Hur har det gått för er som velat byta skruv? Vände ni er till era installatörer eller direkt till Gordic för att få den bytt? Jag påpekade detta för min installatör, men det verkade inte som om han ville ta tag i problemet eftersom jag nu "bara" har driftproblem runt en gång i månaden. Tidigare hade jag problem ungefär två-tre ggr/vecka, men då var det pelletskvaliteten som var felet (+skruv kanske. Vem vet?).
Det finns ju en anledning till att Gordic går tillbaka till den gamla sortens skruv. Om Gordic var en respektabel firma så hade de gått ut till samtliga kunder som har matarskruvar som KAN vålla problem och erbjuda dem ett byte, no charge!
Hur som helst så vill jag ha bytt min skruv även om problemen inte är storartade. Det finns ju risk att jag kommer få problem i framtiden efter att garantin gått ut. Då kommer troligtvis Gordic och/eller installatören vara MYCKET snabba med att vilja sälja en ny skruv till mig som är MYCKET bättre.
Jag nämnde detta för en jobbarkompis som kört pellets sedan -96. Han berättade att han haft ett enda driftstopp där pelletsskruven varit inblandad sedan han installerade pelletsbrännaren. Det innebär att han har haft ett stopp på 10 år! Själv har jag idag runt 12 stopp per år! Som kuriosa kan jag berätta att han har en Janfire med ett hemmasnickrat vecko-förråd i plywood och en skruv med bamse-motor i storlek som Stefan E:s.