Ställa temp i NH-pannan?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
bikz
Fröträd

Ställa temp i NH-pannan?

Inlägg av bikz »

Hej
Nu har jag gått igenom pannans menyer och lyckats ställa när brännaren ska slå av, men hur ställer man in när den skall starta.
Förr startade den vid 72 grader och slog av vid 80, nu efter att jag flyttat temp givaren efter rekomendationer och provar att höja max temp till 83 grader så startar den vid 65 grader, går det att ändra denna?
glömde skriva termostaten verkar slå till vid 72 men brännar fläkten startar inte förrän 65 grader. :?
Mvh Bikz
Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En sak kan jag klargöra: när brännaren slår till är när termostaten "ger meddelande" om det. Det medför alltså att termostaten slår till vid 65 grader enl. vad du beskriver.

Jag vet att det går att ändra till- och frånslagstemperaturerna på pannan, jag vet bara inte hur.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag måste säga att det verkar vara en fantastiskt väl genomarbetat dokumentation till den pannan...... :mrgreen:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
bikz
Fröträd

Inlägg av bikz »

Icecap skrev:En sak kan jag klargöra: när brännaren slår till är när termostaten "ger meddelande" om det. Det medför alltså att termostaten slår till vid 65 grader enl. vad du beskriver.

Jag vet att det går att ändra till- och frånslagstemperaturerna på pannan, jag vet bara inte hur.
Nej termostaten slår till vid 72 men brännarfläkten startar inte förrän
vid 65, men nu kommer jag ihåg att den uppförde sig likadant när brännaren installerades.
Men jag tror att det löste sig bara av att bryta strömmen och slå på den igen, jag har nu lyckats lista ut hur man ställer in pannan så nu är det bara att prova sig fram.
Mvh Bikz
bikz
Fröträd

Inlägg av bikz »

micke_932 skrev:Jag måste säga att det verkar vara en fantastiskt väl genomarbetat dokumentation till den pannan...... :mrgreen:
Ja men bara man lägger ned lite tid bara och trycker på alla knappar så lär man sig väll , jag fick faktiskt en översättning på svenska med men man har ju varit lite slö. :roll:
Dosan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dosan »

Termostatinställningar på Janfire Pelletspanna.

Snabbtryck på.

P1: Visar brännarens termostatvärde och ger möjlighet att minska termostatens inställda värde.

P2: Visar brännarens termostatvärde och ger möjlighet att höja termostatens inställda värde.

Det finns en undermeny för installatörer där man bland annat kan ställa termostatens hysteres mellan 1 och 15 grader.

Som du beskriver det hela så tror jag att hysteresen är ställd på 15 gr,
min uppfattning är att det räcker med 5 gr på vintertid då din brännare har en underhållsfyr och vid för lång gångtid på underhåll stänger den av sig själv och måste tända om i alla fall. Det tar ju betydligt längre tid för en pelletsbrännare att starta med tändning via elspiralen än att växla upp från underhållsfyr och ligger du lågt i temp då riskerar du ju kallare tappvarmvatten vid ex upptappning av ett badkar.
Janfire Flex i en Combifire har bytt till NH
bikz
Fröträd

Inlägg av bikz »

Tack dosan för svar nu såg jag att hysteresen är ställd på 7gr och då stämmer det att start vid 72 och stopp vid 80 som jag hade innan.
Pannan står ca1,5-2timmar om man inte spolar varmvatten så jag kör på läge 2.

Är det lika lång start tid på NH brännaren som på flex-a ca 25minuter har jag märkt :?:
Dosan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dosan »

Du kan lika gärna köra på läge 3 så har du ju underhållsfyr i 55 minuter.
då får du en snabbare reaktion på när termostaten kallar på värme om du använder varmvatten under den tiden, skulle det gå mer än 55 minuter tänder den ju ändå på elspiralen.
Själv kör jag med en panntemperatur på mellan 85 och 90gr och så länge jag tar ut energi på elementkretsen på läge 3 då jag har ett stort hus 3 barn och ett badkar på 300 liter och då har jag inga problem med varmvatten, jag bor i samma klimatzon som du.
Startmomentet på Flexbrännaren är 13 minuter men tänder normalt innom 3 min, NH brännaren har en helt annan startprocedur och är nog lite snabbare men eftersom pellets är ett "trögt"bränsle så tror jag inte att skillnaden är speciellt stor.
Märkte du någon skillnad sedan du flyttade termostaten på pannan?
Janfire Flex i en Combifire har bytt till NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En start på en NH tar 12:31 från ingen eld till normal drift.

