Gengas - köra bilen på pellets?
Gengas - köra bilen på pellets?
Läste i Sydsvenskan idag om en kille som propagerade för gengas. Han körde en Volvo med gengasdrift och fick ut halva effekten ur motorn - 40 hk. Han byggde själv gengasaggregat till hugade spekulanter. I artikeln nämndes att de brännbara gaser som genererades var koloxid och väte. Ställer mig litet frågande till det här med vätet.
Man eldade med tändsticksaskstora träkubbar. Skulle man inte kunna göra gengas med pellets istället? Kan riktigt se framför mig hur jag häller i en säck pellets i tanken, innan jag kör till jobbet!
Har inte klart för mig hur ett aggregat ser ut. Någon som vet?
En brännkammare och en fläkt ingår i alla fall. Sedan gäller det väl att få tillräckligt otillräcklig förbränning.
Parantes: Såg en gång en 98 cc lättviktare med gengasaggregat. Fläkten drevs likt en cykeldynamo mot däcket! Har aldrig förstått hur motorn smordes (tvåtaktare).
Man eldade med tändsticksaskstora träkubbar. Skulle man inte kunna göra gengas med pellets istället? Kan riktigt se framför mig hur jag häller i en säck pellets i tanken, innan jag kör till jobbet!
Har inte klart för mig hur ett aggregat ser ut. Någon som vet?
En brännkammare och en fläkt ingår i alla fall. Sedan gäller det väl att få tillräckligt otillräcklig förbränning.
Parantes: Såg en gång en 98 cc lättviktare med gengasaggregat. Fläkten drevs likt en cykeldynamo mot däcket! Har aldrig förstått hur motorn smordes (tvåtaktare).
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 319
- Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Gengas
Här är en adress för den som vill veta mer om gengas.I korthet finns det vedgas och kolgas, det sistnämda görs alltså på färdig träkol och är att föredra bl för att vedgasen innehåller ätticksyra som är frätande på mototdetaljerna.Smörjning av tvåtaktare löstes om jag minns rätt oftast med droppsmörning till insugröret.
Har kikat litet på gengassidorna. Blev förskräckt när jag såg storleken på de olika aggregaten. De är ju fruktansvärt skrymmande! Somliga hade löst det genom att ha grejorna på en släpvagn.
Däremot hittade jag beskrivningar på cykloner, som är användbara. Har planer på att modifiera min asksug till cyklon, så att jag slipper få med så mycket aska in i dammsugaren.
Däremot hittade jag beskrivningar på cykloner, som är användbara. Har planer på att modifiera min asksug till cyklon, så att jag slipper få med så mycket aska in i dammsugaren.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Var då?? Är själv intresserad av sådana sidor.Allan skrev:Däremot hittade jag beskrivningar på cykloner, som är användbara.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Längst ned på denna sida finns dimensioneringstips. Två modeller, inte riktigt likadana, men nästan.
http://www.gengas.nu/byggbeskrivningar/ ... ndex.shtml
http://www.gengas.nu/byggbeskrivningar/ ... ndex.shtml
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Han har många intressanta idéer den mannen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tack så mycket.Allan skrev:Längst ned på denna sida finns dimensioneringstips. Två modeller, inte riktigt likadana, men nästan.
http://www.gengas.nu/byggbeskrivningar/ ... ndex.shtml
Håller på att samla på mig info om cykloner. Hade tänkt försöka förbättra mitt luftmatningssystem så att det även klara att avskilja de finare partiklarna (dammet) också, så att det inte hamnar i sugarfiltret.
Då blir man mindre beroende av hur bra pelletskvaliteten är på "bulkblåset".
Jag tycker att det som de levererar idag bara blir sämre för varje gång man beställer........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Om vi håller kvar gengastemat ett slag, så pratade vi i en tråd nyligen om möjligheterna att göra el med pellets. I det sammanhanget nämndes en engelsk gaspanna med Stirlingmotor, som levererar 1 kW el också, förutom värme.
Läste på gengassajten om en snubbe som skulle bygga en gengasdriven generator för hemmabruk. Till det ändamålet skulle han använda sin gamla Kadettmotor, och en generator på 10-15 kW! Gengasaggregatet hade han redan fixat, jag tror till och med att det gick på pellets.
http://www.drive.to/gengas
Klicka på gengasprojekt. Finns också en beräkning av verkningsgraden på hela anläggningen, någonstans på sidan. Han tänkte visst använda spillvärmen att värma pannan med!
Läste på gengassajten om en snubbe som skulle bygga en gengasdriven generator för hemmabruk. Till det ändamålet skulle han använda sin gamla Kadettmotor, och en generator på 10-15 kW! Gengasaggregatet hade han redan fixat, jag tror till och med att det gick på pellets.
http://www.drive.to/gengas
Klicka på gengasprojekt. Finns också en beräkning av verkningsgraden på hela anläggningen, någonstans på sidan. Han tänkte visst använda spillvärmen att värma pannan med!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Häftig
Jag har aldrig sett gengas.nu
Intressant just det.
Undrar har ni läst det här Saab V4 med biobränsle.
http://www.bsrab.se/aktuellt/nr3.html
Sen skulle va rolig att veta hur mycket jämförelse kostnader per 100 mil med enda tanka som bensin, diesel, Etanol, elbatteri, ved, rapsbränsle, pellets o annan finns väl. Vilka av de är billigast tanka![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Edit: upprätta länk!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jag har aldrig sett gengas.nu
Intressant just det.
Undrar har ni läst det här Saab V4 med biobränsle.
http://www.bsrab.se/aktuellt/nr3.html
Sen skulle va rolig att veta hur mycket jämförelse kostnader per 100 mil med enda tanka som bensin, diesel, Etanol, elbatteri, ved, rapsbränsle, pellets o annan finns väl. Vilka av de är billigast tanka
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Edit: upprätta länk!
Senast redigerad av manin den ons 08 mar, 2006 01:27, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Manin, kan inte öppna sidan du uppger.
Om man inte tar med batterikostnaden, är en elbil säkert billigast att tanka!
Läste förra året att man kunde kallpressa rapsolja för tre kronor litern och sedan köra sin dieselbil på. Fast man får starta och stanna på diesel. I likhet med juice, bör också rapsolja för bilbruk vara färskpressad! På köpet får man foderkakor. (Det som blir över efter pressningen.)
Om man inte tar med batterikostnaden, är en elbil säkert billigast att tanka!
Läste förra året att man kunde kallpressa rapsolja för tre kronor litern och sedan köra sin dieselbil på. Fast man får starta och stanna på diesel. I likhet med juice, bör också rapsolja för bilbruk vara färskpressad! På köpet får man foderkakor. (Det som blir över efter pressningen.)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Jaha, det blev nån fel stavar.
Här bör va rätt nu http://www.bsrab.se/aktuellt/nr3.html
Här bör va rätt nu http://www.bsrab.se/aktuellt/nr3.html
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star