André skrev:Vad jag tänkte på med självcirkulationen i laddomat 21 så måste det väl bli kallt i både pannan o acktankens botten samtidigt då radiator returen sitter i botten på acken/returen till laddomaten/pannan??
Kallvattnet kommer ju från tanken till pannan o hade man en bivalen (4-vägs) shunt så börjar den ta vattnet först från pannan o sen från acktanken..
Om du har en bivalent shunt pumpar den ut vattnet från pannan, när pannan är varm. Vattnet återvänder mellan pannan och tankarna, på tanksidan av Laddomaten. Eftersom det fattas vatten i pannan nu (du har ju pumpat ut det), kommer returvattnet att rinna in i pannan, genom Laddomaten.
Självcirkulationen kommer naturligtvis fortfarande att vara aktiv, men jag tror inte att den gör någon större skillnad. Den upphävs nog till stor del av det undertryck som råder i pannan, på grund av cirkulationspumpen.
När du sen pumpar ut från tanken kommer returvattnet att rinna på det hållet, förstås. Kallt vatten från pannbottnen kan inte passera genom Laddomaten till tanken, så det slipper du. Självcirkulationen kan fortfarande fungera, men jag tror att den till stor del sätts ur spel här också, då returvattnet kommer att sugas från röret mellan tankarna och Laddomaten, in i tankarna. Detta ger ett undertryck där, som nog stänger backventilen i Laddomaten.
Varmvattnet får du väl tillverka i tanken, förmodar jag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.