Hur fort blir solfångare lönsamma?
Hur fort blir solfångare lönsamma?
Frånsett miljövinster och förutsatt att man inte är entusiast och svetsar ihop anläggningen själv av skrot, är det verkligen lönsamt att satsa på solvärme?
Någon som köpt ett nyckelfärdigt system? Vad kostade i så fall kalaset? När blir investeringen lönsam? (Räknat på pay-off tid?)
Någon som köpt ett nyckelfärdigt system? Vad kostade i så fall kalaset? När blir investeringen lönsam? (Räknat på pay-off tid?)
Svårt att räkna
Jag betalte 28.000 kr 1994, och har sedan dess fått allt varmvatten 7½ månader om året till ett fyrapersonershushåll. Sommartid diskar vi under rinnande varmvatten. Exakt minskning av el/vedförbrukning är svår att ange. Skönt att slippa hugga, och elpatronen används numer bara om vi ri reser bort under vintern.
Bygget är ett resultat av "Grabbarnas Syjunta". Nyckelfärdigt är för veklingar
! www.solgrupen.se
Eftersom mitt hus inte drar någon värme för uppvärmning under den perioden av året ger systemet alltså inget bidrag till den kostnaden. Med ett sämre isolerat hus blir ju alla åtgärder "mer lönsamma".
Bygget är ett resultat av "Grabbarnas Syjunta". Nyckelfärdigt är för veklingar

Eftersom mitt hus inte drar någon värme för uppvärmning under den perioden av året ger systemet alltså inget bidrag till den kostnaden. Med ett sämre isolerat hus blir ju alla åtgärder "mer lönsamma".
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- Pannrumshärskare!
Re: Svårt att räkna
http://www.solgruppen.se/Anders G skrev:
Bygget är ett resultat av "Grabbarnas Syjunta". Nyckelfärdigt är för veklingar! www.solgrupen.se

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
tja..
Det beror ju på en massa saker.
Om man kan nyttiggöra sig energin till uppvärmning, och hur mycket andra energiformer kostar.
Det fina med solvärmen är att när energikostnaderna går upp för den energi man petar IN i systemen så blir solvärmen RUSKIGT billig.
OM vi tar en normal solfångaranläggning så tar den mellan 0.5-1.2 kWh per dygn om den är i drift 10 timmar/dygn under ca 5månader per år. Resterande månader går den ju färre timmar men vi fortsätter på det här temat...
Under den tiden ger en 10kvm anläggning mellan 40-60kWh energi in till tank om det är en solig och fin dag, en mulen kanske hälften. Det där beror på solfångartyp.
Resten kan du räkna ut själv
Livslängden på grejerna ligger på minst 25-30 år men man kan ju räkna på 25 år som en rätt säker gräns.
Idag betalar man ju i runda slängar 80-110 öre/kWh beroende på var man bor.
Kombinerar du med PELLETS eller VED så blir de inte alls dumt då verkningsgraden för att hålla pannan varm för varmvatten med pellets inte är så strålande hög sommartid. Och med med så slipper du elda alls sommartid och oftast även vår/höst.
Om man kan nyttiggöra sig energin till uppvärmning, och hur mycket andra energiformer kostar.
Det fina med solvärmen är att när energikostnaderna går upp för den energi man petar IN i systemen så blir solvärmen RUSKIGT billig.
OM vi tar en normal solfångaranläggning så tar den mellan 0.5-1.2 kWh per dygn om den är i drift 10 timmar/dygn under ca 5månader per år. Resterande månader går den ju färre timmar men vi fortsätter på det här temat...
Under den tiden ger en 10kvm anläggning mellan 40-60kWh energi in till tank om det är en solig och fin dag, en mulen kanske hälften. Det där beror på solfångartyp.
Resten kan du räkna ut själv

