Varför tempsänkning mitt på dagen?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Varför tempsänkning mitt på dagen?

Inlägg av Newlund »

Hallå
När inte solen lyser har jag ca 19 GrC på returen från solfångarna.
Se diagram:
Bild
Bild
Men vissa dagar sjunker temperaturen till ca 10 GrC mitt på dagen. Kolla i diagrammen så ser ni även det.
Vad kan detta bero på?
Kallt vatten tränger ner pga att temp i solfångarna ökar ==> ökad volym/tryck?

Hej och hå // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Varför tempsänkning mitt på dagen?

Inlägg av Sfinx »

Etanolist skrev:Hallå
När inte solen lyser har jag ca 19 GrC på returen från solfångarna.
Men vissa dagar sjunker temperaturen till ca 10 GrC mitt på dagen. Kolla i diagrammen så ser ni även det.
Vad kan detta bero på?
Kallt vatten tränger ner pga att temp i solfångarna ökar ==> ökad volym/tryck?

Hej och hå // Micke
Retur när solen inte skiner? :?
Har du ett flöde i solfångarkretsen när solen inte skiner?
Är din returtemp inte bara innetemperaturen när solfångaren inte går?
Vanligtvis brukar man använda en temperatur diff mellan acctank och solfångare som styr en cirkpump. Är solfångaren x grader varmare än acctanks givaren startar cirkpumpen. Annars står pumpen still.
I ditt fall har du kanske kallt vatten i botten av acctanken och en solfångare som är något varmare mitt på dagen än i botten på acctanken men fortfarande kallare än din innetemperatur=returtemperatur vid stillastående cirkpump. Då startar cirkpumpen och kör in det relativt acctankens bottentemperatur varma men ändå bara 10 gradiga vattnet in till din returgivare.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ja, eller så är vattnet från solfångaren lite varmare än så, men vattnet i bottnen på tanken kallt. När det kommer ut ur tanken, kyler det returgivaren.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Jo, visst har jag ett solpaket enligt er beskrivning.
Tempgivaren sitter returen från solfångarna och givetvis är inte pumpen igång vid så låga temperaturer.
Min teori är att jag får lite självcirkulation mitt på dagen och att vattnet i röret från solfångarna ner till solpaketet håller en lägre temp än i pannrummet.
Kan det vara rätt?// Micke
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Något av det vattnet har väl varit utomhus, utan att varit inuti solfångarna?

Dessutom tror jag att vi har en begreppsförvirring. Det du kallar retur, i solfångarsammanhang, är det vattnet från solfångarna till tanken? Jag kallar röret från tanken till solfångaren för retur. I värmesammanhang brukar man prata om framledning från värmekällan till det ställe där värmen ska avges och retur tillbaka till värmekällan.
Men jag misstänker nu att du ser det tvärtom, eller hur?
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

apersson850 skrev:Något av det vattnet har väl varit utomhus, utan att varit inuti solfångarna?
Jo, så är det och det är troligtvis detta vatten som märks i tempsänkningen mitt på dagen, även om pumpen inte går.
apersson850 skrev: Dessutom tror jag att vi har en begreppsförvirring. Det du kallar retur, i solfångarsammanhang, är det vattnet från solfångarna till tanken? Jag kallar röret från tanken till solfångaren för retur. I värmesammanhang brukar man prata om framledning från värmekällan till det ställe där värmen ska avges och retur tillbaka till värmekällan.
Men jag misstänker nu att du ser det tvärtom, eller hur?
Det stämmer säkert att jag använder fel begrepp. Det jag menar med "retur från solfångarna" är ledningen där vattnet leds från solfångarna till acktanken. Känns lite fel att kalla det "framledning från solfångarna". :?

