Vilken panna ??
Vilken panna ??
Hej allihop jag har just loggat in mig för första gången hos er och hoppas jag kan få några små svar av er . Eftersom jag renoverar ett hus nu och kör in singel till plattan jag ska gjuta och lägga golvvärme i så undrar jag vilken vedpanna ni kan rekommendera av följande ctc v35 , calmarpannan v 33 , eller baxi bonus. Lite övrig fakta om huset , det är på ca 130kvm och ska troligen ha två acumulatortankar på vardera 750 liter med varmvattenberedare och solslinga för eventuella solpaneler , pannrummet är mitt i huset så jag vill inte ha en jättestor panna . Om ni orkar läsa allt jag skrivit så är jag tacksam för förslag.
-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumstomte!
Jag får nog skaffa nya glasögon. Ursäkta.
1500 liter verkar rimligt för 130 m², tycker jag. Sen gäller det att välja panna därefter.
Ofta använder man tumregeln 12 liter vatten per liter eldstadsutrymme. I dina fall kommer man då till 1080 - 1440 liter. Stämmer ju bra.
(Baxi 90, CTC 105, Calmar 120 liter).
Ser man till rekommendationerna för att klara Svanenkraven säger man 18 liter vatten per liter ved. Blir alltså 1620 - 2160 liter vatten.
Jag har en Atmos på 35 kW, med 140 liters vedutrymme. Till den har jag tre tankar, alltså 2250 liter vatten. Det fungerar jättebra. Jag behöver inte vänta tills det är helt tomt innan jag eldar, då tankarna sväljer ett vedinlägg ändå.
1500 liter vatten motsvarar 87 kWh. En panna som ger 35 kW i tre timmar avger 105 kWh. Därför hade det inte passat så bra med min panna, att ha 1500 liter, även om det är minsta volymen som tillverkaren rekommenderar.
Jag tycker det känns som att Baxi är den pannan, av de du räknat upp, som passar bäst till din ackumulatorvolym.
1500 liter verkar rimligt för 130 m², tycker jag. Sen gäller det att välja panna därefter.
Ofta använder man tumregeln 12 liter vatten per liter eldstadsutrymme. I dina fall kommer man då till 1080 - 1440 liter. Stämmer ju bra.
(Baxi 90, CTC 105, Calmar 120 liter).
Ser man till rekommendationerna för att klara Svanenkraven säger man 18 liter vatten per liter ved. Blir alltså 1620 - 2160 liter vatten.
Jag har en Atmos på 35 kW, med 140 liters vedutrymme. Till den har jag tre tankar, alltså 2250 liter vatten. Det fungerar jättebra. Jag behöver inte vänta tills det är helt tomt innan jag eldar, då tankarna sväljer ett vedinlägg ändå.
1500 liter vatten motsvarar 87 kWh. En panna som ger 35 kW i tre timmar avger 105 kWh. Därför hade det inte passat så bra med min panna, att ha 1500 liter, även om det är minsta volymen som tillverkaren rekommenderar.
Jag tycker det känns som att Baxi är den pannan, av de du räknat upp, som passar bäst till din ackumulatorvolym.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
ctc v35 är nog oxå rätt lagom till 1500 liter iof så om man använder insidan då man eldar så går det bra med calmar oxå.. Men de hade inte varit fel med 2m3 till calmar.. Men det är nog lagom då det är kallt ute med calmar v33 då huset hinner ta några kW under tiden de brinner så att tanken är helt fylld då brasan brunit ut..
v35:an har tydligen tålig keramik då den har en järnkant runt hålet i övre keramiken..
En kompis kör v35 mot 2500 l + slavtank i huset på 500 l o det blir istortsätt 2,5 ilägg för att värma 3 m3 så han sa att 1500 liter går fint då har du 1500 l 95 gradigt på 1 ilägg.. Jag tror det måste läggas på ett ilägg + några extra klabbar till för att värma 1500 liter..
v35:an har tydligen tålig keramik då den har en järnkant runt hålet i övre keramiken..

