Luftburen solvärme

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
aromata
Gallringsobjekt

Luftburen solvärme

Inlägg av aromata »

Bor i äldre "kulturhus" och vill inte göra omfattande ingrepp.
Har sett Solarventi och produkten här http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... anl_ggning som bygger på samma ide´, luftburen solvärme.

Skulle gå att bygga själv, billigare. Kanske med självdragsprincip och utan fläkt. Kanske kan man ta ingående luft inneifrån (i stället för friskluft) och därmed få snabbare uppvärmning - ungefär som i bilen när man kör interncirkulation. Den vanliga ventilationen i huset får gå som vanligt.

Skulle kunna göras billigt och självgående. Kalla dagar är ofta soliga dagar. Känns "onödigt" att inte kunna släppa in solvärmen för att huset är isolerat.

Har någon synpunkter/tips på detta? Jag är lite osäker på effektiviteten i ett sådant system men eftersom investeringen är billig så blir kanske resultatet många kWh/krona.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Här är ett tips för självbyggare:
http://www.kommun-energirad.vilhelmina. ... olWebb.pdf

Lycka till!
aromata
Gallringsobjekt

Inlägg av aromata »

Tack Sfinx! Hade aldrig hittat detta på egen hand!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kör med en solarventi sv 7 på min lillstuga

Jag vet inte om den ger så mycket värme men det
blir ett helt annat inomhusklimat.

Stugan står ouppvärmd och hade sommarstuge doft,
kondens på fönstren.Allmänt fuktigt klimat.

Allt detta är borta nu :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Thore
Försäljare
Kontakt:

Luftsolvärma

Inlägg av Thore »

En luftsolfångare som byggsats finns hos oss. Den både värmer och ventilerar och sommartid kan du köra den "baklänges" och överskottsvärmen i huset sugs ut när solen skiner! Bygg upp till 2 kvm. Ett mycket billigare alternativ än andra lösningar. Och sedan kan du bygga den så att den passar in på huset, som t.ex. ett "blindfönster"! Använd gärna gamla fönster! För villa, källare, garage, stall, verkstad, stuga, torpargrund, båthus, uppställd husvagn etc.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Vad ingår i priset för själv bygget?
Jag menar 3800 för ett självbygge är ju inte så mycket biligare än färdigt?
Jøtul I 520 FL
bax
Fröträd

Inlägg av bax »

Andreas Hansson skrev:Jag kör med en solarventi sv 7 på min lillstuga

Jag vet inte om den ger så mycket värme men det
blir ett helt annat inomhusklimat.

:D
Det börjar våras.. ger den något nu i vårsolen?
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Ja det tycker jag. Känner man i utblåset när solen ligger på så kommer det bra med varmluft. Den sitter dock lite dumt.Inte i söderläge.
Tror jag ska slänga upp en till lite större på andra väggen
Jøtul I 520 FL
aromata
Gallringsobjekt

Inlägg av aromata »

Solarventi har en svart plastväv som drar åt sig värmen (ingen plåt) eller har jag missuppfattat det?
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Men hur många kw kan en sån där pryl ge egentligen?
Har haft tanken på att bygga ett par till stallet men förmodligen lär de bara ge extra värme när den inte behövs (sommaren).
Eller ger den nått på vinterhalvåret? Visserligen om all tillluft går genom panelen så bör man vinna något iallafall men är det värt jobbet?.....
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

ingen aning hur mycket den ger.jag skaffade den mest för att det var så kass ventilation i stugan. Men lite ger den nog
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Hittade lite data

(luftsolfångare på 1,4 m2)
Mätningarna är utförda av Søren Østergaard Jensen, Teknologisk Institut i Danmark, rapport nr: 94-1.

Ur rapporten:

Solcellen startar vid en ljusintensitet på mellan 80 och 95 watt/m2. Redan vid en instrålning på 300 watt är luftmängden 50 m3/timma, stigande till 60 m3/timma vid full instrålning.

Med en luftström på 60 m3/timma höjs den inblåsta luften med cirka 300 i förhållande till utetemperaturen.

Solcellens och fläktens effekt är enligt testet ytterst lite beroende av solens infallsvinkel. Först når solvinkeln överstiger 60° minskas luftströmmen betydligt och fläkten stannar helt vid en vinkel på ca 80°.

Sammanfattning av testen:

Vid full instrålning kan aggregatet värma upp luften med en effekt motsvarande 700-750 watt och den inblåsta luften höjs med cirka 30° i förhållande till utetemperaturen.

Ytterligare beräkningar:

I en kall sommarstuga av trä kan virket på vintern ha en fukthalt på 15 % vilket motsvarar en relativ fuktighet på 75 %. Virket fungerar då som en absorbator och strävar efter att hålla 75 % RF, när uppvärmningen och uttorkningen påbörjas. Avdunstningen från virket fortsätter tills detta har torkat till en fukthalt på ca.10 %.

En förutsättning för uttorkningen är att virkets vatteninnehåll förångas, vilket kräver energi. Energiåtgången då vatten förångas, vid 0 grader, är 2490 joule/gram.

En sommarstuga av trä innehåller cirka 1000 kg trä. Om virket skall torkas från 15 till 10 % fuktighet så skall 50 kg vatten förångas.

Vid en effekt på 700 watt kan Solarventi 14, avlägsna 700x3600/2490 gram vatten per timma. Detta motsvarar ca 1 liter.

I verkligheten kommer mycket mera än 1 liter i timman att avlägsnas, eftersom varje m2 fönster som vetter mot solen ger en direkt instrålning på ca 800 watt

Dessutom är en stor del av aggregatets drifttimmar under perioder då uteluften har en mycket låg relativ fuktighet, i kallt och klart väder.
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

I dag mätte jag tempen på luften som blåser in.

I huset var det 9 grader och den inblåsta luften var 26 grader
utomhus så är det 4 grader i skuggan.

Helt okej ju :)
Jøtul I 520 FL
Skriv svar