Hej och hå // Micke
Hakke
Ungskog

Inlägg av Hakke »

Jag tror att det ser ut ungefär likadant hos mig, och det är inte vackert att titta på.
Jag gjorde antagandet att det är naturligt under den här årsstiden när man har en dålig vikel, möjligen i kombination med bristande isolering.
Det borde vara så att den lilla värmen som solen ger sugs upp av de kalla ledningarna mellan panelen och soltanken och det är först klockan 15 (i din graf) som det blir något netto. Då inser man att man fram till kl 15 pumpat ut mycket varmare vatten än man fått in och när man äntligen fått upp temperaturen så är dagen slut så dagen har varit en ren minusaffär. Om anläggningen står still 20h i -10 grader så det tar så klart lite tid att återställa.
Jag har haft min anläggning avstängd under större delen av december-januari för att det var så deprimerande att se.

Jag slog på den en solig dag i januari och blev jätteglad över att panelen höll 90 grader trots att det var -15 ute men när jag konstaterade att vattnet som pumpades in ändå bara höll 10 grader dämpades upprymdheten.

Vad grafen inte säger är vilket flöde man haft, bara temperaturen och om flödet är minimalt handlar det om väldigt små värmevolymer, vilket det måste vara för att inte orka värma upp 10m kopparrör.

Något jag inte kan begripa är att det efter att anläggningen gått ett tag bara är några graders temperatursänkning mellan soltanken och panelen medans vattnet som kommer tillbaka från panelen är skitkallt trots att sträckan är kortare och det är mycket högre temperaturskillnad. Kan jag ha varit så dålig på att isolera? Just i genomföringen genom yttertak och bjälklag ligger rören oisolerade för att jag ville ha så små hål som möjligt. Kan det göra så mycket när det är kallt?
BioSolpanna med Bionabrännare och 10 kvm SchuchoSol. Dovre 2200 spisinsats och Saab BioPower
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Av två anledningar, dels att jag ville se att det inte läcker i någon skarv, dels att det inte är kul att kravla omkring på taket på vintern, har jag ännu bara isolerat mina solvattenrör inne i huset. Några decimeter mellan panelen och cirka två meter in och ut ur huset är inte isolerade ännu. Det får bli när det blir lite trevligare att sitta där ute. Ska fixa en plåt eller något där rören går in också.
Trots det höjde mina solrör temperaturen i tankens botten med 10 - 15°C, när solen sken i början av februari. Det var minusgrader ute, men inte gjorde det så mycket på vattentemperaturen.

Jag har gjort större hål i taket, dock, så att jag ska kunna isolera hela vägen in. Inne i huset har jag gjort hål som jag knackat in 50 mm VP-rör (elrör, alltså) i, som foderrör. Då passar isoleringen bra i plaströren, samtidigt som plaströren hindrar spånen i bjälklagen från att trilla ut.

De solfångare du har, vad är det för typ?
Hakke
Ungskog

Inlägg av Hakke »

Det där med foderrör skulle man förstås ha tänkt på men jag är inte sugen på att göra om det nu när systemet är trycksatt och allt.

Om det nu var mig du åsyftade apersson850 så är Schuchosol tyska plana fabrikstillverkade enheter med antireflexbehandlat glas som säljs genom Solentek. Dom har bra värden enligt spec men dom blev inkopplade i månadsskiftet nov/dec och har varit avstängda en stor del av tiden så jag har inte hunnit få någon större erfarenhet av dem ännu.

Jag har också noterat att det ofta är varmare i botten av BioSoltanken än i mitten vilket känns ologiskt när returvattnet från radiatorerna går in i mitten av tanken och folk pratar om att det är så kallt i botten av en acctantank men icke så. Undrars just om de kan ha förväxlat tempgivarna på fabriken. Man får väl ta av isoleringshöljet och kolla upp det någon gång när man känner sig sysslolös.

Micke: vad använder du för programvara för att skapa graferna?
BioSolpanna med Bionabrännare och 10 kvm SchuchoSol. Dovre 2200 spisinsats och Saab BioPower
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Det kan vara en långsam självcirkulation som drar igång precis när det BÖRJAR lysa i rätt vinkel på solfångarna, som gör att värmen på absorbatorn tvingar mediet sakta uppåt i slingan å trycker ned utomhuskallt vatten till returen.

Menade du returen från tanken eller returen från solfångarna :roll: , men jag har tolkat det som mediet som kommer FRÅN solfångarna då det står solfångarretur i diagrammet.

Inte det vanligaste att mäta vid tanken 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar