Hur stor solpanel ?
Hur stor solpanel ?
Hej på er då jag håller på att renovera undrar jag hur stora solpaneler som behövs på ett hus som är ca 130kvm om jag vill ha varmvatten från april -september . Panelerna ska sitta på en vägg i söderläge eftersom taket lutar åt öst och väst , jag undrar också om en tank på 750liter räcker till solenergin jag har ju två 750 liters tankar men bara den ena ska det bli solslinga i .
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
En hel del bra läsning och tips kan du finna i boken "Solvärme i vårt hus"
finns att låna på biblioteket alternativt köpa här.
finns att låna på biblioteket alternativt köpa här.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumstomte!
Åtminstone om tankarna är parallellkopplade kommer värmen att hitta över i tank nummer två också, när det blir för mycket för att ta emot allt i en tank. Det är bara till att öppna ventilen.
Problemet med att läsa böcker är att den tekniska utvecklingen av panelerna har gått ganska fort de senaste åren, så en del av det som står i böckerna har hunnit bli omodernt.
Två vakuumpaneler med heatpipe borde väl räcka. Jag har tre, men jag vill ha lite värme till huset också, när det går.
Problemet med att läsa böcker är att den tekniska utvecklingen av panelerna har gått ganska fort de senaste åren, så en del av det som står i böckerna har hunnit bli omodernt.
Två vakuumpaneler med heatpipe borde väl räcka. Jag har tre, men jag vill ha lite värme till huset också, när det går.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.