Thermia Super Vision
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Mycket smart med nätet innan sugen. Det bör ju vara dammet som riskerar att explodera pga eventuell statisk elektricitet. Jag antar att det ligger en lång skruv med 2-3 intag längs förrådet som avslutas med en 45 graders böj innan nätet. Är nätet jordat eller vad är det för sladd som går till det annars?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Det där med max längder på pellets stämmer dåligt. Att pelletsen bara skall kunna bli max 4 x diametern är fel.Stugsittaren skrev:Do you use 6mm (max 24mm long) pellets? If you used 8mm (max 32mm long) I suppose the danger of clogging the 32mm pipe would be high, or am I wrong? How many kg of pellets is it possible to transport before changing the cleanerbag? I´m also wondering how the bedsheet filter is mounted in the suction box?
Other people that build waccum transport systems use special tube to take away the static electricity that can occur when transporting something fast in a plastic tube. Have you thought about that or is that why you have mounted the tube in connection with the ventilation drum?
Jag har plockat ut pelletsar som har varit mycket längre och orsakat driftsproblem i mitt sugsystem.
För 6 mm pellets har jag 6 st sparade med en längdvariation mellan 43-55 mm och för 8 mm pellets har jag 7 st med en längd mellan 53-70 mm.
Jag använder en spiralarmerad gummislang med 60 mm ytterdiameter, kommer inte ihåg vad innerdiametern är men omkring 52 mm tror jag.
Mitt minsta öppningsmått har jag vid övergången från bulkförrådets skruv till sugslangen. Där är innerdiametern omkring 42-43 mm.
Och det är där som dessa sparade "hybrid" pelletsar har fastnat på tvären.
Det är konstigt att de inte har gått sönder i förrådsskruven. Hur en pellets på 70 mm längd klarar den är för mig en gåta, men den har gjort det.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Späd planta
Hejsan,
Fint forum, har besökt motsvarande finska sidor tidigare.
Kan bara notera att frågan om distansövervakning av Thermia Bequem är precis lika långt hunnen på andra sidan av viken, den som vill träna sin finska kan kolla in diskussionen
http://www.pellettikeskustelu.net/kesku ... .php?t=150
Verkligen pinsamt för Thermia att man inte kan erbjuda en fungerande lösning. Hoppas att entusiasterna kan hjälpa till här med produktutvecklingen!
Finns det ännu exempel på enkla fjärrövervakningssystem anslutna till existerande relä, där alarmet går som SMS till mobilen? Exempel på hurudan teknik & lösningar som har använts vore mycket intressant att ta del av.
Stefan
Fint forum, har besökt motsvarande finska sidor tidigare.
Kan bara notera att frågan om distansövervakning av Thermia Bequem är precis lika långt hunnen på andra sidan av viken, den som vill träna sin finska kan kolla in diskussionen

http://www.pellettikeskustelu.net/kesku ... .php?t=150
Verkligen pinsamt för Thermia att man inte kan erbjuda en fungerande lösning. Hoppas att entusiasterna kan hjälpa till här med produktutvecklingen!
Finns det ännu exempel på enkla fjärrövervakningssystem anslutna till existerande relä, där alarmet går som SMS till mobilen? Exempel på hurudan teknik & lösningar som har använts vore mycket intressant att ta del av.
Stefan
Thermia Bequem 50 / Termax 40 Kw +2*300l. acc.tank. & Casaflex Duo DN25 tot. 100 meter.
Supervition säljs inte längre.. Det som finns är Thermia Online.. Vilket kostar fett med $$$ då det är upp ringt via GPRS = måste ha abb + samtals kostnad 1 gång varje timme..
Supervition hade ju fördelen med en kabel till din PC.. men tydligen var det så mycket strul med det så man la helt enkelt ner det hela..
Dock så finns programet ute på nätet.. så det som saknas är länken mellan pannan & PC:n..
Supervition hade ju fördelen med en kabel till din PC.. men tydligen var det så mycket strul med det så man la helt enkelt ner det hela..
Dock så finns programet ute på nätet.. så det som saknas är länken mellan pannan & PC:n..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
joo.. jag har som förstått att den slutat säljas men vissa verkar ha fått tag på den iallafall, så jag tänkte ifall någon visste ifall den finns någon med ett lager av supervision som de vill bli av med
?
hmm.. vart på nätet finns programmet? Förstår att det inte är shareware.. :S

hmm.. vart på nätet finns programmet? Förstår att det inte är shareware.. :S
Thermia Biomatic 20+
View of supervision
deleted by myself 

Senast redigerad av Gäst den ons 10 maj, 2006 14:53, redigerad totalt 1 gånger.