Plocka ihop ert drömpaket!

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
patka477
Späd planta

Plocka ihop ert drömpaket!

Inlägg av patka477 »

Sitter och tittar och på olika system och tycker inte det svåraste är att hitta alla prylar, det är så jäkla mycket information så det blir svårt att få en överblick.

Tänkte därför utlysa tråden Plocka ihop ert drömpaket! och sen ta nytta av allas erfarenheter :)

I grunden så har du radiatorsystem/golvvärme, ingen acktank men någon form av panna/värmepump etc.

Specificera gärna fabrikat/modell etc etc.

Priset har självklart betydelse, optimering bör väl ske mot kWh-kostnad och årstäckningsgrad?

Likaså som man försöker få ur så mycket energi som möjligt ur en acktank måste man väl kunna försöka krama ur så mycket kunskap som möjligt ur ett forum. :shock:

/Patrik
knalle
Ungskog

Ack.tank

Inlägg av knalle »

Detta är mitt drömpaket.
En acktank är ju hjärtat i systemet och sedan matar du tanken efter behov med energi. Min tank är på 1000 l med elpatroner och 5 värmeväxlare. Varmvatten-tillverkningen sker med 2 växlare och ännu så länge har jag inte fått för lite varmvatten i bubbelkaret. 2 växlare används för solfångare. Den ena lågt i tanken, som de flesta solfångare har och den andra slingan högt för varmvattenbehov. Kvarvarande värmeväxlare använder jag för värmebehovet. Tanken värms alltså i mitt alternativt av sol, vämepump eller elpatron. :roll: Alternativen går att variera beroende på vad du vill använda för energikälla. :!:
Lesol 10 kvm, acktank 1000 l, luft-/vattenvärmepump på 6 kw till tanken, fläktkonvektor och växthusvärme.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Här är mitt drömpaket:
För att få vettig ventilation i huset föll valet på en frånluftsvärmepump. Denna skall i sin tur matas med 60 gradigt vatten av en accumulator tank med 6 st slingor.(1 & 2=sol, 3=pool,4,5 & 6=tappvarmvatten) Tanken skall värmas med 90st vaccumrör + en vedpanna. Då solen värmer bara lite typ 40 grad vill jag försöka utnyttja detta till att förvärma radiator returen. Tanken är att FVP ska kunna ta hand om hela försörjningen vid tex resa eller ren lathet och att ved pannan kan hjälpa mig om jag vill dra igång poolen eller bara tjäna lite extra. Det enda jag inte kan bestämma mig för är vilken acc storlek jag skall ha. Vp blir en Nibe 310p ,solrören blir av typen heat pipe. vedpannan är en gammal sak som får duga så länge. Om någon har en ide om min acc storlek vore jag tacksam för råd. Huset är på 150m2 4 pers.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Tumregel: 10 liter vatten per m² uppvärmd yta.
Men det ska ju finnas plats till solvärmen också.
I ditt fall är det kanske inte något problem, om du kan köra ut överskottsvärmen till poolen.

Hur stor är din panna? Om du ska behålla den, får du dimensionera tankarna efter den också. Vid nyprojektering gör man annars tvärtom, bestämmer tanken efter huset och pannan efter tanken.

Tumregel för tank till panna: 12-18 gånger så många liter vatten som du får in liter ved.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar