Val av panna/brännare med mera

Skriv svar
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Val av panna/brännare med mera

Inlägg av Grimreaper »

Ja så har man då köpt hus å ska snart flytta in.
Tyvärr är det en elpanna från 75 (med 150l vattentank inbyggd i sig som jag förstått det hela) i källaren och hade då tänkt byta ut den mot pellets.

Här kommer då mina nybärjarfrågor till er alla här =)

Hade tänkt välja Janfire NH + panna (och ev även pelletsförråd av dom).
Men har haft en tanke på att köpa en begagnad äldre gjutjärns-panna av nått slag å bara köpa brännare till denna. Lönar det sig egentligen? Hur är verkninsgraden på gjutjärnspannor contra en helt ny panna (i detta fall den Janfire då säljer ifall jag nu inte får tips på nått bättre :P ).

Om man nu införskaffar detta system (helt nytt) behövs accumulatortank för att kunna ha en massa varmvatten i systemet eller är det så att pelletspannans inbyggda 11m slinga är nog för att hålla hushållet (2 vuxna, 1 barn) med varmvatten?
Isåfall, kan man koppla in pelletssystemet in i elpannan så att man utnyttjar den 150liters tanken (+ att man då kan nyttja denna elpanna som backup ifall pelletspannan havererar eller dylikt).


Mer frågor kommer nog senare men jag börjar med dessa :D
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

en liten undran finns det en skorsten å i såfall vad är det för skick på den ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

jodå, det finns skorsten och det står en gammal gjutjärnsspis där som används för eldning (men dock tyvärr ej inkopplad på vattnet då den hade nått fel. Så bara uppvärmning genom murstocken), så skorstenen är ok vad jag vet (men får kanske fixa dit en sotare å dubbelkolla).
Dessutom är det vattenburet system i kåken :D
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att den gamla 150L är till för att el-slingan inte klarade av toppbelastningen.

Se en pelletsbrännare ung. som en oljebrännare: termostaten slår på -> brännaren kör, termostaten slår av -> brännaren slår av.

Starttiden på en pelletsbrännare är lite längre än med olja men med de 150L "mini-ack" kommer du nog inte att känna så mycket av det.

Detta synssätt leder oss osökt in på ämnet "gammal panna". Hur effektiv är den med en oljebrännare i? Är den effektiv då lär den vara det med pellets också, slutresultatet är ju det samma: det kommer eld ur brännaren. Med pelletsbrännare kommer det även aska så plats i bottnen av eldningsutrymmet är en bra sak.

Är den ineffektiv med olja lär den vara det med pellets också.

Jag gillar Janfire NH brännaren (såklart ;-))
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Icecap skrev:Detta synssätt leder oss osökt in på ämnet "gammal panna". Hur effektiv är den med en oljebrännare i? Är den effektiv då lär den vara det med pellets också, slutresultatet är ju det samma: det kommer eld ur brännaren. Med pelletsbrännare kommer det även aska så plats i bottnen av eldningsutrymmet är en bra sak.

Är den ineffektiv med olja lär den vara det med pellets också.

Jag gillar Janfire NH brännaren (såklart ;-))
Riktigt så enkelt är det väl ändå inte.....

En oljebrännare har oftast större effekt än en pelletsbrännare. Oljebrännare ligger väl på effekter kring 30-35 kW medans pelletsbrännare sällan ligger på effekter över 20 kW.

Dessutom så behöver pelletsbrännaren mer luft per tidenhet än oljebrännaren. Så att säga att om pannan fungerar bra med oljebrännare så gör den det med pelletsbrännare är inte riktig så enkelt. Det finns fler parametrar som styr.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Är det någon som kör med hela janfire paketet (NH brännaren + den panna som dom säljer) eller kanske tom hela komfortpaketet med magasin? Verkar som om många kör janfire brännaren men en helt annan panna. Tänkte om någon hade hela komfort, så kunde dom berätta hur det fungerat från starten =) (fast just denna fråga hör kanske mer hemma i Janfire avdelningen :D )
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Roli: att pelletsbrännare i gemen har max. 20KW är ju rätt, detta ger längre gångtid per "eldning", därom är vi nog överens.

