Kan man ha för stor acctank till solfångarna?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det var intressant att höra.
Enl. SP har jag 60% mer effekt på mina paneler än de tre Exosol du refererar till ska ge. Min tank är också 750 liter.
När det blir lite soligare ska jag berätta om vilka resultat jag får med den lösningen.
Än så länge ser jag en höjning av returvattnet i bottnet med upp till 15°C, när det nu varit en solig dag. Men då var det ju också flera minusgrader, eftersom solsken = klart = kallt så här års.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

"Ja! Har man 750 liter acktank kan man inte värma det med 3st 15-rörs solpaneler från Euronom (Exosol tror jag att de heter). Resultatet blir att tankens temp inte stiger nämnvärt, en riktigt solig dag på sommaren med värmebölja: nästan 50 grader). Enligt Euronom beror detta på att man måste ha elpatron i acktanken för att det ska fungera med solvärme, något som inte nämns i brochyren... "

Varje solfångare är på ca 1.72 kvm x 3 x 700w/kvm=3.6 kw
Det går åt utan förluster ca 1.16 kwh att värma 1 m3 1 grad.
Acctanken på 750 liter behöver ca 0.87 kwh för att höja temperaturen på HELA tanken 1 grad. Räknat utan värmeförluster
8 tim x 3,6 kw = ca 29 kw
0,87 kwh/grad x 29 kw = 33.3 grader. Man kan säker räkna med minst 10% värmeförlust så avrundat blir det kanske 30 grader
Dvs ungefär 1 grad per kw i en 750 liters tank.
Det stämmer alltså, knappt 50 grader i tanken på en sommardag. Om hela tanken har rumstemperatur från början vill säga. Men har den det? Varför? Har man ingen skiktning?
Är den inte isolerad? Hur många förbrukar 750 liter 50 gradigt varmvatten per dag, på sommaren?
Jag misstänker att acctanken är boven.

Alternativet vore att värma halva volymen= 375 liter, 60 grader och få hett tappvarmvatten så det räcker för de flesta hushåll.
Senast redigerad av Sfinx den fre 17 feb, 2006 12:44, redigerad totalt 1 gånger.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Sfinx skrev:"Ja! Har man 750 liter acktank kan man inte värma det med 3st 15-rörs solpaneler från Euronom (Exosol tror jag att de heter). Resultatet blir att tankens temp inte stiger nämnvärt, en riktigt solig dag på sommaren med värmebölja: nästan 50 grader). Enligt Euronom beror detta på att man måste ha elpatron i acktanken för att det ska fungera med solvärme, något som inte nämns i brochyren... "

Varje solfångare är på ca 1.72 kvm x 3 x 700w/kvm=3.6 kw
Acctanken på 750 liter behöver ca 3/4 kwh för att höja temperaturen på HELA tanken 1 grad.
8 tim x 3,6 kw x 3/4 grad/kwh=21,6 grader. Eller ca 29 kwh
Det stämmer alltså, knappt 50 grader i tanken på en sommardag. Om hela tanken har strax över rumstemperatur från början vill säga. Men har den det? Varför? Har man ingen skiktning?
Är den inte isolerad? Hur många förbrukar 750 liter 50 gradigt varmvatten per dag, på sommaren?
Jag misstänker att acctanken är boven.

Alternativet vore att värma halva volymen= 375 liter, 43 grader och få hett tappvarmvatten så det räcker för de flesta hushåll.
Om det går åt 1,163 W att värma 1 L vatten 1 grad C så går det åt 872 w att värma 750 L vatten 1 grad C. Det blir väl då 1,147 grader per Kw (1/0.872) vilket innebär att formeln borde se ut

8 timmar * 3,6 * 1,147 = 33,3 grader vilket ger en åtgång på knappt 29 kWh.

Eller gör jag en tankevurpa nu... :?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

ztz skrev:
Om det går åt 1,163 W att värma 1 L vatten 1 grad C så går det åt 872 w att värma 750 L vatten 1 grad C. Det blir väl då 1,147 grader per Kw (1/0.872) vilket innebär att formeln borde se ut

8 timmar * 3,6 * 1,147 = 33,3 grader vilket ger en åtgång på knappt 29 kWh.

Eller gör jag en tankevurpa nu... :?
Nä inte du men jag :oops:
Sedan är det bara cirka siffror då det går åt mer energi pga värmeförluster i rör osv.
Därav att jag använder 1 Kwh per m3 och grad. eller 3/4 kwh för en grad i en 750 liters tank. enklare att räkna överslagsmässigt, men tydligen inte enkelt nog :lol: För mig :oops:

Det tyder alltså på att hela tanken var rumsvarm innan solen började värma och den värmde hela tanken till samma temperatur.
Säkerligen slinga i botten.
Men varför var tanken rumsvarm vid starten?
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Du gör bara en enhetsvurpa.

