En ide som jag funderat lite kring är att ha ett rullband i botten. Då kan man ha ett förråd som alltid är 'kubiskt' och ändå slippa skotta. Men det vill ju till att det kan bära ett fyllt förråd, och orka dra ett halvfyllt.
Thomas
Golvlutning
-
- Pannrumstomte!
Nej, jag har ingen bild på skrapan här. Den är 60 km bort, så det blir ingen nu heller, men visst har jag varit med om att göra en. Där skrapade vi ner bark och flis med den, men pellets är nog lättare att flytta.
Det gör inget om det trillar pellets över skrapan. Den ska bara vara ungefär 30 mm hög på den raka kanten, i det här fallet. Kilens längd ska vara ungefär 150 mm. Den pellets som den raka kanten skjuter framför sig, ska kunna trilla ner i skruven. Man måste förmodligen ha en ränna, som skruven går i. När sedan kilen går tillbaka, kilar den in sig under de pellets som ligger bakom den. Nu går den ju med spetsen före sig. När den kommit tillbaka till ursprungsläget, kör man ut igen. På så sätt kommer den att flytta fram lite pellets varje gång.
Så länge pellets trillar ner av sig själv i skruven behöver man inte köra med skrapan, så den har inte så stort lass ovanpå sig, när den används. Tätningen till kolvstången är inte så kritisk. Det räcker om hålet bara är några millimeter större, så kommer inte pellets igenom.
Fördelen med att köra med luft är att skulle något komma ivägen, så är det ingen katastrof. Med lagom tryck så stannar skrapan bara.
Man måste ha en kompressor, det är nackdelen.
Den jag har varit med om att göra ligger på golvet i ett bränsleförråd som är 10 meter brett, 20 meter långt och 5 meter högt. Där finns flera kilar efter varandra, då hela rörelsen inte alls är 20 meter. Det räcker att den är så lång, att det drar fram bränslet till nästa kil, så att den kan backa in under och föra vidare till nästa kil, osv. I slutändan trillar bränslet ner i en ränna, där en transportskruv för det vidare till stokerskruven. Ingen principiell skillnad. Här är det ett hydraulaggregat som driver cylindrar som drar i kilarna, men det är ju också ett förråd om är lite biffigare än vad man behöver hemma.
Det gör inget om det trillar pellets över skrapan. Den ska bara vara ungefär 30 mm hög på den raka kanten, i det här fallet. Kilens längd ska vara ungefär 150 mm. Den pellets som den raka kanten skjuter framför sig, ska kunna trilla ner i skruven. Man måste förmodligen ha en ränna, som skruven går i. När sedan kilen går tillbaka, kilar den in sig under de pellets som ligger bakom den. Nu går den ju med spetsen före sig. När den kommit tillbaka till ursprungsläget, kör man ut igen. På så sätt kommer den att flytta fram lite pellets varje gång.
Så länge pellets trillar ner av sig själv i skruven behöver man inte köra med skrapan, så den har inte så stort lass ovanpå sig, när den används. Tätningen till kolvstången är inte så kritisk. Det räcker om hålet bara är några millimeter större, så kommer inte pellets igenom.
Fördelen med att köra med luft är att skulle något komma ivägen, så är det ingen katastrof. Med lagom tryck så stannar skrapan bara.
Man måste ha en kompressor, det är nackdelen.
Den jag har varit med om att göra ligger på golvet i ett bränsleförråd som är 10 meter brett, 20 meter långt och 5 meter högt. Där finns flera kilar efter varandra, då hela rörelsen inte alls är 20 meter. Det räcker att den är så lång, att det drar fram bränslet till nästa kil, så att den kan backa in under och föra vidare till nästa kil, osv. I slutändan trillar bränslet ner i en ränna, där en transportskruv för det vidare till stokerskruven. Ingen principiell skillnad. Här är det ett hydraulaggregat som driver cylindrar som drar i kilarna, men det är ju också ett förråd om är lite biffigare än vad man behöver hemma.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Aha, då förstår jag. Det är ju en intressant ide. Jag har inte plats för cylindern vid sidan av förrådet. Men man kan ju faktiskt lägga den rakt under och gå genom golvet också. Flera kilar på rad är ju smart så man inte behöver en bauta-cylinder. Kompressor har jag. Frågan är bara hur dyr pneumatiken blir. Får ta och fundera lite på det där. Rolig lösning också
Frågan är bara vilket tryck som behövs. En annan sak som kan ställa till det är om allt för många pellets blir mosade i i snittet mellan de man skjuter fram och de som ligger ovanför.

-
- Pannrumstomte!
En skyttelcylinder går ju att lägga undertill, men då får du nog vända den så att slitsen kommer neråt. Annars blir den väl full med damm med tiden.
Trycket är väl givet, en 6 bar sådär. Frågan är snarare hur stor cylinder du behöver.
Jag vet inte hur pellets reagerar på den här övningen, men med bark och flis fungerar det perfekt. Men återigen, du behöver ju inte köra med en sån här anordning hela tiden, utan bara på slutet. Då är lasten uppifrån inte så stor.
Trycket är väl givet, en 6 bar sådär. Frågan är snarare hur stor cylinder du behöver.
Jag vet inte hur pellets reagerar på den här övningen, men med bark och flis fungerar det perfekt. Men återigen, du behöver ju inte köra med en sån här anordning hela tiden, utan bara på slutet. Då är lasten uppifrån inte så stor.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Det går ju bra med en vanlig också, den blir ju inte längre än att den får plats. Om man använder minst två kilar.apersson850 skrev:En skyttelcylinder går ju att lägga undertill, men då får du nog vända den så att slitsen kommer neråt. Annars blir den väl full med damm med tiden.
Mja, mitt förråd kommer att ha skruve´n ganska nära ena väggen. Vilket med 45 graders rasvinkel i så fall innebär knappt halvfyllt då bredd och höjd är ungefär lika.Jag vet inte hur pellets reagerar på den här övningen, men med bark och flis fungerar det perfekt. Men återigen, du behöver ju inte köra med en sån här anordning hela tiden, utan bara på slutet. Då är lasten uppifrån inte så stor
Thomas
-
- Pannrumstomte!