Edit: Fel.....det tar 8:58 från ingen eld till normal drift, räknade fel pga. glappt t-bord i miniräknaren.
Senast redigerad av Icecap den ons 22 feb, 2006 20:32, redigerad totalt 1 gånger.
Är inte PK!
bikz
Fröträd

Inlägg av bikz »

Vad är det som är problemet? Pannan stog på 82 grader hysteresen ställd på 6gr jag kliver in i duschen i 10 minuter går sen ner och får se att pann an står på 50gr, brännaren borde ha startat vid 66gr men den var helt död, men efter ytterligare några minuter satte den igång.
Åtominstone fläkten borde ha startat vid 66gr.
Mvh Bikz
bikz
Fröträd

Inlägg av bikz »

Nu har det löst sig det fanns en sak som jag inte visste om flex-a brännarna nämligen om man kör på läge 3 eller 4 med underhållsfyr så
efter en timme övergår brännaren som i läge 2 men när den sen ska starta så tar det 30 minuter innan brännaren sätter igång.
Dom 30 minuterna slipper man om man kör på läge 1 och 2.

Det var därför brännaren inte startade när det var dags och temperaturen sjönk väldigt mycket.

Man kan lösa detta genom att köra på läge 3 och ställa hysteresen på
3 grader då borde pannan starta innom en timme eller köra på läge 2

Så nu räcker varmvattnet mycket längre har inte hunnit kolla om jag kan tappa upp ett bad än men jag skulle tro detta förrut räckte vattnet bara till ett 1/3 badkar, så flytta tempgivaren om ni vill ha varmvatten. :lol:
Mvh Bikz
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Läge 1 9kW ingen underhållsfyr (omstart med eltändning)
Läge 2 12kW ingen underhållsfyr (omstart med eltändning)
Läge 3 12kW Underhållsfyr (0.6kW) i max en timme sen stängs brännaren, omstart med eltändning
Läge 4 18Kw Underhållsfyr (0.6kW) i max en timme sen stängs brännaren av.omstart med eltändning
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
bikz
Fröträd

Inlägg av bikz »

Micke skrev:Läge 1 9kW ingen underhållsfyr (omstart med eltändning)
Läge 2 12kW ingen underhållsfyr (omstart med eltändning)
Läge 3 12kW Underhållsfyr (0.6kW) i max en timme sen stängs brännaren, omstart med eltändning
Läge 4 18Kw Underhållsfyr (0.6kW) i max en timme sen stängs brännaren av.omstart med eltändning
Ja omstart med eltändning efter 30 minuter sen termostaten slagit till.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den halva timmen kan jag inte hitta någonstans faktisk och jag har gått genom programmet då vissa strukturer behövdes till Janfire NH'n men jag har förvisso inte letat efter den.

I de beskrivningar jag har fått finns det INGET som anger att den ska starta med fördröjning.

Har du möjlighet att kolla termostat utgången? Typ sätta på en lampa och se när den lyser?
Är inte PK!
bikz
Fröträd

Inlägg av bikz »

Jag pratade med en på vedsol som sade att det var så och det stämde. 30 minuters fördröjning om man kör på läge 3 istället för läge 2 om brännaren står längre än en timme, den startar inte fast pann termostaten säger till om det.
Han visste inte varför det var så men hade likadant på sin panna+brännare (lika kombination som mig).

Det kommer en kille när som helst och ska göra service på brännaren ska be han kolla upp vad som gör att det blir såhär.

Icecap hör av dig om du kommer på nåt
Mvh Bikz
Skriv svar