Hej ny här har en fråga

Skriv svar
v40 kungen
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 31 jan, 2005 16:51
Ort: Rydsgård

Hej ny här har en fråga

Inlägg av v40 kungen »

Hej på er alla väldigt bra att det finns en sådan här sida .

Jag undrar om det finns någom som har erfarenhet från en Junsele pellets brännare :?: Har idag en bentone(-99) brännare till en TMV alpha från -87.
Eller det finns nått bättre alternativ till en sådan jag tycker att det är ett bra pris på en sådan ca 16000 kr och har hört att den funkar bra ..men är det fler som vet nått så är det ju bra



:D
Mvh Kimsan
the_donk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 21:46
Ort: Stockamöllan i Skåne

Inlägg av the_donk »

Ja det undrar jag också, finns det något att säga om junsele pelletsbrännare, bra eller dåligt.
letar efter en brännare som skall sitta i en Diom med liten öppning.
biona och junsele,verkar vara de två enda brännrae som kan användas varav bionan är DYR, men kanske bra...
Mikkeg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 29 sep, 2005 20:04
Ort: Vattholma

Inlägg av Mikkeg »

Det som är sämst med Junselebrännaren är att den inte tillverkas längre...Firman har fortfarande reservdelar i lager. De tidiga modellerna tar bara 6 mm pellets. Funderade (alltför) länge på att köpa en..så jag har inte testat den. Har sett att beg. brännare varit ute på Blocket..

" EP standard " är väl den brännare som mest liknar Junselebrännaren och (eventuellt) tillverkas fortfarande:

http://www.altbergsplat.se/Standard.htm
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Hej ny här har en fråga

Inlägg av MP »

v40 kungen skrev:Hej på er alla väldigt bra att det finns en sådan här sida .

Jag undrar om det finns någom som har erfarenhet från en Junsele pellets brännare :?: Har idag en bentone(-99) brännare till en TMV alpha från -87.
Eller det finns nått bättre alternativ till en sådan jag tycker att det är ett bra pris på en sådan ca 16000 kr och har hört att den funkar bra ..men är det fler som vet nått så är det ju bra



:D
Du skriver att du har en bentonebrännare. Jag har sett att det har skrivits mycket om denna brännare, mest negativt och att bentone misslyckades med sin satsning att bli marknadsledande på pelletsbrännare.
Du är den första jag sett på forumet som har denna brännare, skulle du inte kunna skriva lite om dina erfarenheter av brännaren. Vad är det som är dåligt och inte fungerar bra. De priser som jag sett har ju varit rätt höga, men deras broschyrer pekar ju på en brännare som skall vara helt suverän rent tekniskt men hur är den praktiskt?
bax
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:37
Ort: Härliga Härjedalen

Inlägg av bax »

Roligt att se att en produkt från min födelseort rosas.
Min polare bor i ett hyreshus (5lgh) som tidigare värmdes av en junselebrännare, han var förundrad över hur denna orkade med att värma hela huset.
Den byttes ut i somras pga att den var utsliten, och inga nya tillverkas.
Tillverkaren är i grunden en liten rörfirma, P-märkning o.dyl. kostar.

Fastighetsägaren hade tillsammans med tillverkaren ordnat någon sorts skruvmatning till brännaren. (Jag har själv inte sett den)

Min polare (som är svetsare) byggde f.ö. en modifierad kopia till sin brorsa.
Han förlängde eldröret samt gjorde det i lite mindre diameter.
"Förbränner bättre då" påstod han.
Han var fortfarande förundrad över att en så enkel grej kunde funka så bra.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
elbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 13 mar, 2006 09:36
Ort: Varberg

Inlägg av elbe »

the_donk skrev:Ja det undrar jag också, finns det något att säga om junsele pelletsbrännare, bra eller dåligt.
letar efter en brännare som skall sitta i en Diom med liten öppning.
biona och junsele,verkar vara de två enda brännrae som kan användas varav bionan är DYR, men kanske bra...
Jag har installerat en Infraheat 2000 i min diom el/olja från 1987. Måste säga att jag är kanonnöjd! Jag installerade den själv på 2 timmar och den fungerade perfekt från start. Förbrukar en säck (16kg) pellets per dygn. Brännaren passade direkt i brännarhållet i pannan. Jag köpte den direkt av tillverkaren www.biomatec.se
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
the_donk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 21:46
Ort: Stockamöllan i Skåne

Inlägg av the_donk »

--------------------------------------------------------------------------------

the_donk skrev:
Ja det undrar jag också, finns det något att säga om junsele pelletsbrännare, bra eller dåligt.
letar efter en brännare som skall sitta i en Diom med liten öppning.
biona och junsele,verkar vara de två enda brännrae som kan användas varav bionan är DYR, men kanske bra...


