Har någon ett "överdimensionerat" system för året
Har någon ett "överdimensionerat" system för året
Hej!
Ska bygga nytta och funderar på en massa varianter av kombinationer av sol+ved+el+FVP etc.
En variant skulle kanske vara att lägga nästan alla pengar på ett för huset överdimensionerat system som kanske kan klara värme och vatten även vintertid? (Kanske inte alla dagar, men typ till 95%?)
Finns det någon som har ett sådant system? Hur funkar det?
/Fredrik
Ska bygga nytta och funderar på en massa varianter av kombinationer av sol+ved+el+FVP etc.
En variant skulle kanske vara att lägga nästan alla pengar på ett för huset överdimensionerat system som kanske kan klara värme och vatten även vintertid? (Kanske inte alla dagar, men typ till 95%?)
Finns det någon som har ett sådant system? Hur funkar det?
/Fredrik
Nybyggare! 

-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Jag tror att man måste inse att solvärme är bra på sommaren. Vilket råkar vara den tid när bränslepannor, oavsett om det är ved, pellets eller olja, är som sämst. Så de passar bra ihop.
På mitt hus skulle det nog gå att klämma in kanske tre gånger så mycket solpaneler på taket som jag faktiskt har. Anläggningen hade då blivit 100000 - 120000 kronor dyrare, sådär. De paneler jag har nu ger praktiskt taget ingenting under januari månad. Förmodligen är december lika illa, men då var de inte inkopplade ännu.
Inte så att panelerna inte kan ta tillvara på solskenet, men solen sken så sällan att det i praktiken var försumbart.
Multiplicerar man tre med praktiskt taget ingenting får man tyvärr fortfarande i stort sett ingenting.
Nu är det naturligtvis stor skillnad på effektbehovet i ett nytt och välisolerat hus, jämfört med min kåk från 1943. Men fortfarande är det så att du får nästan ingenting när behovet är som störst.
På mitt hus skulle det nog gå att klämma in kanske tre gånger så mycket solpaneler på taket som jag faktiskt har. Anläggningen hade då blivit 100000 - 120000 kronor dyrare, sådär. De paneler jag har nu ger praktiskt taget ingenting under januari månad. Förmodligen är december lika illa, men då var de inte inkopplade ännu.
Inte så att panelerna inte kan ta tillvara på solskenet, men solen sken så sällan att det i praktiken var försumbart.
Multiplicerar man tre med praktiskt taget ingenting får man tyvärr fortfarande i stort sett ingenting.
Nu är det naturligtvis stor skillnad på effektbehovet i ett nytt och välisolerat hus, jämfört med min kåk från 1943. Men fortfarande är det så att du får nästan ingenting när behovet är som störst.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Solvärme är bra men räcker inte alltid till. Var brytpunkten mellan investering och besparing ligger beror på många olika saker. Den sista kwh man sparar blir oftast väldigt dyr. Men allt är heller inte pengar.
Vad det gäller soltimmar är här en liten tabell över tillgängliga soltimmar som aftonbladet publicerat.
Kiruna Östersund Lund
Jan 5, 26, 37,
Feb 62, 74, 64,
Mar 139, 131, 105,
Apr 183, 169, 166,
Maj 232, 233, 231,
Jun 266, 246, 235,
Jul 243, 228, 223,
Aug 159, 187, 212,
Sep 110, 115, 141,
Okt 67, 72, 94,
Nov 18, 38, 52,
Dec 0, 17, 32,
Ur denna tabell ser man att från mars till september-okt har man i genomsnitt över 100 timmar sol per månad. Installerar man en paneleffekt på 10kw är teoretisk möjlig gräns uppemot 1000 kw per månad. Teoretisk!
Det räcker till både uppvärmning och varmvatten i nybyggda hus. Problemet med nybyggda hus är oftast acctanken. Stor acctank sätter man inte in på vanliga träbjälklag.
Men oavsett hus stora paneler och acctankar du skaffar räcker solen inte till under åtminstonde 3-5 vintermånader. Det är äver 25% av tiden och uppemot 50% av förbrukningen. Tyvärr.
Även fast jag säljer solfångare måste man inse begränsningarna och vara realist.
Fördelen med nya hus är att energiförbrukningen oftast är låg.
Eftersom kravet på frånluftsventilation finns är nog din bästa systemlösning vattenburen värme, frånluftsVP, solfångare med en 500-700 l acc och en kamin. Pellets? Vattenmantlad?
Då får du nytta av gratisenergin, nytta av ventilationsluften, och kan toppa värmeeffekten med kaminen. Låg energiförbrukning och lågt elberoende.
Vad det gäller soltimmar är här en liten tabell över tillgängliga soltimmar som aftonbladet publicerat.
Kiruna Östersund Lund
Jan 5, 26, 37,
Feb 62, 74, 64,
Mar 139, 131, 105,
Apr 183, 169, 166,
Maj 232, 233, 231,
Jun 266, 246, 235,
Jul 243, 228, 223,
Aug 159, 187, 212,
Sep 110, 115, 141,
Okt 67, 72, 94,
Nov 18, 38, 52,
Dec 0, 17, 32,
Ur denna tabell ser man att från mars till september-okt har man i genomsnitt över 100 timmar sol per månad. Installerar man en paneleffekt på 10kw är teoretisk möjlig gräns uppemot 1000 kw per månad. Teoretisk!
Det räcker till både uppvärmning och varmvatten i nybyggda hus. Problemet med nybyggda hus är oftast acctanken. Stor acctank sätter man inte in på vanliga träbjälklag.
Men oavsett hus stora paneler och acctankar du skaffar räcker solen inte till under åtminstonde 3-5 vintermånader. Det är äver 25% av tiden och uppemot 50% av förbrukningen. Tyvärr.
Även fast jag säljer solfångare måste man inse begränsningarna och vara realist.
Fördelen med nya hus är att energiförbrukningen oftast är låg.
Eftersom kravet på frånluftsventilation finns är nog din bästa systemlösning vattenburen värme, frånluftsVP, solfångare med en 500-700 l acc och en kamin. Pellets? Vattenmantlad?
Då får du nytta av gratisenergin, nytta av ventilationsluften, och kan toppa värmeeffekten med kaminen. Låg energiförbrukning och lågt elberoende.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Statens Provningsanstalts normvärde för provning av solfångare bygger på uppmätt solstrålning över Stockholm 1986. Då fick de in 1062 kWh/m². Sen är det upp till verkningsgraden på solfångarna hur mycket av detta du kan tillgodogöra dig. De bästa idag ligger på runt 70%, vid en temperaturdifferens på 50°C.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ok, då får jag ta och lägga ned spåret att försöka klara mig med enbart solfångare på taket. 
Har precis pratat lite med Nordic Värmesystem och de tyckte absolut jag skulle skippa FLVP och satsa på FTX-ventilation och sedan kombinera sol + ved (vattenmantlad kamin) + el för uppvärmning och vv.
Om man jobbar vidare på det spåret och då vill ha sol som den primära värmekällan så många månader som är rimligt (9 kanske), hur ska man då dimensionera sitt system?
Jag har läst om tumregler för plana solfångare på 2-2,5 m2 solfångare per person och tank på 75-100 liter per m2 solfångare.
Jag tänkte dock satsa på vaccumrör, hur ska man dimensionera då?
Kan man halvera ovanstående "regler" för vaccumrör? (Om man antar att det rör sig ett nytt hus, 172 m2, golvvärme, med värmeåtervinnande ventilation.)
/Fredrik

Har precis pratat lite med Nordic Värmesystem och de tyckte absolut jag skulle skippa FLVP och satsa på FTX-ventilation och sedan kombinera sol + ved (vattenmantlad kamin) + el för uppvärmning och vv.
Om man jobbar vidare på det spåret och då vill ha sol som den primära värmekällan så många månader som är rimligt (9 kanske), hur ska man då dimensionera sitt system?
Jag har läst om tumregler för plana solfångare på 2-2,5 m2 solfångare per person och tank på 75-100 liter per m2 solfångare.
Jag tänkte dock satsa på vaccumrör, hur ska man dimensionera då?
Kan man halvera ovanstående "regler" för vaccumrör? (Om man antar att det rör sig ett nytt hus, 172 m2, golvvärme, med värmeåtervinnande ventilation.)
/Fredrik
Nybyggare! 

Beroende på vilka vakumrör du väljer (och vilka plana du jämför med) och sett till de varierande rekommendationer jag läst kan du räkna med 30-50% (sanningen ligger förmodligen närmare 30%) mindre absorbationsyta än om du väljer plana solfångare.Jag tänkte dock satsa på vaccumrör, hur ska man dimensionera då?
Ett enkelt sätt är att jämföra de värden SP tagit fram vid P-märkning av solfångare: http://www.sp.se/energy/CertProd/P_solfangare_lista.htm
dimensionering
Hej
Läs igenom http://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF ... %20sol.pdf
Där får du dels lite tumregler för vanliga solfångare men också information om vakuumrör. Sid 14 besvara mycket av dina frågor.
Använder du det på sid 20 beskrivna systemet med partiell förångning kan du ha en "för liten" acctank utan tekniska problem.
Det innebär att du med högre installerad effekt får längre stopptider med fulladdad acktank men också snabbare laddning.
Motsatsen med "för stor" acctank som många vedeldare med solfångare har råkat ut för är att man aldrig får någon användbar värme. Det blir bara ljummet, förutom efter någon vecka med högtryck på sommaren.
På sid 25 står det om framtiden med vakuumrör.
Fördelen med frånluftsvärmepump är att den ger dig varmvatten.
Det gör inte en FTX.
Läs igenom http://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF ... %20sol.pdf
Där får du dels lite tumregler för vanliga solfångare men också information om vakuumrör. Sid 14 besvara mycket av dina frågor.
Använder du det på sid 20 beskrivna systemet med partiell förångning kan du ha en "för liten" acctank utan tekniska problem.
Det innebär att du med högre installerad effekt får längre stopptider med fulladdad acktank men också snabbare laddning.
Motsatsen med "för stor" acctank som många vedeldare med solfångare har råkat ut för är att man aldrig får någon användbar värme. Det blir bara ljummet, förutom efter någon vecka med högtryck på sommaren.
På sid 25 står det om framtiden med vakuumrör.
Fördelen med frånluftsvärmepump är att den ger dig varmvatten.
Det gör inte en FTX.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Re: dimensionering
För att försöka undvika detta har jag tre tankar parallellkopplade. I huvudtanken sitter sol- och varmvattenslingorna. Med kulventiler kan jag stänga av en eller två av slavtankarna om solvärmen är skruttig. Blir det för varmt där kan jag öppna till slavtankarna igen. Som nästa steg har jag ett element i källaren, där jag kan köra ut värme, om det vill bli överhettning. Partiell förångning klarar systemet också, om det inte räcker med att torka upp källaren på sommaren.Sfinx skrev:Motsatsen med "för stor" acctank som många vedeldare med solfångare har råkat ut för är att man aldrig får någon användbar värme. Det blir bara ljummet, förutom efter någon vecka med högtryck på sommaren.
Detta i teorin, alltså. Hur det fungerar i praktiken vet jag i oktober.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Tack för alla idéer, tips och åsikter!
Nordic Värme hävdade att det kunde vara 7000 kWh/år sparsammare att ha en FTX-ventilation kontra en FLVP. Samt att man kunde max plocka ut 2kW från en FLVP tillbaks till vattenvärme. Sen måste man ändå gå in med el-patron.
Jag har också sett sådana siffror för FTX-ventilation och trott att jämförelsen gällde icke återvinnande ventilation men de hävade som sagt att det gäller gentemot FLVP. Men hur beräkningen gått till kan man ju fundera på....
Jag gissar att det trotsallt inte är så effektivt att hålla igång kompressor och omvandla luftvärme till vattenvärme som de vill göra gällande och att det därför blir bättre om man omvandlar luft-värme till luft-värme och sedan låter vattnet värmas av annan värmekälla?!
Någon som är bra på att räkna på sådant här får gärna försöka pedagogiskt förklara hur man kan få fram sådana siffror.
Tack för alla synpunkter och tips!
Otroligt värdefullt att kunna samla på sig så mycket av andras erfarenheter!
/Fredrik
Nordic Värme hävdade att det kunde vara 7000 kWh/år sparsammare att ha en FTX-ventilation kontra en FLVP. Samt att man kunde max plocka ut 2kW från en FLVP tillbaks till vattenvärme. Sen måste man ändå gå in med el-patron.
Jag har också sett sådana siffror för FTX-ventilation och trott att jämförelsen gällde icke återvinnande ventilation men de hävade som sagt att det gäller gentemot FLVP. Men hur beräkningen gått till kan man ju fundera på....

Jag gissar att det trotsallt inte är så effektivt att hålla igång kompressor och omvandla luftvärme till vattenvärme som de vill göra gällande och att det därför blir bättre om man omvandlar luft-värme till luft-värme och sedan låter vattnet värmas av annan värmekälla?!
Någon som är bra på att räkna på sådant här får gärna försöka pedagogiskt förklara hur man kan få fram sådana siffror.

Tack för alla synpunkter och tips!
Otroligt värdefullt att kunna samla på sig så mycket av andras erfarenheter!
/Fredrik
Nybyggare! 

-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Lyssna på dom o skippa flvp då denna inte klarar mer än vv o att du med ftx slipper ev kalldrag från tilluftsventilerna... Försök gära fixa så lufte till ftx aggregatet tas atige via rör i marke el att du kan skifta mella norra/södra sida av huset... Då får du hjälp med förvärmning el kyla beroede på årstid..freki skrev:Ok, då får jag ta och lägga ned spåret att försöka klara mig med enbart solfångare på taket.
Har precis pratat lite med Nordic Värmesystem och de tyckte absolut jag skulle skippa FLVP och satsa på FTX-ventilation och sedan kombinera sol + ved (vattenmantlad kamin) + el för uppvärmning och vv.
Om man jobbar vidare på det spåret och då vill ha sol som den primära värmekällan så många månader som är rimligt (9 kanske), hur ska man då dimensionera sitt system?
Jag har läst om tumregler för plana solfångare på 2-2,5 m2 solfångare per person och tank på 75-100 liter per m2 solfångare.
Jag tänkte dock satsa på vaccumrör, hur ska man dimensionera då?
Kan man halvera ovanstående "regler" för vaccumrör? (Om man antar att det rör sig ett nytt hus, 172 m2, golvvärme, med värmeåtervinnande ventilation.)
/Fredrik

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nya hus
Ver inte om det hör hemma på pelletsinfo under rubriken sol, men ändå.
Från energimyndighetens sida www.stem.se
" I en villa på 125 kvm i mellansverige går det åt ungefär 6 500 kWh per år för att värma upp ventilationsluft. Genom att installera ett system som återvinner värmen från ventilationsluften (FTX-system) kan du minska energiåtgången med 3 000-3 500 kWh om året. "
Och från deras publikation Värmepumpar 2004:
"Frånluftvärmepumpar kan ge både värme och varmvatten. Frånluftvärmepumpar kan spara ungefär 40–50 procent av husets behov av värme och varmvatten under året."
Enligt SCB är "normalförbrukning" för ett svensk hus 6.100 kwh hushållsel, 5.000 kwh varmvatten och 16.000 kwh i uppvärmning
Jag får det som att med FLVP kan du spara 8-10.000 kwh.
Med FTX 3-3.500 kwh.

Från energimyndighetens sida www.stem.se
" I en villa på 125 kvm i mellansverige går det åt ungefär 6 500 kWh per år för att värma upp ventilationsluft. Genom att installera ett system som återvinner värmen från ventilationsluften (FTX-system) kan du minska energiåtgången med 3 000-3 500 kWh om året. "
Och från deras publikation Värmepumpar 2004:
"Frånluftvärmepumpar kan ge både värme och varmvatten. Frånluftvärmepumpar kan spara ungefär 40–50 procent av husets behov av värme och varmvatten under året."
Enligt SCB är "normalförbrukning" för ett svensk hus 6.100 kwh hushållsel, 5.000 kwh varmvatten och 16.000 kwh i uppvärmning
Jag får det som att med FLVP kan du spara 8-10.000 kwh.
Med FTX 3-3.500 kwh.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Nya hus
Har läst de oxå för ett år sedan o va inte dom siffrorna på ett äldre hus = inte ett tätt skal vilket är viktigt med ftx..Sfinx skrev: Från energimyndighetens sida www.stem.se
" I en villa på 125 kvm i mellansverige går det åt ungefär 6 500 kWh per år för att värma upp ventilationsluft. Genom att installera ett system som återvinner värmen från ventilationsluften (FTX-system) kan du minska energiåtgången med 3 000-3 500 kWh om året. "

Ett bra ftx har 90%verkningsgrad o håller betydligt längre än flvp som inte har så imponerande hållbarhet ca 5-10år..
Men ska man gå efter stem så lönar sej inte solfångare heller o de håller jag med om..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skall du bygga nytt ger det god lönsamhet att lägga pengarna på isolering, mycket isolering, massor av isolering!!!
Då klarar du dig med värmeåtervinning i frånluften under stor del av "eldningssäsongen".
Uppvärmningsanordningen kan då vara en enkel kamin istället för dyr panna.
Sommartid (7-8 månader per år) får du arbetsfritt, men dyrt, tappvarmvatten med solfångare.
Själv har jag 140 m² byggt 1990 efter den tidens rekomendationer. Ångrar att jag inte var påstridigare när husfirmorna sade att mer isolering skulle bli dyrare än nyttan. Min eldningssäsong är nov-mitten av mars ungefär.
Det enda som är säkert är att el, olja, pellets, bensin, sprit, diesel och RME kommer att bli dyrare, dyrare dyrare för vart år som går. Huset skall stå i minst 100 år...
Då klarar du dig med värmeåtervinning i frånluften under stor del av "eldningssäsongen".
Uppvärmningsanordningen kan då vara en enkel kamin istället för dyr panna.
Sommartid (7-8 månader per år) får du arbetsfritt, men dyrt, tappvarmvatten med solfångare.
Själv har jag 140 m² byggt 1990 efter den tidens rekomendationer. Ångrar att jag inte var påstridigare när husfirmorna sade att mer isolering skulle bli dyrare än nyttan. Min eldningssäsong är nov-mitten av mars ungefär.
Det enda som är säkert är att el, olja, pellets, bensin, sprit, diesel och RME kommer att bli dyrare, dyrare dyrare för vart år som går. Huset skall stå i minst 100 år...
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Nä, solvärme lönar sig aldrig jämfört med att elda med ved, exempelvis. Men det kan vara gott att slippa mixtra med eldningen under en stor del av året. Både för den som eldar och den som kanske känner av att det ryker då och då. Det brukar dessutom vara svårare att tända kvickt på sommaren, när skorstenen kallnar och det är varmare ute.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Nja... Det där är en sanning med modifikation. Solfångaranläggningar har börjat variera väldigt mycket i pris och konkurrensen/intresset ökar, vilket gör att priserna på kanske framförallt vakumsolfångare verkar sjunka (ex. Sfinx och Exoheat). Samtidigt har elpriset ökat ganska mycket de senaste åren och lär fortsätta öka ganska mycket. Så ett sådant generellt uttalande har STEM fel i - det beror ju helt på elprisets utveckling, vilken investeringskostnad man kan komma ner i, samt livslängden på systemet. Och vilket energislag man jämför med (ved är naturligtvis svårslaget, men även där beror det ju på vilka kostnader man räknar in i veden).Men ska man gå efter stem så lönar sej inte solfångare heller o de håller jag med om..