Kopiering av programvara till Bequem 15D
Kopiering av programvara till Bequem 15D
Undrar om det finns någon med elektronikkunnande och som samtidigt har den nya programvaran till brännaren.
Vet inte säkert (har inte kollat) om det är ett prom som programmet ligger lagrat i.
Det vore inte omöjligt att kopiera detta och sedan sälja för en mycket billigare penning än Mr Pellets >400kr.
Möjligheten finns också att Promet är kopieringsskyddat men det vet vi inte innan vi provat.
Det vore bra att ha on/off funktion och ökad difftemp till sommarn för att öka gångtid och minska stilleståndsförluster. I somras gick det åt 6-7kg/dygn att bara värma varmvattnet. Dtta med avställd cirkulationspump och sänkt panntemp till 75grader.
Vet inte säkert (har inte kollat) om det är ett prom som programmet ligger lagrat i.
Det vore inte omöjligt att kopiera detta och sedan sälja för en mycket billigare penning än Mr Pellets >400kr.
Möjligheten finns också att Promet är kopieringsskyddat men det vet vi inte innan vi provat.
Det vore bra att ha on/off funktion och ökad difftemp till sommarn för att öka gångtid och minska stilleståndsförluster. I somras gick det åt 6-7kg/dygn att bara värma varmvattnet. Dtta med avställd cirkulationspump och sänkt panntemp till 75grader.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
3m skorsten
Dyrt! Nä inte så farligt men principen. Köpa en brännare 20kkr och sedan måste köpa till uppgraderingen/bugg-fixen.Joachim A skrev:tycker du att det är för dyrt så får du väl ta och göra ett eget
För att göra ett eget så måste man programmera en hel del mistänker jag. Då är det lättare att kopiera när jobbet redan är gjort.
/Magnus
CTC Total 1983
3m skorsten
3m skorsten
libi skrev:Did sbdy change his microprocessor in his burner already?
this would be very usefull for me!
mrpellets write, the anvisning is under "news" but i cannot find it there...
Mrpellets skrev:Under kommande vecka får Vi in ny programvara till Thermia BeQuem !
Vi kommer att få in ett antal med det Nya efterlängtade styrprogrammet till Thermia BeQuem Digitala version, Skall innehålla bland annat On/Off. styrning vilket är bra ur både drift och miljö aspekt. Hysteris med möjlighet att bestämma större spektra mellan start och stopp. Istället för bara 6 - 8 graders skillnad, helt toppen detta också. Stort plus till De som kör mot ackumulatortank tex. Detta innebär för dem som inte riktigt förstår vad jag menar är att: Man ställer tex. in pannan på max temperatur låt oss säga 85 grader, sedan låter man den sjunka till tex. 50 grader innan pannan skall starta igen, förhoppningsvis med den möjlighet att välja om man vill ha On/Off. styrningen aktiverad vilket är lämpligt under sommartid. Då slipper Vi pyreldningen. Detta är iaf. helt toppen för Dem som kör mot tank. Långa gångtider gynnar både miljön och optimera förbränningen! Vi kommer att lägga upp den, så Ni kan beställa den via hemsidan Givetsvis skall Vi köra en test på den själva innan Vi släpper den till Er, för att se så den är som Vi vill ha den....
PS: Att tänka på: Noterar vad Ni har intrimmat driftvärden innan Ni byter processorn, så att Ni inte behöver göra en ny intrimning! Värdena lägger Ni sedan in i den nya efter bytet. Annars har Ni problem med förbränningen. Genom att hålla in båda knapparna i sidled samtidigt, hamnar Ni i (Serviceläget) sedan steppar Ni åt höger till det står *Effekt* Väljer med uppåtknappen så att siffra ( 5 ) syns i displayen, Låt nu denna blinkar klart, gå sedan åt höger med Höger - pilknapp (skriv upp dina inställda värden) mata in dina gamla värden som du har skrivit upp, på högläget matning samt % på fläkt dito. sedan även samma sak på Låg - läget. Miniläget Ge Ni faan i, Om detta inte är intrimmat och aktiverat av Er installatör. Denna är mest lämpad åt dem som kör mot ackumulatortank eller har en panna som är anpassad för att kunna steppa ned effekten så pass. För att aktiverar On/Off - styrningen, lämpad under sommarperioden även för dem som inte kör mot tank. Serviceläget som ovan, leta upp glödhållningtid normalt 60 min. tar ned denna till *NEJ*, så stänger den av helt efter eldningsfasen , Glöm nu inte att aktivera denna under vinterhalvåret Ni som behöver värme snabbt sedan. Uppstarten tar tid.
Kolla även av alla värden på tex. matningen kg/per timme. Även tiden på externskruven som är normalt 30 sek. men kan vara inställd på annat, beroende på behovet. Vi kör dem oftast på min 40 sekunder, upp till 60 sek. beroende på skruvlängd och annat. De kunder som Vi gjort installationerna hos, har troligt en annan uppstartstid, Ni ringer Oss.
Vi funderingar, så tveka inte att ringa, även om Ni inte har handlat av Oss. MVH//Mr Pellets/ Roine

