Som jag har förstått det, så står brännaren alltid still i 35 min efter avslutad eldning. Oavsett om det är full drift eller underhållsfyr.
När underhållsfyren stått på en timme utan att termostaten har slagit till, vill brännaren sedan ha sin halvtimmes rast i alla fall.
/Hasse
Ställa temp i NH-pannan?
OK, jag kan som sagt NH'n bäst och jag vill inte använda för mycket tid på "den gamla" så jag tar er ord för det. Vad jag dock _vet_ är att detta inte gäller NH'n.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tack Hasse det förklarar det helaHansJ skrev:Som jag har förstått det, så står brännaren alltid still i 35 min efter avslutad eldning. Oavsett om det är full drift eller underhållsfyr.
När underhållsfyren stått på en timme utan att termostaten har slagit till, vill brännaren sedan ha sin halvtimmes rast i alla fall.
/Hasse
min brännare står alltid 1-2 timmar om man inte använder så
mycket varmvatten.
Mvh Bikz
Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
Hej Bikz. Efter några dagar dagar i fjällen med barnen är jag hemma igen och "lägger mig i". Precis det som Vedsol påstår är det. Din Flexbrännare har en "säkerhetstid" eller vad det heter som går in när termostaten har slagit från, detta för att inte orsaka gengassmällar. F`låt jag glömde det i mitt förra inlägg. Att inte Icecap vet detta beror förmodligen att han (eller hon) inte har jobbat med Flexbrännaren. NH fungerar på ett annat sätt, den askskrapar och behöver inte denna säkerhetstid altså är den snabbare att komma igång.
Fråga:Vad är din erfarehet när det gäller varmvattenkapacitet efter att du flyttat givaren? Har du testat om du kan tappa ett badkar?
Fråga:Vad är din erfarehet när det gäller varmvattenkapacitet efter att du flyttat givaren? Har du testat om du kan tappa ett badkar?
Janfire Flex i en Combifire har bytt till NH
Ja fjällen ja sålde skotern igår så i år blir man hemma.
Men tillbaka till din fråga och tack för ditt svar jag har märkt att varm vattnet räcker mycket längre men har inte tappat upp ett badkar än.
Tydligen så när man spolar varm vatten så kyls botten på tanken först alltså startar pannan fortare nu.
Förut satt temp givaren längst upp och för mig skilde det sig 30gr när jag flyttade givaren, ca 3-4 gr när brännaren precis har stannat.
Mvh Bikz
Men tillbaka till din fråga och tack för ditt svar jag har märkt att varm vattnet räcker mycket längre men har inte tappat upp ett badkar än.
Tydligen så när man spolar varm vatten så kyls botten på tanken först alltså startar pannan fortare nu.
Förut satt temp givaren längst upp och för mig skilde det sig 30gr när jag flyttade givaren, ca 3-4 gr när brännaren precis har stannat.
Mvh Bikz

Pellets eldarn från Kramfors