idag fast inga kombination med inbygg ved.

Kanske har någon märkt nån speciell nymodern panna idag som är ännu bättre?
Patrik skrev:Hej Alla
Har funderingar på byta min panna, men man vill ju inte låsa sig till ett energislag utan jag vill även kunna elda med ved i pannan.
Vilka pannor "kan"(behöver inte vara miljögodkänd) man elda med pellets eller ved utan att ha en ack-tank till :?:
Vet att det går med: Combifire
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Nja idag så skulle jag nog välja combifire med spaksotning eller combifire 2.
Tyvärr så går Biomaticen bort, pga bristande intresse från rörfirman.
Följer dock utvecklingen och min pelletsförbrukning.
Man vet ju aldrig när pannan börjar läcka. :)
Och sedan så vill jag ha en vedlösning som är godkänd.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Kenneth
Fröträd

Inlägg av Kenneth »

Patrik skrev:Hej Alla
Har funderingar på byta min panna, men man vill ju inte låsa sig till ett energislag utan jag vill även kunna elda med ved i pannan.
Vilka pannor "kan"(behöver inte vara miljögodkänd) man elda med pellets eller ved utan att ha en ack-tank till :?:
Vet att det går med: Combifire

Köp en Calmar V33 med sidoutag för pellets samt en 750 lit tank
Strömsnäs med 40 pur Laddomat Termovar samt solslinga i tank
15 mtr. Då har du Ved,pellets,el.patron tank 6kw,sol.

Detta är en bra anläggning ....

Häls.Kenneth
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kenneth skrev:

Köp en Calmar V33 med sidoutag för pellets samt en 750 lit tank
Strömsnäs med 40 pur Laddomat Termovar samt solslinga i tank
15 mtr. Då har du Ved,pellets,el.patron tank 6kw,sol.

Detta är en bra anläggning ....

Häls.Kenneth
Då måste man elda mycket ved el att pelletsen bli ordentligt dyr för att tjäna in den dyrare installationen..

Blev själv påtryckt att ha ved panna för att kunna köra med både och men de ångrar jag idag.. Skulle köpt en biomatic o haft 30000:- kvar på banken som desutom har betydligt bättre årsverkningsgra.. De är ofrånkomligt med förlusterna från ack o rördragning..
Netman
Prima virke
Kontakt:

Dubbelpanna

Inlägg av Netman »

Någon som testat Värmebaronens Biomax?
http://www.varmebaronen.se/
Värmebaronen Combimax 2000/ Strömsnasbruk 500l acktank/ Sverigebrännaren, eget tillverkat veckoförråd/ Kör bilen på E85
Skriv svar