Thermia Biomatic 20+
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Får väl se om ecotec bjuder sina a:4 ägare på uppgraderingen (ackstyrning) sen finns de ju brännare som man måste köpa till styrnig från ekontroll för x antal hundra mer än dessa 400:-ctctotal skrev:
Dyrt! Nä inte så farligt men principen. Köpa en brännare 20kkr och sedan måste köpa till uppgraderingen/bugg-fixen.
/Magnus

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det finns ju de som bygger egna brännare bara för det är roligt.André skrev:Får väl se om ecotec bjuder sina a:4 ägare på uppgraderingen (ackstyrning) sen finns de ju brännare som man måste köpa till styrnig från ekontroll för x antal hundra mer än dessa 400:-ctctotal skrev:
Dyrt! Nä inte så farligt men principen. Köpa en brännare 20kkr och sedan måste köpa till uppgraderingen/bugg-fixen.
/Magnus
det kan ju vara roligt att bränna sitt eget prom. Inte bara spara pengar.
och utnyttja sin utbildning till egen vinning och förnöjelse
Jag får nog beställa ett prom själv.
CTC Total 1983
3m skorsten
3m skorsten
400:- för ett prom/processor till Bequmen är ju billigt om man jämför med vad EcoTec skall ha för att byta processor på min "gamla" A3:a utan felblinkningar och möjlighet att justera matningen till den senaste programvaran där man får felblinkningar och möjlighet att justera matningen. Bara processorn kostar 820:-. Vad det sedan kostar att få den bytt frågade jag inte eftersom om det blir aktuellt så gör jag det själv.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kunskapen har jag
Hejsan
Elektronikkunskapen har jag. Men inte programkoden, eller någon processor att läsa ut. Men de lär väl ha skyddat koden från utläsning.
Elektronikkunskapen har jag. Men inte programkoden, eller någon processor att läsa ut. Men de lär väl ha skyddat koden från utläsning.
Jag kan tycka att så långt det är möjligt ska leverantören bjuda på dylika uppdateringar eftersom de undermedvetet erkänner att deras ursprungliga programmering inte var 100% bra. Titta på mjukvarutillverkare de flesta av dom tar inget betalt. Möjligtvis kan de ta självkostnadspris för själva promet men det borde vara försumbart i hela alltet.
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Det är en PIC processor från Microchip, inte ett prom som jag antog förstwertok skrev:Jag kan tycka att så långt det är möjligt ska leverantören bjuda på dylika uppdateringar eftersom de undermedvetet erkänner att deras ursprungliga programmering inte var 100% bra. Titta på mjukvarutillverkare de flesta av dom tar inget betalt. Möjligtvis kan de ta självkostnadspris för själva promet men det borde vara försumbart i hela alltet.
PIC18F252 l/SP,
finns på farnell för 65kr
Datablad enligt länk
http://www.farnell.com/datasheets/35790.pdf
En PIC programmerare för att läsa koden borde fungera om de inte nu har låst koden
CTC Total 1983
3m skorsten
3m skorsten
Vet inte om jag är ute och cyklar. Jag har beställt acktank styrning till min brännare. Jag har ingen acktank men valde detta tillval för att kunna sätta längre intervaller mellan start och stop. Min uppfattning var att det var en annan modul man satt in. Så 400kr för den är väl inte mycket att orda om eller missuppfattar jag saken helt. Observera att jag inte fått min brännare än så jag vet inte riktigt vad jag beställt. 

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nu är det väl standard med nya programvaran så du behöver inte köpa till nått extra..Fredde skrev:Vet inte om jag är ute och cyklar. Jag har beställt acktank styrning till min brännare. Jag har ingen acktank men valde detta tillval för att kunna sätta längre intervaller mellan start och stop. Min uppfattning var att det var en annan modul man satt in. Så 400kr för den är väl inte mycket att orda om eller missuppfattar jag saken helt. Observera att jag inte fått min brännare än så jag vet inte riktigt vad jag beställt.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
När kom den nya programvaran? Brännaren står i källaren sen 3 veckor tillbaka. Så den programvaran är kanske för gamal. Väntar bara på installation från Frajon. Jonas sa dock att de inte fått tag i min acktacnkstyrning utan den skulle komma senare. Men är det som du säger så behöver jag ju inte den alls. Ända orsaken till den var ju att jag ville ha längre gångtider och slippa byta termostat.André skrev:Nu är det väl standard med nya programvaran så du behöver inte köpa till nått extra..Fredde skrev:Vet inte om jag är ute och cyklar. Jag har beställt acktank styrning till min brännare. Jag har ingen acktank men valde detta tillval för att kunna sätta längre intervaller mellan start och stop. Min uppfattning var att det var en annan modul man satt in. Så 400kr för den är väl inte mycket att orda om eller missuppfattar jag saken helt. Observera att jag inte fått min brännare än så jag vet inte riktigt vad jag beställt.