Hur mycket betalde ni till er sotningsdistrikt?

Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

800 kr har jag hört.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Per-Erik skrev:Vad kostar en sotar kurs?
Andreas Hansson skrev:800 kr har jag hört.
Finns från 400 kr upp till 1600 kr det har jag sett!
Det är olika kommun och/eller förening efter deras egen avtal.
Ex. Är du medlem nån allmäns förening så förslag egensotning kurs till din styrelsen så kan de fixa till en kurs från ABF eller dyl och därefter kan avtal vad kostar beror på förenings balans kostnader de har sin i ekonomiska.

Eller

Samlar intressen dina grannar, släkt, kompisar och befolking i din hemort och lämnar intressen listnamn till kommun så kan de ansöka hos ABF att ordna en kurs kväll eller helg i din hemort mot vad kommun kan erbjuda egensotnings kurs avgift.

Eller hur? :roll:

ABF = ARBETARNAS BILDNINGSFÖRBUND
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

800kr i Skellefteå, spar jag in på ett år...sotningsavgiften ligger på dryga 400kr. Kontrollen kommer man ju inte undan, fast känns tryggt att nån är där och kikar ibland.

Extra hård tror jag inte dom är...men det känns bara bra om dom skulle kontrollera ordentligt. Är det felaktigt "beslut" så kan man ju klaga....om dom säger att något är fel fast man vet att allt är OK.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Vad kostar en sotar kurs?
Från räddningsverket i min kommun fick jag skriftligen veta att om man har jämförbara kunskaper så behövs inte ngn sota själv kurs.
Jämförbart är ex. kursen "Heta Arbeten" som behövs för att försäkringar skall gälla vid arbeten med temperaturer över 200 grader.
Den kursen brukar kosta cirka 1200 kr och går att ha till mkt annat.
Själva tillståndet är gratis enligt räddningtjänsten här.
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

sotat själv sedan 2004

Inlägg av Babbsen »

Jag skickade in ansökan 2004-01-05 och fick den godkänd efter brandskyddsinspektion, "här syns att du vet hur man eldar och sotar" sa sotarn, brandskyddsmäster i kommunen fick intyget och sen var det bara att "köra eget". Suveränt då jag själv ser hur verkningsgraden är och slipper ta ledigt från jobbet för att passa sotaren. Om alla hade varit skyldiga att sota själva hade nog många pyreldare insett vad de förlorar i pengar och förpestar för sin omgivning. Brandrisken föreligger främst vid tjära i skorsten=inkompetent eldning.
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Re: sotat själv sedan 2004

Inlägg av Pellets nyfiken »

Babbsen skrev:Jag skickade in ansökan 2004-01-05 och fick den godkänd efter brandskyddsinspektion, "här syns att du vet hur man eldar och sotar" sa sotarn, brandskyddsmäster i kommunen fick intyget och sen var det bara att "köra eget". Suveränt då jag själv ser hur verkningsgraden är och slipper ta ledigt från jobbet för att passa sotaren. Om alla hade varit skyldiga att sota själva hade nog många pyreldare insett vad de förlorar i pengar och förpestar för sin omgivning. Brandrisken föreligger främst vid tjära i skorsten=inkompetent eldning.
Kan ju vara så men vad betyder lite sot då?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

elvis skrev:
Vad kostar en sotar kurs?
Från räddningsverket i min kommun fick jag skriftligen veta att om man har jämförbara kunskaper så behövs inte ngn sota själv kurs.
Jämförbart är ex. kursen "Heta Arbeten" som behövs för att försäkringar skall gälla vid arbeten med temperaturer över 200 grader.
Den kursen brukar kosta cirka 1200 kr och går att ha till mkt annat.
Själva tillståndet är gratis enligt räddningtjänsten här.
Hmm Har ju heta arbeten.
Man kanske ska höra om det räcker :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

Re: sotat själv sedan 2004

Inlägg av Babbsen »

Pellets nyfiken skrev:
Babbsen skrev:Jag skickade in ansökan 2004-01-05 och fick den godkänd efter brandskyddsinspektion, "här syns att du vet hur man eldar och sotar" sa sotarn, brandskyddsmäster i kommunen fick intyget och sen var det bara att "köra eget". Suveränt då jag själv ser hur verkningsgraden är och slipper ta ledigt från jobbet för att passa sotaren. Om alla hade varit skyldiga att sota själva hade nog många pyreldare insett vad de förlorar i pengar och förpestar för sin omgivning. Brandrisken föreligger främst vid tjära i skorsten=inkompetent eldning.
Kan ju vara så men vad betyder lite sot då?
Förstår inte frågan !
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Senast jag sotade var nån gång i september, 6 månader sedan i alla fall.

Min senaste faktura (060302) är enligt följande
Sotning värmepanna 170,00
Fast avgift 64,00
Totalt 234,00
Person/Nuder stöld (25%) 58,50
Öresutjämning 0,50
Att betala: 293,00 kr

Svenljunga Kommun.

Fast avgift 64 spänn innebär alltså att han räknar inte lång tid på transporter, vilket man får säga är lite konstigt med tanke på att Svenljunga är en glesbygskommun, Holsljunga är ju dessutom nästan glesbygd även i centrum ... :wink:
170 spänn för sotning är tyder ju på att han tjockisen har avsatt ca 30 miunter för att hoppa ner genom skorstenen ropa ho-ho-ho, dela ut lite julkappar, klämma tre snapsar i köket och sedan pysa upp genom röret igen... Eller var det nån annan som gör så... :lol:
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

jag har ju oxo heta arbeten ska kolla om det räcker här i karlshamn man kan ju hoppas :)
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Skriv svar