Tempgivare biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Tempgivare biomatic 20+

Inlägg av André »

Jag håller ju på o hjälper kompisen med sin anläggning med biomatic 20+ som hjärta..

Då han har två acktankar som ska laddas med så hög temp som möjligt via kulvert med styrning som prioriterar huset före ladugårdens acktank.. Laddningen sköts av 1 st kulvertpump o det är tänkt att köra 90 grader+ till kulverten o det sitter en motorshunt för konstantframledningstemp som är ställbar typ termomatic K..

Pannan står i garaget o den håller detta varmt men då man inte vill köra pannan bara mellan 90-95 grader utan t.ex 60-95 med kulverttemp på 93 grader.. Då måste pannan starta både vid panntemp på 60 grader o att den ska starta när kulvertpumpen startar oavsett om panntempen är t.ex 75 grader..
Så vad jag undrar är hur de ser ut i pannan, Är det som till min bequem en kabel med en kontakt på till tempgivaren??

Funderingarna är på att lura pannan att starta då kulvertpumpen går oavsett panntemp o om man då ska ha nån relästyrning mellan pannans tempgivare o en lösgivare utanför pannan.. Då skulle reläet styra så pannan gick på den lösa givaren då kulvertpumpen går o när den stannar gå på pannansgivare..

Hmmm hoppas ni förstår vad jag menar :oops: fråga annars..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Jag tycker det låter som att din idé kommer att fungera ypperligt.
Enligt elschemat som finns i instruktionsboken så sitter panngivaren kopplad till J2.39 och J2.40.
Det borde funka bra med ett växlande relä som styrs av kulvertpumpen. Helst ska den andra givaren ha en annan karakteristik eftersom du ju vill att pannan ska hålla sig över 93 grader när tankarna ska laddas. Jag antar att givaren är ett PTC eller NTC-motstånd och det läses av mha en spänningsdelare på styrkortet. Det går ju rätt så enkelt att stoppa in lämplig elektronik mellan den externa givaren och pannan i fall det skulle behövas.
Alternativet är ett fast motstånd men då är det ju risk för att pannan blir för varm och övertempskyddet löser ut om kulvertpumpen inte hinner föra över effekten till tankarna.
Intressant ämne det här! Jag bollar gärna idéer.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

En stilla undran, jag tror nog att tempgivaren är av standardtyp
dvs. Ett PT100 element. Karakteristik finns nog på nätet.
Lura den så får man nog införa ett statiskt fel så att den visar konstant
tex 10 grader för litet.
I processorn så fanns det AD omvandlare som säkert tar hand om signalen från PT 100 elementet, fast det behövs strömförsörjning till temp givaren, kanske enklare att trixa där än med programvaran.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

När kulvertpumpen går så är det huvudsaken att pannan startar oavsett panntempratur därför tänkte jag på relä o en till givare som kan va utanpå pannan el nåt motstånd så att pannan tror att tempen är tex 50 grader.. Då de sitter en motorshunt med konstant temp (så hög som möjligt) till kulverten o pumpen/kulverten klarar att mata 27 kW så ska inte de va nån risk att överhetningsskyddet slår till då pannan bara ger 20 kW..
Om man har det på detta sätt så går ju pannan på max tills kulvertpumpen stannar o sen går över på pannans tempgivare o stannar..

:idea: Då kan man höra pannan på t.ex start 60 grader o stopp 80 ändå efter som att när kulvert pumpen går tror pannan att tempen är t.ex 50 grader fast den igentligen är t.ex 93 grader... Sen då kulvert pumpen stannar så växlar relät över till pannans tempgivare som har stopp 80 grader inställt o den stannar direkt.. De borde väl funka el??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag tycker att överhettningsskyddet alltid ska vara inkopplat, vore inge bra om kulvertpumpen lagt av :?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ingemar_o skrev:jag tycker att överhettningsskyddet alltid ska vara inkopplat, vore inge bra om kulvertpumpen lagt av :?
Självklart ska överhettningsskyddet alltid va inkopplat men de behöver man inte röra då de är en egen givare o en annan krets till de som jag förstår det..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Jag har funderat lite till och kommit fram till att du vill nog helst att pannan startar INNAN kulvertpumpen. Den ska ju helst ha kommit upp i temperatur så att du inte laddar med kallvatten (60 grader kan ju räknas som kallt i sammanhanget).
En styrning för det hela borde se ut så här:
Tempgivare uppe och nere i ackumulatortankarna.
Tempgivare i pannan.
Styrning av kulvertpump.
Styrnin gav brännarstart med "falsk" tempgivare.
Funktion:
1-När tempen i uppkant på ackumulatortankarna kommit under inställt värde växlar styrningen över till sin "falska" tempgivare vilket gör att pannan startar.
2-Styrningen använder pannans tempgivare för att se när den kommit upp i tillräckligt hög temperatur och startar då kulvertpumpen.
3-När tempen i nedkant på ackumulatortankarna kommit upp till inställt värde växlar styrningen över pannans tempgivare till standardläget igen vilket gör att pannan stannar.
4-Styrningen låter kulvertpumpen gå någon minut extra för att pannan inte ska överhettas när den pellets som finns i brännkoppen brinner upp.