Livslängden på grejerna ligger på minst 25-30 år men man kan ju räkna på 25 år som en rätt säker gräns.
Idag betalar man ju i runda slängar 80-110 öre/kWh beroende på var man bor.
Kombinerar du med PELLETS eller VED så blir de inte alls dumt då verkningsgraden för att hålla pannan varm för varmvatten med pellets inte är så strålande hög sommartid. Och med med så slipper du elda alls sommartid och oftast även vår/höst.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Tackar för svaren!
Vad jag framför allt är intresserad av är anläggningens lönsamhet. Visst är det mest manliga
att göra allt själv, men nu tänker jag mest på vad folk i allmänhet kan göra.
För enkelhetens skull så använder jag informationen från solgruppen "Solfångarnas värmeproduktion varierar mellan 300 och 600 kWh/m2 och år". Om vi lägger oss mitt mellan det hamnar vi på 450 kWh. En 10 m2 panel ger då 4500 kWh på ett år.
Men vi kan givetvis inte tillgodogöra oss all den energin. Först och främst torde stilleståndsförlusterna i ackumulatortanken vara ganska stora. Sedan gäller det att man verkligen har behov av framför allt det varmvatten som tillverkas då det är tillgängligt. Är det rimligt att anta att vi kan använda hälften av den till tanken tillförda energin?
I så fall landar vi på 2250 kWh / år i plus. Räknar vi med ett elpris på en krona sparar vi då 2250 kronor / år. Solfångargruppen tar 31000 för ett 8 m2 paket. Det är då rimligt att anta att ett 10m2 paket med installation landar på i runda slängar 40000.
Pay-off tid blir då 40000/2250 = 17,8 år. Att jämföra med 5-6 år för en pelletspanna. Solvärme är då ingen självklar investering. Säg gärna emot mig om jag är ute och cyklar...
Vad jag framför allt är intresserad av är anläggningens lönsamhet. Visst är det mest manliga

För enkelhetens skull så använder jag informationen från solgruppen "Solfångarnas värmeproduktion varierar mellan 300 och 600 kWh/m2 och år". Om vi lägger oss mitt mellan det hamnar vi på 450 kWh. En 10 m2 panel ger då 4500 kWh på ett år.
Men vi kan givetvis inte tillgodogöra oss all den energin. Först och främst torde stilleståndsförlusterna i ackumulatortanken vara ganska stora. Sedan gäller det att man verkligen har behov av framför allt det varmvatten som tillverkas då det är tillgängligt. Är det rimligt att anta att vi kan använda hälften av den till tanken tillförda energin?
I så fall landar vi på 2250 kWh / år i plus. Räknar vi med ett elpris på en krona sparar vi då 2250 kronor / år. Solfångargruppen tar 31000 för ett 8 m2 paket. Det är då rimligt att anta att ett 10m2 paket med installation landar på i runda slängar 40000.
Pay-off tid blir då 40000/2250 = 17,8 år. Att jämföra med 5-6 år för en pelletspanna. Solvärme är då ingen självklar investering. Säg gärna emot mig om jag är ute och cyklar...
Låter rimligt
Dina siffror låter rimliga. Jag ser det som att min solfångare till viss del går på nöjeskontot, imponatoreffekten är ju också ganska hög.
Det är även bekvämt, och jag slipper några av sotarens årliga besök á 400kr.
Det är även bekvämt, och jag slipper några av sotarens årliga besök á 400kr.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Man får inte glömma bort ack.tanken i kalkylen. Som sagts i andra trådar så är det först om man ska köra solfångare som ack.tankar gör nytta (om man eldar med pellets vill säga).
Så om jag ska göra en kalkyl för solfångare måste jag ta med kostnaden för ack.tankar också.
Det är att dyrt att få billig energi...
Så om jag ska göra en kalkyl för solfångare måste jag ta med kostnaden för ack.tankar också.
Det är att dyrt att få billig energi...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Inte för stor !
Det finns inget som säger att man MÅSTE ha 10kvm på taket
, man skall ju ha så mycket som är motiverat i förhållande till sin förbrukning och hur mycket man kan tillgodogöra sig i värme till huset.
Dimensioneringen av en solfångaranläggning är MYCKET viktig om det skall vara ekonomi i den.
Kan man inte tillgodogöra sig något i värme så är ju halva den arean fullt tillräckligt.

