Enkel solvärme anläggning för stall.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Enkel solvärme anläggning för stall.

Inlägg av mackez »

Jag funderar på om det är möjilgt att värma sadelkammaren i stallet med en enkel solvärmeanläggning bestående av en solpanel, ett element, expansionskärl och en cirkulationspump.
Jag är bara ute efter lite gratis vintertid. Eller är det en dum ide och jag kanske skulle satsa pengarna på lite mera issolering istället:-) ?
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

du får nog inte så mycke värme på vintern
jag hade isolerat istället
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

December och januari är i princip "soldött". I februari har det hittills varit tre dagar med någon solvärme att tala om.

Tittar man i statistik över soltimmar kan man se att det är mars-oktober som är meningsfulla. Det lilla det blir i november-februari är ren bonus.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av mackez »

aha.
Man kanske skulle satsa på en luf/luft värmepump till sadelkammaren istället. Någon som vet av någon mini variant på ca 2kw?
MVH
Marcus
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

hur stort är rummet du vill värma ?
å hur är det med isolering där ?
räcker det med 2 kw pump tänk på att dom tappar effekt ju kallare det blir
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av mackez »

ingemar_o skrev:hur stort är rummet du vill värma ?
å hur är det med isolering där ?
räcker det med 2 kw pump tänk på att dom tappar effekt ju kallare det blir
Rummet är ca 10m2.
Det sitter minimalt med isolering och väggar, tak och golv är av betong.
Jag behöver inte värma rummet till mer än 10grader men för att göra det nu så har jag ett element på 1000w som går dygnet runt utan avbrott.
MVH
Marcus
bax
Fröträd

Inlägg av bax »

Jag skulle nog sätta upp en 2kW aerotemper och isolera lite bättre.

Du kan ju kolla på dom dära "solarventi" tror jag dom heter, dom värmer väl inget under smällkalla/mörka vintern, men nu skulle jag tro dom börjar ge lite. Detta förstås om du har en södervägg.

Jag börjar ana att jag får rätt angående kulvertfunderingen. :D :?:
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

10 kvm och 10 grader. :?

Är det inte så att det är fuktigheten du vill undvika genom att hålla temperaturen uppe?
Om du använder en avfuktare istället kan du hålla torrt vid en lägre temperatur och på så sätt spara en hel del kwh. Då känns det inte så kallt även om temperaturen bara är kanske +4
En avvfuktare och en frostvakt gör nog jobbet året runt, till lägsta kwh kostnad.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Sfinx skrev:Är det inte så att det är fuktigheten du vill undvika genom att hålla temperaturen uppe?
Om du använder en avfuktare istället kan du hålla torrt vid en lägre temperatur och på så sätt spara en hel del kwh. Då känns det inte så kallt även om temperaturen bara är kanske +4
En avvfuktare och en frostvakt gör nog jobbet året runt, till lägsta kwh kostnad.
Se upp vid valet av avfuktare vid låga driftstemperaturer, många avfuktare tål inte att köras vid temperaturer kring 5-10º plus.

Några klara drift vid minusgrader med de är få och kostar lite mer.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Figur
Prima virke

Värme i ett stall.

Inlägg av Figur »

Stall? Du har väl en massa överskottsvärme i gödselhögen? Hästgödsel brinner ju och blir väldigt varm ibland.
Lite schematiskt skulle man kunna göra en rörslinga under gödselhögen. Koppla på en isolerad tilloppsslang och en frånloppsslang och vidare in i stallkammaren. där kan du sätta en cirkulationspump av valfritt slag. Det finns alltifrån enkla plastsaker till dyra pumpar avsedda för värmepannor. Sedan leder du detta till en form av element. Ett bilvärmeelement borde vara lämpligt. Byt ut 12-voltsfläkten till en 230-volts, och fäst den på ett säkert och funktionellt sätt. Fyll systemet med glykolvatten och du har "gratis" (minus elkraften) värme så länge hästarna får mat.
För säkerhets skull bör du också ha någon form av expansionskärl, så att du får ett jämt tryck i systemet.
Skriv svar