Blanketterna har kommit

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Kutterspan skrev:En panna med brännare som styrs från pannans eller acktankens temperatur anser jag räcker för att passa in på detta. (Tex en panna med helt vanlig panntermostat)

Jag menar.. vi fryser inte inne i huset... och vi har inte oskäligt varmt heller.. trots att utetemperaturen ändrar sig.
Alltså finns det redan en effektstyrning från utomhustemperaturen.
Det verkar dock vara så att handläggarna inte kan ämnet idag. Boverket kommer köra en utbildning för dem den 1/2, så varför ställer du inte frågan till killen från Boverket? Bra om vi är flera som frågar. Då vet vi hur handläggarna kommer agera efter utbildningen och slipper spekulera.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

OBS att blanketten för det slutliga stödet nu dykt upp. Om man tittar i den så är det istort bara kopior av faktura och vem som skall ha pengarna om behöver anges. Ingen större koll här inte.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
mbqmbq
Prima virke

Inlägg av mbqmbq »

Jag snackade med Stockholms energirådgivning angående temperaturstyrningen baserat på utomhustemperaturen. De hade inte tolkat det som att man måste ha utomhusgivare på shuntautomatiken.
De påpekade dock helt riktigt att det är länstyrelsen som till sist bestämmer.

/Magnus
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Fick idag reda på att det räcker att ha fått sotat inom de senaste två åren för att kunna få konverteringsstöd. Hade helt räknat bort den möjligheten då jag hade fått för mig att man var tvungen att visa upp fakturor på inköp av olja. Väldigt positiv överraskning. :)

Eftersom vi kommer skaffa både panna och brännare hamnar vi ju på en rätt saftig summa. Betyder det att vi kan räkna med att få maxbeloppet 14000:- i stöd?
gurra
Prima virke

Inlägg av gurra »

Nån som vet hur det ser ut för oss som precis har flyttat in och inte har kört på olja utan använt elpatronen. Vi kan ju liksom inte visa upp kvitton för två år tillbaka...

I väntan på detta bidrag har jag ju inte haft lust att köpa olja, utan kört på el istället. Köpte huset i somras, ca 8 månader sedan.
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Man måste inte visa upp något som täcker två år tillbaka, räcker med ett kvitto under de senaste två åren.
Om det inte är för mycket besvär kan ni ju alltid köpa några dunkar med olja och köra igång oljebrännaren och sen be en sotare komma och sota.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Man måste inte visa upp något som täcker två år tillbaka, räcker med ett kvitto under de senaste två åren.
Om det inte är för mycket besvär kan ni ju alltid köpa några dunkar med olja och köra igång oljebrännaren och sen be en sotare komma och sota.
mbqmbq
Prima virke

Inlägg av mbqmbq »

Jag snackade med sotaren och de kunde utfärda ett intyg på att fastigheten värmdes med olja. (Jag har dock fått sotat för 6 månader sedan.)
Det kan vara värt och kolla om sotaren har lust att skriva intyg.

/Magnus
CTC 1100, Viking Bio med veckoförråd, ERA shuntautomatik, Toshiba RAS10 L/L värmepump
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

mbqmbq skrev:Jag snackade med sotaren och de kunde utfärda ett intyg på att fastigheten värmdes med olja. (Jag har dock fått sotat för 6 månader sedan.)
Det kan vara värt och kolla om sotaren har lust att skriva intyg.
En kopia av fakturan från sex månader sen ska räcka för dig.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Nu har jag skickat in min ansökan, för min vedpanna.

Jag hävdade att det finns inga krav angivna på utförandet på bränsleinmatningsautomatiken, alltså att den ska vara mekanisk, pneumatisk, elektrisk, hydraulisk eller funtad på något annat sätt. Det står bara att man inte får bidrag om man själv lägger i ved.

Nu har jag lärt ungarna att elda, så ur min synpunkt är det fullkomligt automatiskt. Dessutom är det temperaturstyrt, för när de fryser, då eldar de.

Ska bli intressant att se vad de svarar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Hakke
Ungskog

Inlägg av Hakke »

Har man inte fått sotat på länge är det nog en god ide att begära extrasotning för att ha det pappret och slippa snack.

Jag höll på att byta min panna just när den ordinarie sotningen skulle ske så vi sköt fram sotningen och skulle ta en samtidig besiktning av pannrummet som också skulle byggas om. Givetvis har det dragit ut på tiden och nu när oljan var slut och jag började elda pellets i januari var det över 2 år sedan insatsröret sotades.

Sista oljepåfyllningen var begagnad olja från en villa där man bytte till jordvärme så det sista "riktiga" kvittot från ett "riktigt" oljebolag är 2,5 år. En papperslapp från en privatperson duger inte enligt handläggaren och man kan väl inte gå till rätten med det för då kanske någon frågar om man hade tillstånd att flytta oljan själv...

Jag har med statistik från elbolaget bevisat att jag inte använt el och att jag saknar alternativ till olja men det dög inte åt handläggaren på Länsstyrelsen. Hur skulle hon kunna veta att jag ens bott i huset.....suck.

Jag hävdade att direktiven avsåg att man skulle kunna styrka att oljeeldning ägt rum och att man i direktiven nämnde två exempel på hur det skulle kunna ske. Handläggaren å andra siden menade att de två exemplen är de enda sätt man kan kvalificera sig för annars skulle hon kunna få skit vid en revision.

Just nu hoppas jag att sotar'n vet att jag haft oljeeldning och kan skriva ett intyg på det (trots att det inte är sotat) men man känner sig lite utsatt innan man vet.
BioSolpanna med Bionabrännare och 10 kvm SchuchoSol. Dovre 2200 spisinsats och Saab BioPower
Skriv svar