Ett enklare (men kanske dyrare alternativ) är att sätta en laddomat mot kulvertledningen. Du täcker inte upp fall 4 ovan med en laddomat.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

zeylon skrev:Jag har funderat lite till och kommit fram till att du vill nog helst att pannan startar INNAN kulvertpumpen. Den ska ju helst ha kommit upp i temperatur så att du inte laddar med kallvatten (60 grader kan ju räknas som kallt i sammanhanget).


Ett enklare (men kanske dyrare alternativ) är att sätta en laddomat mot kulvertledningen. Du täcker inte upp fall 4 ovan med en laddomat.
Det kommer att sitta en shunt vid pannan med en motorstyrning typ termomatic K http://www.termoventiler.se/default.asp ... 4&u2_ID=42 men denna går ställa upp till 100 grader vilket gör att det aldrig kan gå ut kallare än inställt värde till kulverten..

Har oxå funderat till alt.4 så att pumpen går ett tag efter att pannan stoppats via pannansgivare..
Det bör vara lämpligt att köra pannan för värme på vintern till garaget med hög o låg läget aktiverat med panntemp 70 grader då kommer den nog bara att gå på lågläget för att värma garaget....
När sen (fejk givaren) kulvertpumpen startar o pannan tror att tempen bara är t.ex 50 grader går den på hög (20 kW) fast kulvertstyrningen släpper inte ut något innan tempen är ca 92 grader...
Då bör den gå på max tills den växlar till pannansgivare som stoppar då vald temp är 70 fast då är pannan på t.ex 92 grader o då vore de inte helt fel om pumpen gick ett tag till så inte överhettningsskyddet slår till..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

för å trassla till det lite mera sätt en fläktkonvektor i garaget som bara körs för å kyla pannan lite efter tankladdning samtidigt det blir varmt i garaget,
fast hur det skulle kopplas & styras vet jag inte
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

André skrev:
ingemar_o skrev:jag tycker att överhettningsskyddet alltid ska vara inkopplat, vore inge bra om kulvertpumpen lagt av :?
Självklart ska överhettningsskyddet alltid va inkopplat men de behöver man inte röra då de är en egen givare o en annan krets till de som jag förstår det..
När löser överhettningsskyddet ut på en biomatic? På min effectapanna löser det ut vid 95 grader. Är det 95 grader kommer ni att ligga nära utlösningstemp. Är det inte då risk att den kommer lösa ut rätt ofta?
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

olle67 skrev:
När löser överhettningsskyddet ut på en biomatic? På min effectapanna löser det ut vid 95 grader. Är det 95 grader kommer ni att ligga nära utlösningstemp. Är det inte då risk att den kommer lösa ut rätt ofta?
De vet ja inte men skulle tro det är 95 grader o den ska inte lösa ut titt som tätt.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

går det inte i sådantfall att byta överhettningsskyddet till ett med lite högre temperatur
fast kolla först vad som händer med garantierna om ni byter
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ingemar_o skrev:går det inte i sådantfall att byta överhettningsskyddet till ett med lite högre temperatur
fast kolla först vad som händer med garantierna om ni byter
Det är ett alternativ som går göra men jag tror inte thermia gillar de men ev kommer vi göra det ändå.. Det kommer att va ett systemtryck på 1,2 bar så kokpunkten är ju inte 100 grader..

Fläktaerotempern (17 kW) är redan uppe på väggen i garaget o kommer att gå hela tiden på vintern med en termomatic cbj istället för som dessa brukar gå med fläkten on/off med innegivare...

Rörkrökarn hoppas ja ska dit i slutet på denna vecka el början på nästa så det är därför det börjar bli lite brådis med att få fram vad man ska ha/skaffa för grejer.. :oops:

Ska ringa citcop nu o höra om deras fläktkonvektorer nu som ska va till huset...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har jag pratat med killen som ska bygga styrningen.. De va inga problem att göra så ett relä kopplat till kulvertpumpen gör så att de antingen går på panngivaren el mot ett motstånd när pumpen går o brännaren tror att panntempen är 50 grader.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar