Viking 9990 på CTC 2200 Trio?

Skriv svar
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Viking 9990 på CTC 2200 Trio?

Inlägg av sjoluan »

Har lyckats fixa en ny (!) Viking 9990 Pelletsbrännare från Bionordic för en MYCKET billig pennig och undrar om och hur man går till väga vid installation. Hur många turbulatorer behövs? Hur skall dessa placeras?
Kan man koppla in den direkt och köra på oljebrännarens termostat?

Har letat överallt HJÄLP!
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Han heter energibiten och är med oss i gänget.
Han är expert på Viking brännare.
Så du kan testa skicka mail PM till honom fråga om få beskrivning hur det går om han har tid.
:wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Viking 9990 på CTC 2200 Trio?

Inlägg av oaka »

sjoluan skrev:Har lyckats fixa en ny (!) Viking 9990 Pelletsbrännare från Bionordic för en MYCKET billig pennig och undrar om och hur man går till väga vid installation. Hur många turbulatorer behövs? Hur skall dessa placeras?
Kan man koppla in den direkt och köra på oljebrännarens termostat?

Har letat överallt HJÄLP!
Hej! Jag har en Viking B16, den kopplade jag in på oljebrännarens termostat som jag ställde på max för att sedan kunna köra med brännarens tempgivare.
Vet iofs ej vad som skiljer 9990 och B16.......
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Varför ungefär lika brånnare

Inlägg av sjoluan »

Viking 9990 är väl bara en lite äldre modell än B16 om jag inte har helt fel!!.
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Inlägg av sjoluan »

Skal genast försöka få tag i energibiten!

tack!
spyrius
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 19:43

Inlägg av spyrius »

viking 9990 kräver att du kör mot pannans termostat medan b16 har inbyggd driftstermostat så du behöver bara använda pannans överhettningsskydd
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
Tarnbrant
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 sep, 2005 20:32
Ort: Grums

Inlägg av Tarnbrant »

Ett tips är att du ringer till CTC och frågar var de rekomenderar att du sätter brännaren, Har själv enn 2200 trio med en Janfire, följde först rörkrökarens rek och satt brännaren i oljedelen, fungerade skapligt men litet askutrymme. Flyttade sedan till askluckan (CTC:s rekomendation) fick större askutrymme samt lägre förbrukning (rökgas 30-40 grader lägre, kom aldrig lägre än 220 grader med alla turbulatorer i när den satt i oljefacket). Man måste lyfta ur keramiken i botten för att få plats med en brännare i askluckan, men det är gjort på 10 minuter.
För min del så fungerar det bättre i veddelen :P :P :P
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Jocke.t
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 16:21

Inlägg av Jocke.t »

Tarnbrant skrev:Ett tips är att du ringer till CTC och frågar var de rekomenderar att du sätter brännaren, Har själv enn 2200 trio med en Janfire, följde först rörkrökarens rek och satt brännaren i oljedelen, fungerade skapligt men litet askutrymme. Flyttade sedan till askluckan (CTC:s rekomendation) fick större askutrymme samt lägre förbrukning (rökgas 30-40 grader lägre, kom aldrig lägre än 220 grader med alla turbulatorer i när den satt i oljefacket). Man måste lyfta ur keramiken i botten för att få plats med en brännare i askluckan, men det är gjort på 10 minuter.
För min del så fungerar det bättre i veddelen :P :P :P

Har själv en CTC2200 med en vikingbio, några små frågor:

Vad har du för lucka som brännaren sitter i?

Använder du någon distans så att brännare hamnar längre ut från pannan
tex som när man montera brännaren i oljefacket?

//Jocke
/Jocke

CTC 2200 Trio -97 Viking Bio -05
Tarnbrant
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 sep, 2005 20:32
Ort: Grums

Inlägg av Tarnbrant »

Tarnbrant skrev:
Ett tips är att du ringer till CTC och frågar var de rekomenderar att du sätter brännaren, Har själv enn 2200 trio med en Janfire, följde först rörkrökarens rek och satt brännaren i oljedelen, fungerade skapligt men litet askutrymme. Flyttade sedan till askluckan (CTC:s rekomendation) fick större askutrymme samt lägre förbrukning (rökgas 30-40 grader lägre, kom aldrig lägre än 220 grader med alla turbulatorer i när den satt i oljefacket). Man måste lyfta ur keramiken i botten för att få plats med en brännare i askluckan, men det är gjort på 10 minuter.
För min del så fungerar det bättre i veddelen Razz Razz Razz



Har själv en CTC2200 med en vikingbio, några små frågor:

Vad har du för lucka som brännaren sitter i?

Använder du någon distans så att brännare hamnar längre ut från pannan
tex som när man montera brännaren i oljefacket?

//Jocke
/
Jag har ju inte en Vikingbio utan en Janfire Flex-A, så jag vet inte hur din brännare skall sitta.
Men jag gjorde iaf så här:
- Knackade ur sprintarna till askluckan och lyfte av den.
- Tog ur de två keramiska stenarna som veden skall brinna på.
- Tog ur keramiken och isoleringen i botten av askutrymet.
- Bockade till en 1mm plåt som passar i botten för att lättare kuna hantera askan (överkurs)
- Skruvade ur de tre skruvarna som håller askluckans infästningsram
- Tog en 3mm plåt med hål för brännaren (finns med till Janfire vid lev.) och märkte ut var skruvhålen satt, borrade dessa hål även i plåten
- Letade upp tre längre skruv (M6 tror jag) och skruvade fast plåten över askluckans ram (tätade med packning) (fick skära ut för gångjärnen i plåten)
- Tätade dragluckan med mineralull
- Snäppte fast brännaren och startade (totalt ca 2 timmars jobb)

Eller för att ge ett snabbt svar: Nej jag har ingen distans, bara en plåt. Flex-A hamnar fortfarande låååångt från pannans bakre vägg.

Allt fungerar bra, lägre förbrukning och bättre askutrymme, detta oavset vad tillverkare och rörmokare har sagt.

//Anders
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Skriv svar