Varför pellets?

Kluven
Frö

Varför pellets?

Inlägg av Kluven »

Hej,
Min gamla oljepanna är på väg att ge upp och velar nu mellan bergvärme och en ny pelletsanläggning. Har kollat lite på olika pelletssystem och fastnat för Thermias Biomatic. Har fått ett pris på en installation som kostar ca: 80 000:-. Samtidigt är min bror värmepumpsinstallatör och kan inte förstå hur jag skulle kunna välja pellets. Genom honom får jag en komplett bergvärmeanläggning med borrning för samma (eller tom. något lägre) pris som pelletsanläggningen. Kan nån ge mig lite (objektiva) tankar om fördelar och nackdelar med systemen. Själv har jag gått lite på enkelheten när jag lyssnat på värmepumpslobbyisterna när det gäller handhavandet. Tycker inte det stämmer när man köper en ny och modern pelletsanläggning, kan hålla med om det om man konverterar en gammal panna men de nya verkar lättskötta.
johansjostrand
Lärjunge!

Re: Varför pellets?

Inlägg av johansjostrand »

Hej och välkommen till forumet!

Nu är det ju såhär att investeringkostnaden ofta är en viktig del i valet av värmesystem. Man brukar i de flesta fall kunna få ihop en ny effektiv, lättskött och mycket väl fungerande pelletsaläggning för lite drygt hälften av kostnaden för bergvärme. De bergvärmeinstallationer jag känner till har kostat från 120 000 kr och uppåt. Om den värmepumpsinstallationen din bror erbjuder till samma eller lägre kostnad jämfört med en biomatic är en väl fungerande sådan förstår jag mycket mycket väl din vånda. Det som då talar för pellets är väl i första hand att:

Skorstenen som brukar vara hjärtat för husets ventilation hålls varm och därmed fungerar som den ska.

Pellets knuts inte samman med en leverantör som elsladden på värmepumpen. Man kan spela ut leverantörer mot varandra, importera pellets från utlandet eller stjäla av grannen... Med andra ord flera möjligheter att hålla ner kostnaden.

Men som sagt, då investeringskostnaden är lika förstår jag att du är fundersam. Eventuellt kanske du måste komplettera värmepumpen med ett eller flera element i källaren, beroende på hur det ser ut nu. En gammal oljepanna brukar nämligen svara för att större delen av källaren hålls någorlunda varm...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Jag vet inte hur pass objektivt detta argument för pellets är, men du blir el-beroende med bergvärmen. Stiger elpriset så blir det dyrare. Pelletspriset kan förstås också stiga, men det känns (för mig) ändå på något sätt som att pellets blir billigare. Sen ska man väl inte förutsätta att borrhålen blir för kort, men om det blir det så blir det förstås dyrare än tänkt att värma huset med pumpen som elpanna, och den kostnaden kan man ju inte påverka såvida man inte borrar om hålet (gör man det?) eller borrar ett till.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Personligen så tror jag att elen är på väg käpprätt åt #$%&/{#, vänta bara till miljödårarna i riksdagen stängt alla kärnkraftverken och kommer på att nu räcker visst inte strömmen till (även om våra fina miljövänner Eon och Vattenfall ser till att vi får en hel del fin koleldat el från tyskland och polen), då rasslar nog elpriset iväg upp i himlen, dessutom så börjar Eon och Sydkraft att få vädring för de riktigt storas vinsterna nu, och dom har nog inga planerar på att minska på sina bonusar...

En modern pelletsanläggning med ny panna är definitivt till mycket stor del underhållsfri, men om du bara vill ha värme och aldrig gå ner i källaren så kan ju bergvärme vara ett snäpp bättre, sen verkar det i och för sig vara vanligare att folk blir missnöjda med felanpassade bergvärmesystem än att folk blir missnöjda med sina pelletsanläggningar, men det är svårt att avgöra (har dock ingen statistik som bevisar detta).

Men om du kan få ett väl fungerande bergvärmesystem för 80 laxar så låter ju det som ett konkurrenskraftigt alternativ.

Fördelen med pellets är ju som sagts ovan, det kan produceras i sverige, och minst lika viktigt, det kan tillverkas i stora mängder, det är svårt för staten att beskatta den, och om dom lyckas så måste dom i praktiken lägga lika mycket skatt på el och olja i så fall.

Elen lär knappast bli billigare i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

micke_932 skrev:dessutom så börjar Eon och Sydkraft att få vädring för de riktigt storas vinsterna nu, och dom har nog inga planerar på att minska på sina bonusar...
Sydkraft Är väl Eon nu?
Thermia Biomatic 20+
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Kan du få bergvärme billigare än pellets så gör du nog en bra affär. Som någon redan skrev så bör man kolla upp ventilationen ifall du nu slutar elda. I många gamla hus bygger ju ventilationen på draget i skorstenen.

