Kan man ha för stor acctank till solfångarna?
Kan man ha för stor acctank till solfångarna?
Hej.
En fråga. Jag har en pannistalation med en Baxi ved panna samt två strömsnästankar 1500 liter st . I en av dem sitter två vv slingor för varmvattnet samt en slinga (den längsta de hadde) för solfångarna.
Nu är det många som påstår att sol och stora acctankar för ved inte funkar i hop, att man inte får någon skiktning.
Iden är att ta i när det gäller solsystemet för att få mycket effekt till tankarna.
Är det någon som har ett liknande system funkar det? hur stora paneler har, ni när slutar ni elda.
MVH Patrik Andersson.
En fråga. Jag har en pannistalation med en Baxi ved panna samt två strömsnästankar 1500 liter st . I en av dem sitter två vv slingor för varmvattnet samt en slinga (den längsta de hadde) för solfångarna.
Nu är det många som påstår att sol och stora acctankar för ved inte funkar i hop, att man inte får någon skiktning.
Iden är att ta i när det gäller solsystemet för att få mycket effekt till tankarna.
Är det någon som har ett liknande system funkar det? hur stora paneler har, ni när slutar ni elda.
MVH Patrik Andersson.
Nybyggd hus i Jörlanda, pannrum i garaget Baxi soloinova 30,två 1500 L acctank,Solfångare skall inhandlas ,vet inte vilka ?
Nu kör jag förvisso inte med ved men min acktank är i allafall stor (se data nedan). Nu har den 2 st solslingor för att kunna prioritera varmvatten. Tror nog att det skall fungera för dig också. Lämpligast kör du bara med en tank när du kör sol. Skulle den bli "för varm" så är det bara att öppna ventilerna till den andra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumstomte!
Jag är inte säker på att bristande skiktning är problemet med stora tankar och sol. Kanske det snarare är det att man får ett ganska tunt lager varmvatten högst upp, om det är utspritt över stora tankar. Ett tjockare lager med varmt vatten hade behövts för att kunna få ut varmvatten, exempelvis.
Men jag vet inte, än. Det har inte varit mer än 4-5 vintersoldagar ännu så länge, efter det att jag fick installerat mina solfångare.
Men jag vet inte, än. Det har inte varit mer än 4-5 vintersoldagar ännu så länge, efter det att jag fick installerat mina solfångare.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Stora acctankar
Har man stora acctankar relativt solfångarna kommer effekten med vanliga slingor att temperaturen högst upp blir lägre än med mindre acctankar.
Dvs oftare "fesljummet" då det tar längre tid att värma mer vatten. Energin kommer att tillföras systemet men mindra användbart direkt för till exempel tappvarmvatten.
Användbara temperaturen räcker inte till, då du värmer mer vatten till lägre temp än om du skickar in varmare vatten högre upp.
Här är en intressant tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 5a68eeff80
Dvs oftare "fesljummet" då det tar längre tid att värma mer vatten. Energin kommer att tillföras systemet men mindra användbart direkt för till exempel tappvarmvatten.
Användbara temperaturen räcker inte till, då du värmer mer vatten till lägre temp än om du skickar in varmare vatten högre upp.
Här är en intressant tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 5a68eeff80
-
- Pannrumstomte!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har funderat kring detta med acktanksvolymen o sol en del..
Borde det inte med golvvärme (lågtemp) som Roli har va bättre med stor volym nu på vår/vintern då det inte blir så höga tempraturer från solfångarna.. På sommaren vet vi ju att det inte är några problem att värma 1800 liter..
T.ex om man har 1500 l o får det höjt till 35 grader från 25 grader (som kanske räcker till då de inte är så kallt) så har man ju fått ut 17,5 kWh från solen på dessa 10 graders höjning..
Hur stor vattenvolym kan solfångarna (ca 10-12m2) höja från 25 till t.ex 35 grader nu i feb-mars??
17,5 kWh motsvara ju vv för 2 dygn på sommaren så det borde va lättare att plocka/få ut många kWh på vår/höst om man har golvvärme el tänker jag fel..
Borde det inte med golvvärme (lågtemp) som Roli har va bättre med stor volym nu på vår/vintern då det inte blir så höga tempraturer från solfångarna.. På sommaren vet vi ju att det inte är några problem att värma 1800 liter..

T.ex om man har 1500 l o får det höjt till 35 grader från 25 grader (som kanske räcker till då de inte är så kallt) så har man ju fått ut 17,5 kWh från solen på dessa 10 graders höjning..

Hur stor vattenvolym kan solfångarna (ca 10-12m2) höja från 25 till t.ex 35 grader nu i feb-mars??
17,5 kWh motsvara ju vv för 2 dygn på sommaren så det borde va lättare att plocka/få ut många kWh på vår/höst om man har golvvärme el tänker jag fel..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Visst tillför du acktanken energi om du laddar acktanken från 25 grader till 35 grader. Men om framledningstemperaturen till radiator/golvvärme behöver vara 45 grader och returen är 35? Då gör det varma vattnet ingen nytta annat än förvärmning av tappvarmvattnet. Hur kul är det?
Alternativet till att värma 1500 liter 10 grader kan då vara att värma 300 liter 50 grader. Då får du tappvarmvatten och kan använda solvärmen till radiatorerna.
Varför gör man inte alltid så?
Effektiviteten i plana solfångare rasar med temperaturen.
Med dåliga solfångare blir exemplet ovan kanske bara 150 liter 50 gradigt vatten, när det dessutom är kallt ute. Halvkul
Vakuumrörsolfångare levererar nästan samma effekt även vid högre temperaturskillnader mot omgivningen. Då kan det bli helkul

Alternativet till att värma 1500 liter 10 grader kan då vara att värma 300 liter 50 grader. Då får du tappvarmvatten och kan använda solvärmen till radiatorerna.
Effektiviteten i plana solfångare rasar med temperaturen.
Med dåliga solfångare blir exemplet ovan kanske bara 150 liter 50 gradigt vatten, när det dessutom är kallt ute. Halvkul

Vakuumrörsolfångare levererar nästan samma effekt även vid högre temperaturskillnader mot omgivningen. Då kan det bli helkul

-
- Pannrumstomte!
I mitt fall kör jag det lilla det blir i hela ackumulatorvolymen på vintern. Solvärmen räcker ju inte till ändå, så jag får elda med ved i alla fall. Vilket alltså innebär att varje kWh som jag fått från solen räknas, då den gör att det går lite mindre ved för att höja temperaturen på vattnet till de 85°C - 90°C som jag har när det är fulladdat.Sfinx skrev:Alternativet till att värma 1500 liter 10 grader kan då vara att värma 300 liter 50 grader. Då får du tappvarmvatten och kan använda solvärmen till radiatorerna.
På sommaren fungerar det nog så att det blir varmt i alla fall. Jag kanske rent av behöver hela volymen för att ha någonstans att göra av med värmen.
Återstår vår och höst, när det är sådär precis att värmen räcker. Då inbillar jag mig att det kan vara en fördel för mig att stänga av två tankar, och på så sätt reducera ackumulatorvolymen till 1/3, eller i detta fallet 750 liter.
Ska bli intressant att se. Jag har ju som sagt inte sett mer än högst ett halvdussin dagar med sol ännu, sen anläggningen blev inkopplad.
När solen sken några dagar i februari lyfte solfångarna temperaturen på radiatorreturen med 15°C ungefär. Alltså fortfarande inget hett vatten, men så mycket mindre att värma upp med ved.
Senast redigerad av apersson850 den tor 16 feb, 2006 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
35º är nästan som det går bra året runt. Min golvvärme har nu gått på max 38-40º ut från CBJ:n i snart 2 års tid, och det räcker nu under vintern så det är nog inte omöjligt att 35º räcker lite längre fram på våren. Retur tempen brukar ligga på 23-27º så solfångarna har "bra" temp att jobba utifrån.Sfinx skrev:Visst tillför du acktanken energi om du laddar acktanken från 25 grader till 35 grader. Men om framledningstemperaturen till radiator/golvvärme behöver vara 45 grader och returen är 35? Då gör det varma vattnet ingen nytta annat än förvärmning av tappvarmvattnet. Hur kul är det?![]()
Nu kan jag inte köra solfångarna året runt pga naturliga hinder (skogsbeklätt berg) så mina är inte optimalt placerade (fel vinkel) för att kunna utnyttja sen höst/vinter/tidig vår sol. Det är först nu som solfångarna börjar vakna till liv.
Håller just nu på med att installera en värmemätare på solfångarkretsen så snart kan jag leverera siffror på hur mycket/lite som solfångarna ger.
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
En kompis har golvvärme i spårfrästa spånskivor med 8 mm laminatgolv o han har kört ut som högst 32 grader då det var -30 ute..Sfinx skrev:Visst tillför du acktanken energi om du laddar acktanken från 25 grader till 35 grader. Men om framledningstemperaturen till radiator/golvvärme behöver vara 45 grader och returen är 35? Då gör det varma vattnet ingen nytta annat än förvärmning av tappvarmvattnet. Hur kul är det?![]()
Ner till -5 så kör han ut max 25 grader till golvvärmen så då måste det va bra om man kan få ut 1500 l 35 gradigt än en skvätt 50 gradigt till vv..

Men som jag har det med returtemp på mellan 35-55 grader från nollan o neråt så ger det inget då blir det som apersson850 skriver..
Jo om du Roli haft din acktank super bra isolerad så borde din tank nå 100 grader med bara 6 paneler på sommaren.. Du har väl 7 st nu??
Men du gör ju ändå av bara av med ca 8 kWh/dygn till vv så om du haft sol på dina paneler året runt så tror jag iaf du skulle plockat ut mer kWh på "fesljumet" till golvvärmen vår/höst än vv på sommarn... Förutsatt att solen lyser vilket den bara gjort här 5 dagar sen nyår..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Prima virke
Funderingar kring stor acktank
Om man använder vacumsolfångare förlorarar man inte lika mycket på att ta ut en högre temperatur. Då borde man kunna ladda tanken med en vvx och ladda den med så varmt vatten man behöver för att klara av tappvattenförsörjningen utan att förlora så mycket i verkningsgrad. Att ha en stor acktank då innebär att man kan ladda mer energi innan den blir full?
En stor tank har lägre värmeförluster per volymenhet änn en liten med samma isolering, hur mycket tjänar man då på att ha flera små tankar?
Om man har en tank som man inte får upp i "tillräcklig" värme med bara solfångare så försvinner inte energin man trots allt laddar in i tanken. Efter som solfångarna har högst verkningsgrad vid låga temperaturer borde en sådan anläggning ha väldigt högt årsutbyte per M2. Det borde väll vara bra?
Lite snabba funderingar bara
/Classelagare

Om man använder vacumsolfångare förlorarar man inte lika mycket på att ta ut en högre temperatur. Då borde man kunna ladda tanken med en vvx och ladda den med så varmt vatten man behöver för att klara av tappvattenförsörjningen utan att förlora så mycket i verkningsgrad. Att ha en stor acktank då innebär att man kan ladda mer energi innan den blir full?
En stor tank har lägre värmeförluster per volymenhet änn en liten med samma isolering, hur mycket tjänar man då på att ha flera små tankar?
Om man har en tank som man inte får upp i "tillräcklig" värme med bara solfångare så försvinner inte energin man trots allt laddar in i tanken. Efter som solfångarna har högst verkningsgrad vid låga temperaturer borde en sådan anläggning ha väldigt högt årsutbyte per M2. Det borde väll vara bra?
Lite snabba funderingar bara
/Classelagare
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
-
- Pannrumstomte!
Sfinxen skrev ovan att vakuumsolfångarna ger bra effekt även om det är kallt ute. För några veckor sedan, när solen faktiskt sken en dag när jag var hemma, upptäckte jag att rören var helt vita.
Eftersom jag hade läst någonstans att en del haft problem med kondens i rören, gick jag upp på taket och tittade. Det är inte så avancerat som det låter, jag har ett takfönster vid sidan om skorstenen.
Väl där ser jag att februarisolen orkar smälta rimfrosten på allting, utom just på vakuumrören. De är så effektiva när det gäller att "suga åt sig" värmen, och sedan behålla den i rören, att de inte blir varma nog för att töa bort rimfrosten på utsidan. Alla andra ytor blev tillräckligt uppvärmda för att det skulle töa, men inte där. Inuti värmeväxlaren blev det bortåt 50°C, men det hjälpte inte på rimfrosten. Så länge det var minusgrader i luften blev isen kvar.
Det var inte förrän det var kväll, och solen skulle gå ner, som den hade orkat töa bort lite av isen, men långt ifrån allt. Ibland är det inte bra med bra isolering. Jag har funderat på att sätta upp några bra byggstrålkastare för att värma mina solfångare, men grannen tyckte inte det var någon bra idé, när jag sa att jag tänkte utnyttja hans vägguttag, för att få lite ekonomi i den metoden...
Eftersom jag hade läst någonstans att en del haft problem med kondens i rören, gick jag upp på taket och tittade. Det är inte så avancerat som det låter, jag har ett takfönster vid sidan om skorstenen.
Väl där ser jag att februarisolen orkar smälta rimfrosten på allting, utom just på vakuumrören. De är så effektiva när det gäller att "suga åt sig" värmen, och sedan behålla den i rören, att de inte blir varma nog för att töa bort rimfrosten på utsidan. Alla andra ytor blev tillräckligt uppvärmda för att det skulle töa, men inte där. Inuti värmeväxlaren blev det bortåt 50°C, men det hjälpte inte på rimfrosten. Så länge det var minusgrader i luften blev isen kvar.
Det var inte förrän det var kväll, och solen skulle gå ner, som den hade orkat töa bort lite av isen, men långt ifrån allt. Ibland är det inte bra med bra isolering. Jag har funderat på att sätta upp några bra byggstrålkastare för att värma mina solfångare, men grannen tyckte inte det var någon bra idé, när jag sa att jag tänkte utnyttja hans vägguttag, för att få lite ekonomi i den metoden...
Stor acctank
Några små förtydliganden
Jag tycker stora acctankar är kanonbra! Ju större desto bättre!
Men man skall kanske fundera både en och två gånger på hur de riktigt stora acctankarna skall laddas av solen.
Hett vatten kan alltid shuntas till lägre temperatur, tvärtom är svårare
Drömläge med lågtemperatursystem som golvvärme, men hur många har det alternativet?
Mina temperaturexempel var just det, exempel.
Jag tycker stora acctankar är kanonbra! Ju större desto bättre!
Men man skall kanske fundera både en och två gånger på hur de riktigt stora acctankarna skall laddas av solen.
Hett vatten kan alltid shuntas till lägre temperatur, tvärtom är svårare

Drömläge med lågtemperatursystem som golvvärme, men hur många har det alternativet?
Mina temperaturexempel var just det, exempel.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Här finns lite läsvärt om solanläggningar http://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF ... %20sol.pdf
Ett optimerat system jämfört med standard installation kan göra att en 10m2 anläggning ger samma prestanda som ett på närmare 19m2 ..
Men att satsa på att allt ska vara optimerat är tveksamt med tanke på vad de ger jämfört med kostnaden..
Roli din bivalent shunt ger 3-4% förbättring av solfångaranläggningen..
Men ang acktankvolym rekomenderas inte mer än 100 l/m2 vid samma isoleringstjocklek.. Så med ordentlig isolering så ökar besparingen med större acktank..
Ökning från 12-20 cm mineralullsisolering ger 10%
Ett optimerat system jämfört med standard installation kan göra att en 10m2 anläggning ger samma prestanda som ett på närmare 19m2 ..
Men att satsa på att allt ska vara optimerat är tveksamt med tanke på vad de ger jämfört med kostnaden..
Roli din bivalent shunt ger 3-4% förbättring av solfångaranläggningen..

Men ang acktankvolym rekomenderas inte mer än 100 l/m2 vid samma isoleringstjocklek.. Så med ordentlig isolering så ökar besparingen med större acktank..
Ökning från 12-20 cm mineralullsisolering ger 10%
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Angående ett fall ja gkänner till rätt bra med svert på din fråga...
Ja! Har man 750 liter acktank kan man inte värma det med 3st 15-rörs solpaneler från Euronom (Exosol tror jag att de heter). Resultatet blir att tankens temp inte stiger nämnvärt, en riktigt solig dag på sommaren med värmebölja: nästan 50 grader). Enligt Euronom beror detta på att man måste ha elpatron i acktanken för att det ska fungera med solvärme, något som inte nämns i brochyren...
Man kan ju tänka sig hur det var när det endast var två paneler a 15 rör, då fungerade det inte riktigt, det gör det nu enligt Euronom. Kunden är givetvis inte nöjd och ärendet ligger hos ARN...
Ja! Har man 750 liter acktank kan man inte värma det med 3st 15-rörs solpaneler från Euronom (Exosol tror jag att de heter). Resultatet blir att tankens temp inte stiger nämnvärt, en riktigt solig dag på sommaren med värmebölja: nästan 50 grader). Enligt Euronom beror detta på att man måste ha elpatron i acktanken för att det ska fungera med solvärme, något som inte nämns i brochyren...
Man kan ju tänka sig hur det var när det endast var två paneler a 15 rör, då fungerade det inte riktigt, det gör det nu enligt Euronom. Kunden är givetvis inte nöjd och ärendet ligger hos ARN...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.