Jag har installerat en Infraheat 2000 i min diom el/olja från 1987. Måste säga att jag är kanonnöjd! Jag installerade den själv på 2 timmar och den fungerade perfekt från start. Förbrukar en säck (16kg) pellets per dygn. Brännaren passade direkt i brännarhållet i pannan. Jag köpte den direkt av tillverkaren www.biomatec.se

Den verkar ju intressant vad ligger den på i pris? (Morsan har en Diom med liten öppning)
Kasta inte bjälkar i din nästas öga
KUTTONY
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 22 mar, 2007 13:22
Ort: KRYLBO

JUNSELEBRÄNNAREN

Inlägg av KUTTONY »

Har en junselebrännare
som jag har kört i en diom men det funkade inte så bra
nu har jag bytt till en ctc 1200 famyli.
verkar inte funka så bra det helle
så nu skall jag köpa en annan brännare.
så min är till salu.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Han var fortfarande förundrad över att en så enkel grej kunde funka så bra.
Varför förundrad ? det brukar vara dom enkla prylarna som funkar bäst* (och längst).
Jag har installerat en Infraheat 2000 i min diom el/olja från 1987
Dom verkar vara slitstarka i alla fall, vet minst en här i byn som har kört med en sådan i snart 10 år i stort sett utan problem, det tråkiga är ju att den kör med underhållsfyr som drar ner verkningsgraden rätt duktigt och verkar sota en hel del.

* vad som menas med bäst skiljer sig givetvis från person till person, i mitt fall menar jag med "bäst" en brännare som funkar i alla väder, "aldrig" bråkar och inte är speciellt känslig för pelletskvalitet osv, är lätt att använda, installera och ställa in, en mer komplicerad brännare har ofta högre verkningsgrad osv men då sitter man med andra problem, en mer komplicerad konstruktion som slits mera, blir dyrare att underhålla, om den bråkar så vet man ofta inte vad det är utan hjälp måste tilkallas osv och det är här som den välkända "smaken" kommer in beroende på vilket man vill ha.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Loppenisse
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 19 apr, 2012 17:24

Re: Hej ny här har en fråga

Inlägg av Loppenisse »

Hej, satte in en Infraheat 2000 i min Diompanna för ett år sedan och eldar den på samma vis som jag tidigare eldade med ved. Stänger av helt efter att de två 500l acktankarna laddats till 80 grader. Det tar 3 timmar att tömma tankarna vid -15 grader ute och 10 timmar vid +18 grader ute. Har minst 22 grader inne hela året. Man kan inte jobba och köra brännaren på detta sätt samtidigt vintertid. Då har jag elpatroner i pannan. Brännaren drar 1/2 säck för pauseldningen per dygn sommartid. Vintertid blir pauserna kortare och förbrukningen till pauseldningen lägre.

Efterlyser ett demonterbart tändsystem som kan sättas fast vid matarröret och som kan tända pelletsen automatiskt. Det skulle sänka förbrukningen med ca 25% per år. Tändsystemet skulle kunna användas på alla brännare av samma typ som Infraheat 2000. Biomatec har inget sådant vad jag vet. Finns det någon annan som har något som passar?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hej ny här har en fråga

Inlägg av Eldvin »

Skulle hellre köpt en Nymo 150 till en panna med oljebrännarhål. En enkel brännare som e lätt att ställa in skälv.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hej ny här har en fråga

Inlägg av msh16 »

Att brännare med horisontalmatning i ett rör inte har eltändning beror helt enkelt på att det inte går att kombinera med eltändning.
Nymo 150 går in i ett oljebrännarhål och fungerar som en vanlig fallrörsbrännare.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hej ny här har en fråga

Inlägg av Eldvin »

Jag vidhåller min uppfatting vad det gäller små brännare i små pannor. Nymo e da shitet!!!
Skriv svar