Men helt klart är bergvärme det bekvämaste allternativet. Det som möjligen talar emot är väl om elpriserna i Sverige kommer att höjas till de priser som redan råder i övriga Europa. Samtidigt kommer antagligen pellets också att öka ifall elpriset sticker iväg. Dock har pellets än så länge en fungerande konkurrens även om elbolagen köper upp pelletstillverkare i parti och minut.
Kluven
Frö

Inlägg av Kluven »

Tackar för svaren....Vi har en kamin, men det hjälper nog inte så mycket angående ventilationen då den inte kommer att eldas varje dag året runt. Och element finns det gått om i källaren, men de flesta har varit avstängda tackvare värmen från pannan och då blir ju energiåtgången större när man sätter på de igen om pannan försvinner (har inte tänkt på det).
Finns det nåt sätt att få drag i skorstenen utan att elda :oops: ? Vad är det som skulle göra bergvärmen dyrare om elpriserna går upp? När det gäller luft/vattten förstår jag det eftersom de inte funkar när det blir -10. Gäller samma sak för bergvärme, eller tar "processen" för att få värme mycket energi?
Ber om ursäkt för de dumma frågorna.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Sydkraft Är väl Eon nu?
Hoppsan, menade givetvis Vattenfall och Eon :oops:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kluven skrev: Vad är det som skulle göra bergvärmen dyrare om elpriserna går upp?
Du får betala mer för den elenergi som VP:n trots allt förbrukar.....

Den klara "bara" av att ersätta ca. 2/3-delar av den totala energiförbrukningen för uppvärmning och varmvatten som du har idag.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Roli skrev:
Kluven skrev: Vad är det som skulle göra bergvärmen dyrare om elpriserna går upp?
Du får betala mer för den elenergi som VP:n trots allt förbrukar.....

Den klara "bara" av att ersätta ca. 2/3-delar av den totala energiförbrukningen för uppvärmning och varmvatten som du har idag.
De absolut senaste värmepumparna hävdas kunna klara en överdimensionering bättre än de gamla då de inte skall slitas farligt vid till/frånslag jämrfört med äldre pumpar. Därför dimensioneras pumparna oftast numera för att klara 100%....

FRAMTIDEN får utvisa om detta är korrekt, ingen kan ju veta det idag eftersom den kompressortekniken är ganska ny=ingen VET säkert om detta.

Pellets brinner... ä värmer, billigt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det går ju inte åt mer energi för att värma källaren med element än genom att använda element. Spillvärme eller avsiktlig värme, den kommer ju från oljan i alla fall. Så under förutsättning att du håller lika varmt med elementen som det blev tidigare med oljan, spelar det ingen större roll.

Ett större problem kan det bli med skorstenen. Gamla hus är tänkta att ventileras med skorstenens hjälp. Slutar man elda flyttar spindlarna.

I mitt hus har skorstenen pipan från pannan i mitten. Sen ligger det tio (!) andra rök- och imkanaler runt denna, så att de värms inifrån. Där går en stor del, förmodligen nästan allt, av husets frånluft.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du bör även ha lågtempsystem (max 45 grader då det är som kallast) för att få bra cop på vp.. Så byte av radiatorer kan oxå behövas för annars kanske du bara får samma cop som dom jag känner där den som har bäst har cop 2,4 sämst cop 1,9..

Ventilationen går att fixa genom att bygga om till mekaniskventilation med fläktar som dock oxå förbrukar el o det kostar ju oxå en slant att fixa ventilationen..

Nu vet jag inte var du bor men du får höjd fastighetsskatt med vp oxå..

Men 80000:- för bergvärme lät som ett otroligt bra pris så med ev byte av radiatorer o mekaniskventilation så kanske du kan få bergvärme med cop på runt 4-4,3 till samma kostnad som andra får betala för en standard installation = 130000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

micke_932 skrev:Personligen så tror jag att elen är på väg käpprätt åt #$%&/{#, vänta bara till miljödårarna i riksdagen stängt alla kärnkraftverken och kommer på att nu räcker visst inte strömmen till (även om våra fina miljövänner Eon och Vattenfall ser till att vi får en hel del fin koleldat el från tyskland och polen), då rasslar nog elpriset iväg upp i himlen, dessutom så börjar Eon och Sydkraft att få vädring för de riktigt storas vinsterna nu, och dom har nog inga planerar på att minska på sina bonusar...
Priserna på både el och olja går nog käpprätt uppåt även utan 'miljödårarna' i riksdagen, det ser ju vår kära marknadsekonomi till...

Sen har ju 'miljödårarna' sett till att du kan få en massa statligt bidrag för att ersätta din svarta smörja med frisk och miljövänlig pellets, det är väl kanonbra??
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Angående "Miljödårarna"... Bidraget man får ser de nog till att plcka tillbaka på något annat ställe, rätt som det är så ska man nog få höjt taxeringsvärde för att man har pellets. Kunskap är inget som de beslutande har gott om...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Vianix
Frö

Dyr el

Inlägg av Vianix »

El priset kommer säkert att gå upp mot 3 kr kwh så att de stackars svältande bolags herrarna får mer bonus pengar i sina fickor.
Tänk på att en värmepumps anläggning drar el, den går inte gratis som en del tror! Satasa på pellets :D Vem kan ge 50- 90 tusen om året för el om miljö nissar och bolags herrar får som dom vill!
Snart höst o då får vi rösta bort de fientliga typerna och kanske det byggs nya Kärnkraft verk, jag ger gratis tomtmark till de som vill bygga!
Skriv svar