Dimensioneringen av en solfångaranläggning är MYCKET viktig om det skall vara ekonomi i den.
Kan man inte tillgodogöra sig något i värme så är ju halva den arean fullt tillräckligt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
ABSO
Jag vill lägga in några argument när det gäller ditt resonemang och kalkyl.
Du säger att pey-off tiden i ditt exempel är 17,8 år i förhållande till pelletspannan 5-6 år. Jag tycker nog att du gör en tankevurpa här. Det är ju självskrivet att du skall investera i pelletspannan först, men det försämrar ju inte bedömningen att nästa investering skall var sol. Det är väl bara de ekonomiska möjligheterna som bestämmer om du inte skall göra samtidig investering pelletspanna+sol.
Sedan till din pey-off kalkyl.
1.
Du får väl bidrag till solinvesteringen 7500:- , vilket ger 40000-7500=32500.
2.
På den solanläggning du skisar bör du kunna köra inte bara vatten utan även värme. Vilket gör att du kan stänga av pelletanläggningen tidigare på året och sätta igång den senare. Detta ger två stora fördelar.
Oerhört mycket högre årsmedelverkningsgrad på pelletsanläggningen, 10-20% kanske ännu mer. Vesäntligt högre verkningsgrad på solanläggningen eftersom du då kan ta ut de högre effekterna 600kWh/m2 per år så länge som du kör värmeuttag. Och som följd därav så är ditt antagande om att hälften av tillförd energi till tanken går bort i förlust för högt.
- Bättre verkningsgrad pellets ca 2000:-/år
- Bättre verkningsgrad sol 500:-/år
3.
Värdeökning på ditt hus. Nästa ägare slipper elkostnad för varmvatten.
Denna motsvarar nog räntekostnaden för investeringen.
Så jag skulle vilja räkna om ditt exempel och får då en pay-offtid på 32500/4750 = 6,8 år
Sedan kommer ju den stora kardinalfrågan. Hur blir det med elpriserna.
Blir det som jag tror, att om 5 år så har vi det dubbla elpriset 2 kr/kwh
så blir ju pey-off tiden oerhört förmånlig med min beräkning kanske 4-5 år.
Jag vill lägga in några argument när det gäller ditt resonemang och kalkyl.
Du säger att pey-off tiden i ditt exempel är 17,8 år i förhållande till pelletspannan 5-6 år. Jag tycker nog att du gör en tankevurpa här. Det är ju självskrivet att du skall investera i pelletspannan först, men det försämrar ju inte bedömningen att nästa investering skall var sol. Det är väl bara de ekonomiska möjligheterna som bestämmer om du inte skall göra samtidig investering pelletspanna+sol.
Sedan till din pey-off kalkyl.
1.
Du får väl bidrag till solinvesteringen 7500:- , vilket ger 40000-7500=32500.
2.
På den solanläggning du skisar bör du kunna köra inte bara vatten utan även värme. Vilket gör att du kan stänga av pelletanläggningen tidigare på året och sätta igång den senare. Detta ger två stora fördelar.
Oerhört mycket högre årsmedelverkningsgrad på pelletsanläggningen, 10-20% kanske ännu mer. Vesäntligt högre verkningsgrad på solanläggningen eftersom du då kan ta ut de högre effekterna 600kWh/m2 per år så länge som du kör värmeuttag. Och som följd därav så är ditt antagande om att hälften av tillförd energi till tanken går bort i förlust för högt.
- Bättre verkningsgrad pellets ca 2000:-/år
- Bättre verkningsgrad sol 500:-/år
3.
Värdeökning på ditt hus. Nästa ägare slipper elkostnad för varmvatten.
Denna motsvarar nog räntekostnaden för investeringen.
Så jag skulle vilja räkna om ditt exempel och får då en pay-offtid på 32500/4750 = 6,8 år
Sedan kommer ju den stora kardinalfrågan. Hur blir det med elpriserna.
Blir det som jag tror, att om 5 år så har vi det dubbla elpriset 2 kr/kwh
så blir ju pey-off tiden oerhört förmånlig med min beräkning kanske 4-5 år.
just detta
MP fångade precis kärnan(orna) i det hela.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
installationen
Installerar man inte själv blir det nog 20000 för en "teknik tank". Man kan spara MÅNGA slantar genom att baxa grejerna på plats själv om inte annat.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Tack alla igen och framför allt MP och Charlie som bidrog till att konkret ändra kalkylen. En acktank med laddning och installation kostar mycket riktigt runt 20000. (Glöm nu inte att förutsättningarna var att inte bygga och installera saker själv, nej jag vill reda ut om det är lönsamt för grannen med tummen mitt i handen som vi inte vill hjälpa.)
Bidraget på 7500 kronor måste man givetvis räkna med så länge det finns. Hittade information om detta här: http://www.boverket.se/bidragochblanket ... bidrag.htm
Kostnaden skall alltså vara 52500.
Sedan till det MP skriver om verkningsgrad, jag hänger tyvärr inte med i svängarna, hur kan man tjäna mer på att byta ut pellets mot solvärme jämfört med att byta ut el mot solvärme, el är ju dubbelt så dyrt som pellets...?
Bidraget på 7500 kronor måste man givetvis räkna med så länge det finns. Hittade information om detta här: http://www.boverket.se/bidragochblanket ... bidrag.htm
Kostnaden skall alltså vara 52500.
Sedan till det MP skriver om verkningsgrad, jag hänger tyvärr inte med i svängarna, hur kan man tjäna mer på att byta ut pellets mot solvärme jämfört med att byta ut el mot solvärme, el är ju dubbelt så dyrt som pellets...?