Vad jag inte förstår är luftmängden....varför skulle den vara större för att man brännar pellets? En viss mängd energi skapad vid förbränning bör väl kräva ung. samma mängd luft? Alltså 1KWh skapad vid att elda olja borde väl kräva ung. samma mängd luft som att skapa 1KWh vid att elda pellets eller är det något jag har missuppfattat? 1m³ innehåller väl lika mycket syre oberoende på om man eldar olja eller pellets?

Och då pelletsbrännare oftast har lägre toppeffekt än oljebrännare blir det ju totalt set lägre toppflöde av luft och rökgas (den _vet_ jag att vi är överens om).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du behöver ju större diameter (area) på din skorsten vid pelletseldning än med oljeeldning. Därav borde ju även förbränningsluftens mängd vara större vid pelletseldning.

Eller har jag fel där?? Någon ??

Edit: stavning
Senast redigerad av Roli den mån 06 mar, 2006 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Grimreaper skrev:Är det någon som kör med hela janfire paketet (NH brännaren + den panna som dom säljer) eller kanske tom hela komfortpaketet med magasin? Verkar som om många kör janfire brännaren men en helt annan panna. Tänkte om någon hade hela komfort, så kunde dom berätta hur det fungerat från starten =) (fast just denna fråga hör kanske mer hemma i Janfire avdelningen :D )
Om du kollar under fliken "janfire"
Tronic har hela paketet med förrådet o automatiskspaksotning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Eller har jag fel där?? Någon ??
Du har helt rätt Roli..

Jag har läst om de tidigare o det är stor skillnad med ved,pellets/olje eldning sett rökgasvolymen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Eller kan det vara att pelletsbrännare är mer känsliga för mottryck och av den anledning ska ha större hål att "trycka" mot?

Vad jag menar är att om en förbränning är optimal förbruks det ju en viss mängd syre per KW vilket ger en viss mängd luft då syret utgörungefär 21% av luften. Detta gäller vid alla förbränningar.

Om vi håller oss till de kemiska reaktioner vid trä borde det kvitta om det är vedklapper, pellets eller flis som eldas upp, den optimala förbränning av en viss vikt trä kräver en viss mängd syre eller hur?

Alltså kan den enda skillnad vara att oljan under förbränningen bindar mindre syre per KW och därmed behöver mindre luftflöde, är det så?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Det låter som om vi skulle halka in på det där lambdavärdet igen!
I rökgasanalyser har jag sett lambdavärden på ungefär 3.
Såvitt jag minns innebär det att det finns 3 gånger så mycket syre kvar i rökgaserna, som det teoretiskt skulle gå åt, för en fullständig förbränning. Undrar om inte oljeeldning har ett betydligt lägre värde?
Det skulle i så fall kanske förklara det större luftbehovet vid pelletseldning.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Är det inte så här att olika bränslen har olika blandningsförhållande luft/bränsle. Vid förbränning av 1 kg ved åtgår det mer luft än vad det åtgår till 1 kg olja.

Sedan är energiinnehållet ju dubbelt så stort i olja som ved.

Och då tycker jag det är enkel logik att en panna för ved måste ha mer volym i rökgasvägarna än en oljepanna vid samma effektuttag.

ÄFAB säger ju att den praktiska tumregeln när man har en oljepanna är att man med pellets kan köra max ca: 60% av pannans oljeeffekt.

De flesta oljepannor har ju en effekt på ca 20 kW och när man kör peelletsbrännare i en sådan så skall man max köra med ca 12kW.

Om man kör med större effekt i en sådan panna så uppstår det berömda mottrycket p.g.a att pannan inte hinner med att evakuera rökgaserna i den takt som brännaren producerar dom.

Som en ytterligare faktor tillkommer draget i skorstenen och brännarens konstruktion med hur bra den funkar i olika dragsituationer.

Sedan tillkommer ju förbränningstekniska förutsättningar som att oljebrännarens värmeeffekt överföres till pannan i huvudsak via strålningsvärme i förbränningsrummet. När det gäller pelletsbrännaren så överförs väldigt lite via strålningsvärme utan merparten via värmeöverföring från rökgaserna i konvektionsdelen (tuberna) efter förbränningsutrymmet.
Som lök på laxen så skall förbränningsutrymmet inte kyla lågan vid pelletseldning för då blir det inte optimal förbränning och då tappar man oerhört i verkningsgrad.

Så den gällande åsikten att oljepannor inte är optimala för pelletdrift är inte så svårt att förstå tycker jag.

Och det är här som jag tycker att blueflame har en poäng.
Skriv svar