Det går åt 4180 J för att värma i kg vatten 1K, vilket är i stort sett samma sak som 1 liter 1°C.
Notera skillnaden på effekt (W) och energi (J eller Ws).

Dividerar vi med 3,6*10^6 får vi istället energin i kWh, vilket alltså blir 1,161*10^-3 kWh. Detta blir då mycket riktigt 0,87 kWh för att värma hela tanken 1°C, eller 1,15°C/kWh.

Alltså blir det precis som du skriver, man får ut 29 kWh och det ger en temperaturhöjning på 33°C.

Det är bara enheterna du handskats med lite vårdslöst på vägen. Nu förstår jag att du förstår vad du menar, men om någon annan försöker följa ditt resonemang kan det vara bra att det är inte bara rätt siffror, utan även rätt enheter.

Sen är det väl i praktiken så att man inte får ut full effekt av solfångaren hela dagen, för solen rör sig ju. Fast det gör inte så stor skillnad för min del, ser jag. Den 1 juli ligger sinus för vinkeln på solstrålarna gentemot panelerna inte under 0,89 mellan klockan 9:00 och 17:00, när jag räknar på hur det ser ut på mitt hus. De är dessutom belysta till ungefär 19:00 den dagen, så har jag tur får jag ut 10 timmars solljus, även om det blir ganska flackt i ändarna på den tiden.
För min egen del, som har solfångare med en yta och effektivitet (enl. SP) som är 60% större, skulle jag få en temperaturhöjning på 52°C, om det är en riktig soldag. Från 20°C till 72°C, exempelvis. Den temperaturen är ju fullt användbar till varmvatten. Tre sådana dagar, så har jag laddat hela volymen.

Jaha, nu hade sfinxen redan svarat, ser jag. Värmeförluster i rören osv. får man naturligtvis mot sig hela tiden. Likaså den förbrukning man har (dusch, disk osv), samt förluster ut från tankarna.

Samtidigt är det intressant att se att efter en vecka med bra solsken bör det vara hett så det börjar pysa här och var.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

apersson850 skrev:Du gör bara en enhetsvurpa.
Där ser man, ytterligare en vurpa :oops:

Inte så lätt för en lekman men det blev ju nästan rätt :wink:
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Var inte ledsen för det. Tyvärr är det så att uppåt 80% (jo, jag räknade några stickprov) av allt som behandlar enheter och storheter i de här forumen, är fel. Framförallt finns det just mycket sammanblandningar av energi och effekt.
putte
Frö

Inlägg av putte »

Hej.
Tackar för all information,det verkar som om jag tar i lite med solfångarinstalationen och på sommaren minskar ytan( genom att täcka över) så borde systemet orka ge varmvatten tidigare.

Om man sedan optimerar dem för vår höst fall, för på sommarn räcker det till i allafall .

15 m2 vakumsolfångare borde göra susen.

MVH Patrik Andersson Jörlanda.
Nybyggd hus i Jörlanda, pannrum i garaget Baxi soloinova 30,två 1500 L acctank,Solfångare skall inhandlas ,vet inte vilka ?
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

putte skrev:Hej.
Tackar för all information,det verkar som om jag tar i lite med solfångarinstalationen och på sommaren minskar ytan( genom att täcka över) så borde systemet orka ge varmvatten tidigare.

Om man sedan optimerar dem för vår höst fall, för på sommarn räcker det till i allafall .

Kör du vakuumsolfångare med heatpipe, behöver du inte tänka på att täcka för.
Läs sid 20 och framåt om partielll förångning här: http://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF ... %20sol.pdf
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

putte skrev:Hej.

Såg att solenergiteknink gav rådet till en med 1800 l acktank att han kunde börja med 3-4 24 rörspaneler till sin tank..
Dom gillar stora tankar..

Jag hörde mej för hos dom om det skulle va ide med solfångare hos en kompis som har 30 kWh vv behov till ladugården/dag..
Men han avråde från de så pelletspriset är 1500:-/ton här o han skulle behöva minst 12-13 st 24 rörspaneler (á 13600:-) för att ha full täckning av vv juni,juli o augusti trots att deras paneler ska vara bäst i test hos SP..
Så många paneler skulle de inte heller gå köra mot slingor utan värmeväxlare måste det vara då..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Vi har diskuterat nödkylningtidigare.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Intressant att se dessa reaktioner, undra om det är någon på Euronom som läser detta, gör det de så vet de antagligen vilket fall det handlar om och hur mycket de behöver jobba på "fallet"...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har plats för 3 st paneler på en vägg. Min tank är på 1000L.
Borde inte vattnet sikta sig så man får tapp vatten på sömmarn
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det där beror på hur man laddar tanken, sägs det. Jag har inte upplevt en sommar med mina än.
Skriv svar