Thermia eller kmp Uno
-
- Gallringsobjekt
Thermia eller kmp Uno
Hej!
Jag kommer att byta ut min gamla oljepanna mot en ny pelletsanläggning och väljer mellan en Thermia Biomatic 20+ och en kmp Uno. Båda med veckoföråd och matarskruv. Jag förbrukar ca 2,5 m3 olja per år.
Vilka erfarenheter, goda som dåliga, finns om dessa pannor?
Ny användare
Jag kommer att byta ut min gamla oljepanna mot en ny pelletsanläggning och väljer mellan en Thermia Biomatic 20+ och en kmp Uno. Båda med veckoföråd och matarskruv. Jag förbrukar ca 2,5 m3 olja per år.
Vilka erfarenheter, goda som dåliga, finns om dessa pannor?
Ny användare
Ny pelletsanvändare
Jag vet inget om kmp!
Men jag har en Biomatic 20+ som har funkat mycket bra.
Enkel att sota ur, väl tilltagen asklåda som även den är mycket enkel att ta ur. Varmvattnet har räckt till utan problem. Vissa har fått en brännare som har varit fel monterad, men detta borde inte vara ett problem längre.
Dokumentationen / manualen är inte den bästa!
Men tack vare detta fina forum så har det inte varit nått problem! 
Lycka till!
Fråga vidare om det är nått du undrar!
Men jag har en Biomatic 20+ som har funkat mycket bra.

Dokumentationen / manualen är inte den bästa!

Lycka till!
Fråga vidare om det är nått du undrar!
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
KMP UNO är än så länge en helt ny panna på marknaden, har endast funnits sen i höstas. Det finns nog inte många såna installerade ännu, och det finns definitivt ingen erfarenhet av drift under en längre period. Men den ser ut att vara en välkonstruerad panna, så den borde fungera bra tycker jag. KMP-brännaren som sitter i den har gott rykte så vitt jag vet.
/rpc
/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
-
- Gallringsobjekt
-
- Gallringsobjekt