En kompis kör v35 mot 2500 l + slavtank i huset på 500 l o det blir istortsätt 2,5 ilägg för att värma 3 m3 så han sa att 1500 liter går fint då har du 1500 l 95 gradigt på 1 ilägg.. Jag tror det måste läggas på ett ilägg + några extra klabbar till för att värma 1500 liter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Gallringsobjekt
Beredare
Varför ha beredare i acc tanken när du kan ha slingor,jag har en tank på 500l med tre slingor en sol och två tappvatten,fungerar kanon.Ang din fundering på sol så fundera inte förlänge du bara ångrar att du inte gjor det tidigare.
CTC 2200-01.
Tb-mini-06
Två acc
12kvm sol
Laddomat 10
Draglucka
Tb-mini-06
Två acc
12kvm sol
Laddomat 10
Draglucka
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
ctc v35 o baxi bonus har båda 87% verkningsgrad o calmar 91%
Baxi har 30 liter mindre eldstad o har 35 liter mer vattenvolym, Väger även 155 kg mer än calmar vilket är onödigt att värma upp innan tankarna börjar laddas..
Ctc v35 har oxå mindre massa att värma än baxi men samma verkningsgrad så baxi är nog sämsta valet av dessa tre pannor..
Baxi har 30 liter mindre eldstad o har 35 liter mer vattenvolym, Väger även 155 kg mer än calmar vilket är onödigt att värma upp innan tankarna börjar laddas..
Ctc v35 har oxå mindre massa att värma än baxi men samma verkningsgrad så baxi är nog sämsta valet av dessa tre pannor..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Jag ska kanske förtydliga att jag inte menar att man inte kan ha vilken av pannorna som helst till din tankvolym. Jag menar däremot att om tankvolymen är tilltagen lite mer, i förhållande till eldstadsvolymen, behöver man inte stå och väga vedträna i handen, när man ska tutta på en brasa, bara för att tankarna inte svalnat helt. Om det passar till de aktiviteter man ska göra, kan man elda ett fullt inlägg när man har tid till det, utan att behöva avväga hur mycket som ska läggas in, för att det inte ska bli för varmt.
Det är ju precis som André skriver, får man 1500 liter 95°C vatten på ett inlägg (nästan), då finns det inte mycket marginal.
Mycket är ju en närmast filosofisk fråga om hur man vill elda. För min del resonerade jag så här: Jag ville åt vedeldningens låga driftkostnad, men tycker att det är tillräckligt med pyssel som det är med vedeldning, så jag ville ha en så rationell anläggning som möjligt, även om den nu är vedeldad.
Därför en tankvolym som klarar en eldning per dygn utom de mest extrema dagarna (under -10°C.. -15°C), en kombination panna/tankvolym som ger lite marginal på vedinläggen, samt solfångarna för att inte behöva elda hela året.
Det är ju precis som André skriver, får man 1500 liter 95°C vatten på ett inlägg (nästan), då finns det inte mycket marginal.
Mycket är ju en närmast filosofisk fråga om hur man vill elda. För min del resonerade jag så här: Jag ville åt vedeldningens låga driftkostnad, men tycker att det är tillräckligt med pyssel som det är med vedeldning, så jag ville ha en så rationell anläggning som möjligt, även om den nu är vedeldad.
Därför en tankvolym som klarar en eldning per dygn utom de mest extrema dagarna (under -10°C.. -15°C), en kombination panna/tankvolym som ger lite marginal på vedinläggen, samt solfångarna för att inte behöva elda hela året.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Baxis produkter är tunga pga av robust konstruktion.Grova dim på matrial och mängd keramik.Om det är en nackdel går nog att diskutera sen att är det sämre verkningsgrad än CTC är helt klart. Sen är det även fråga om tycke och smak, Skälv är jag, om det märks
småförtjust i Baxis produkter.

Baxi Bonus ,3 st 500 lit Acktankar och Termovar laddningspaket.
-
- Pannrumshärskare!
Calmar borde väl vara det sämsta valet. Ska han ha 1500 liter är ju den alledes för stor.Och den är ju 5000 kr dyrare.André skrev:ctc v35 o baxi bonus har båda 87% verkningsgrad o calmar 91%
Kan ju nämna att baxi har 5 års garanti. Det har varken ctc eller Calmar.
Den är desutom bra isolerad.Min innova håller ca 50-60 grader vid uppstart om jag eldar en gång per dag.
Åk och titta o känn på pannorna så kommer du se skilnaden.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Andreas Hansson skrev:
Calmar borde väl vara det sämsta valet. Ska han ha 1500 liter är ju den alledes för stor.Och den är ju 5000 kr dyrare.
Kan ju nämna att baxi har 5 års garanti. Det har varken ctc eller Calmar.
Den är desutom bra isolerad.Min innova håller ca 50-60 grader vid uppstart om jag eldar en gång per dag.
Men då det ska vara golvvärme så är returtempen bara ca 25 grader så det rymms nästan lika mycket i 1500 l som i en 2000 l acktank med returtemp på 40 grader..
Må vara dyrast men så är den effektivare o har billigare keramik..
5 år må väl va fan om en panna inte håller.. Baxin kanske pajar efter 6 år så då hjälper inte garantin ändå..
Om baxin sjunker 30 grader med sina 125 liter vatten är det lika mycket förluster som om calmar med 90 liter sjunker 42 grader.. Då har jag inte tagit hänsyn till att det är 155 kg mer plåt i baxin vilket innehåller en hel del energi..

Kanske är det någon som vet hur mycket energi stål innehåller/grad??
-
- Pannrumshärskare!