Renovera/smörja växellådan på A3
Renovera/smörja växellådan på A3
Hej!
Kan någon med erfarenhet beskriva hur man enklast plockar ur växellådan från en A3?
Förmodligen (dvs FÖRHOPPNINGSVIS!) är den väldigt torr inuti efter 3,5 års körning. Det visar sig genom ett ganska snabbt "tickande"/"knäppande" så fort skruven går. Det är mer än ett "knäpp"/"tick" per sekund.
Något tips???
Kan man förresten inte kontera på en smörjnippel?
//Lasse
Kan någon med erfarenhet beskriva hur man enklast plockar ur växellådan från en A3?
Förmodligen (dvs FÖRHOPPNINGSVIS!) är den väldigt torr inuti efter 3,5 års körning. Det visar sig genom ett ganska snabbt "tickande"/"knäppande" så fort skruven går. Det är mer än ett "knäpp"/"tick" per sekund.
Något tips???
Kan man förresten inte kontera på en smörjnippel?
//Lasse
Enklast? Vet inte om mitt förslag är det enklaste, men så här gjorde jag i allafall.
Släpp spänningen på kedjan.
Demontera kedjelåset på kedjan så att du kan ta bort den från det övre kugghjulet.
Kör sedan motorn samtidigt som du tittar ned i hålet mot slussvingarna. Kör till du ser "facket" med tre skruvar. Släpp på den mittersta, den håller slussvingehållaren på axeln från växellådan.
Nu är det bara att försiktigt dra loss motor och växellåda efter att du släppt det nedre växellådsfästet.
Om du har tur så ligger slussvingarna kvar i sitt läget i slussen så att det endast är att skjuta tillbaka växellådsaxeln igen vid återmontering. Annars så får du demontera slussen också.
När du sedan öppnar växellådan så ta det lite försiktigt så att alla kuggar ligger kvar på rätt ställe i lådan.
Släpp spänningen på kedjan.
Demontera kedjelåset på kedjan så att du kan ta bort den från det övre kugghjulet.
Kör sedan motorn samtidigt som du tittar ned i hålet mot slussvingarna. Kör till du ser "facket" med tre skruvar. Släpp på den mittersta, den håller slussvingehållaren på axeln från växellådan.
Nu är det bara att försiktigt dra loss motor och växellåda efter att du släppt det nedre växellådsfästet.
Om du har tur så ligger slussvingarna kvar i sitt läget i slussen så att det endast är att skjuta tillbaka växellådsaxeln igen vid återmontering. Annars så får du demontera slussen också.
När du sedan öppnar växellådan så ta det lite försiktigt så att alla kuggar ligger kvar på rätt ställe i lådan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: Renovera/smörja växellådan på A3
Det är inte så att det är dina slussvingar som låter (gnisslar/knäpper) när de roterar runt i slussen? Prova med lite 5-56 eller likvärdig "sprayolja" så kanske ditt ljud försvinner.jumba skrev:Förmodligen (dvs FÖRHOPPNINGSVIS!) är den väldigt torr inuti efter 3,5 års körning. Det visar sig genom ett ganska snabbt "tickande"/"knäppande" så fort skruven går. Det är mer än ett "knäpp"/"tick" per sekund.
Något tips???
//Lasse
Även om det nu var detta som gav ditt oljud så skall du nog ändå demontera din växellåda och kontrollera/smörja upp kuggarna.
Mitt lager på motoraxeln, det som sitter i lådan, gav upp efter nästan sex års drift. Axeln glappade upp och ned och motorn kärvade.......
Ny motor med låda kostar över 2000 pengar.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
min försäljare/installatör sa åt mig för ett par år sedan att ecotec satt in nåt sämre fett, eller om det var mindre fett i vissa serier, och dem har inte mått bra, han rekommenderade att man öppnade och smorde på därinne, jag sjölv har inte gjort det än, har eldat över 4 år, kanske dags för en smörjning? =)
min försäljare/installatör sa åt mig för ett par år sedan att ecotec satt in nåt sämre fett, eller om det var mindre fett i vissa serier, och dem har inte mått bra, han rekommenderade att man öppnade och smorde på därinne, jag sjölv har inte gjort det än, har eldat över 4 år, kanske dags för en smörjning? =)
Hej igen, och tack för utförliga svar!
Jag har nu lyckats plocka bort växellådan, sära på den och konstaterade att det mycket riktigt var dåligt med fett i den. (Allt fett som fanns låg dessutom hoptryckt i botten)
Fyllde på med fett, monterade ihop allt igen och nu fungerar det fint igen utan de tidigare "missljuden"
Tack för all hjälp!
Jag har nu lyckats plocka bort växellådan, sära på den och konstaterade att det mycket riktigt var dåligt med fett i den. (Allt fett som fanns låg dessutom hoptryckt i botten)
Fyllde på med fett, monterade ihop allt igen och nu fungerar det fint igen utan de tidigare "missljuden"
Tack för all hjälp!
-
- Gallringsobjekt
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
- Ort: Falköpingstrakten
- Kontakt:
Inte för löst och inte för hårt bara.....är det för löst läcker lådan och är det för hårt går den tungt.....
Körde vanligt konsistensfett i min och det funkar bra.
Fattar bara inte varför det snålats på 1:a drevet i lådorna. Speciellt inte med tanke på att det är samma pris på dem.....
Enda anledningen är ju att en låda med plastdrev går en aning tystare......
Kan ha nån ny låda liggande med metalldrev om nån är intresserad.....och fläktar....kanske till rätt pris
Varför fungerar inte PM här ?
Körde vanligt konsistensfett i min och det funkar bra.
Fattar bara inte varför det snålats på 1:a drevet i lådorna. Speciellt inte med tanke på att det är samma pris på dem.....
Enda anledningen är ju att en låda med plastdrev går en aning tystare......
Kan ha nån ny låda liggande med metalldrev om nån är intresserad.....och fläktar....kanske till rätt pris

Varför fungerar inte PM här ?
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !