Gengas - köra bilen på pellets?

Skriv svar
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Gengas - köra bilen på pellets?

Inlägg av Allan »

Läste i Sydsvenskan idag om en kille som propagerade för gengas. Han körde en Volvo med gengasdrift och fick ut halva effekten ur motorn - 40 hk. Han byggde själv gengasaggregat till hugade spekulanter. I artikeln nämndes att de brännbara gaser som genererades var koloxid och väte. Ställer mig litet frågande till det här med vätet.
Man eldade med tändsticksaskstora träkubbar. Skulle man inte kunna göra gengas med pellets istället? Kan riktigt se framför mig hur jag häller i en säck pellets i tanken, innan jag kör till jobbet!
Har inte klart för mig hur ett aggregat ser ut. Någon som vet?
En brännkammare och en fläkt ingår i alla fall. Sedan gäller det väl att få tillräckligt otillräcklig förbränning.
Parantes: Såg en gång en 98 cc lättviktare med gengasaggregat. Fläkten drevs likt en cykeldynamo mot däcket! Har aldrig förstått hur motorn smordes (tvåtaktare).
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag och en på jobbet har funderingar på just detta, men om vi någonsin får tiden att räcka till för att pilla med sånt det vete 17, han har två jobb och en tidskrävande hobby, jag jobbar övertid och har en knodde på gång...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Här finns en hel del matnyttigt att läsa....

http://www.gengas.nu/
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Gengas

Inlägg av Håkan S »

Här är en adress för den som vill veta mer om gengas.I korthet finns det vedgas och kolgas, det sistnämda görs alltså på färdig träkol och är att föredra bl för att vedgasen innehåller ätticksyra som är frätande på mototdetaljerna.Smörjning av tvåtaktare löstes om jag minns rätt oftast med droppsmörning till insugröret.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Glömde bifoga adressen!

Inlägg av Håkan S »

Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Har kikat litet på gengassidorna. Blev förskräckt när jag såg storleken på de olika aggregaten. De är ju fruktansvärt skrymmande! Somliga hade löst det genom att ha grejorna på en släpvagn.
Däremot hittade jag beskrivningar på cykloner, som är användbara. Har planer på att modifiera min asksug till cyklon, så att jag slipper få med så mycket aska in i dammsugaren.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Allan skrev:Däremot hittade jag beskrivningar på cykloner, som är användbara.
Var då?? Är själv intresserad av sådana sidor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Längst ned på denna sida finns dimensioneringstips. Två modeller, inte riktigt likadana, men nästan.

http://www.gengas.nu/byggbeskrivningar/ ... ndex.shtml
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

8) mysigt, såg att Torbjörn Forsman var omnämnd som en av killarna bakom någon prototyp till en "kubbmaskin".

Han har många intressanta idéer den mannen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Allan skrev:Längst ned på denna sida finns dimensioneringstips. Två modeller, inte riktigt likadana, men nästan.

http://www.gengas.nu/byggbeskrivningar/ ... ndex.shtml
Tack så mycket.

Håller på att samla på mig info om cykloner. Hade tänkt försöka förbättra mitt luftmatningssystem så att det även klara att avskilja de finare partiklarna (dammet) också, så att det inte hamnar i sugarfiltret.

Då blir man mindre beroende av hur bra pelletskvaliteten är på "bulkblåset".
Jag tycker att det som de levererar idag bara blir sämre för varje gång man beställer........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Om vi håller kvar gengastemat ett slag, så pratade vi i en tråd nyligen om möjligheterna att göra el med pellets. I det sammanhanget nämndes en engelsk gaspanna med Stirlingmotor, som levererar 1 kW el också, förutom värme.
Läste på gengassajten om en snubbe som skulle bygga en gengasdriven generator för hemmabruk. Till det ändamålet skulle han använda sin gamla Kadettmotor, och en generator på 10-15 kW! Gengasaggregatet hade han redan fixat, jag tror till och med att det gick på pellets.

http://www.drive.to/gengas

Klicka på gengasprojekt. Finns också en beräkning av verkningsgraden på hela anläggningen, någonstans på sidan. Han tänkte visst använda spillvärmen att värma pannan med!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Häftig :lol:

Jag har aldrig sett gengas.nu
Intressant just det.

Undrar har ni läst det här Saab V4 med biobränsle.
http://www.bsrab.se/aktuellt/nr3.html

Sen skulle va rolig att veta hur mycket jämförelse kostnader per 100 mil med enda tanka som bensin, diesel, Etanol, elbatteri, ved, rapsbränsle, pellets o annan finns väl. Vilka av de är billigast tanka :roll:

Edit: upprätta länk!
Senast redigerad av manin den ons 08 mar, 2006 01:27, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Manin, kan inte öppna sidan du uppger.
Om man inte tar med batterikostnaden, är en elbil säkert billigast att tanka!
Läste förra året att man kunde kallpressa rapsolja för tre kronor litern och sedan köra sin dieselbil på. Fast man får starta och stanna på diesel. I likhet med juice, bör också rapsolja för bilbruk vara färskpressad! På köpet får man foderkakor. (Det som blir över efter pressningen.)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jaha, det blev nån fel stavar.
Här bör va rätt nu http://www.bsrab.se/aktuellt/nr3.html
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar