rökgastemp vid modulerat läge.
rökgastemp vid modulerat läge.
Hej,
Min installatör har varit och trimmat min brännare, och han ansåg att det var bättre att gå över till modulerat läge. Det fungerar rätt bra, men det är väldigt låg temperatur på rökgaserna (~90c). Efter 20 minuter går den ju över till hög drift och då stiger temperaturen till ca 150 grader om den är nysotad, och det verkar ju mer rimligt.
Nu när det har varit kallt ute så fungerar det väl att köra så här eftersom den alltid avslutar med hög temperatur, men när det blir varmare ute så kommer brännaren att orka dra upp vatten temperaturen enbart under låg drifts läget, och då kommer det ju alltid att vara ganska låga temperaturer i skorsten.
Ser ni några problem med att köra modulerat för mig, eller tycker ni att jag ska gå över till att bara köra högt läge?
Tack på förhand!! / Björn
Min installatör har varit och trimmat min brännare, och han ansåg att det var bättre att gå över till modulerat läge. Det fungerar rätt bra, men det är väldigt låg temperatur på rökgaserna (~90c). Efter 20 minuter går den ju över till hög drift och då stiger temperaturen till ca 150 grader om den är nysotad, och det verkar ju mer rimligt.
Nu när det har varit kallt ute så fungerar det väl att köra så här eftersom den alltid avslutar med hög temperatur, men när det blir varmare ute så kommer brännaren att orka dra upp vatten temperaturen enbart under låg drifts läget, och då kommer det ju alltid att vara ganska låga temperaturer i skorsten.
Ser ni några problem med att köra modulerat för mig, eller tycker ni att jag ska gå över till att bara köra högt läge?
Tack på förhand!! / Björn
Nibe city -95 + Vikingbio -05
Bor i Spånga
Bor i Spånga
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Låter som väldigt långt spann mellan låg- och högeffekt, eller är det jag som är fel ute?
Vid nysotad ligger jag på cirka 130 grader på lågeffekt, och cirka 150 grader på högeffekt.
Vid nysotad ligger jag på cirka 130 grader på lågeffekt, och cirka 150 grader på högeffekt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Re: rökgastemp vid modulerat läge.
Konstigt att det är så låg temp. Jag har en likadan panna med en likadan brännare, jag har ca: 145 grader på låg effekt och 170 på hög (Nysotad).bjorou skrev:Hej,
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Har nu sotat min pipan utav sotare var här.
Då hade jag före sotning var 210ºC och efter sotning visade 170ºC gäller båda före och efter vid högeffekt. Och vid lågeffekt betydlig lägre temp. kan säga samma som Mate.
Jag har modulerat läge på Vikingbio helt tid.
Då hade jag före sotning var 210ºC och efter sotning visade 170ºC gäller båda före och efter vid högeffekt. Och vid lågeffekt betydlig lägre temp. kan säga samma som Mate.
Jag har modulerat läge på Vikingbio helt tid.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Lita inte enbart på era rökgastermometrar! Beroende vart man mäter så får man olika värden. Jag mätte med en annan termometer med lång givare så jag kunde vrida och röra runt lite i röret...det visade sig att mina rökgaser smyger på ett visst ställe i pipan och att rökgastermometern visade 30C fel...både på hög som på låg.
mvh
Abbe
mvh
Abbe
Helt klart är det skumt.. Jag tror att jag ska ringa till min installatör och konsultera honom. Det var ju trots allt han som sa att jag skulle köra modulerat, och då borde han ju sett att det var väldigt stor skillnad i temp mellan hög och låg effekt. Har tyvärr inte så stort förtroende för honom...
Föresten, hur kollar jag om jag har turbalatorer installerade? Min installatör hävdar att jag har 2 stycken, men jag kan i alla fall inte se dom när jag plockar bort brännaren och sotar pannan..!?

Föresten, hur kollar jag om jag har turbalatorer installerade? Min installatör hävdar att jag har 2 stycken, men jag kan i alla fall inte se dom när jag plockar bort brännaren och sotar pannan..!?
Nibe city -95 + Vikingbio -05
Bor i Spånga
Bor i Spånga
Turbolatorerna sitter i hålen som finns precis innanför luckan i ovankant (Du får trycka in trynet en bit för att se dom). Dom ser ut som bockade plåtremsor. Är det tomt i hålen så har du inga turbolatorer i, jag har alla 6.bjorou skrev:Helt klart är det skumt.. Jag tror att jag ska ringa till min installatör och konsultera honom. Det var ju trots allt han som sa att jag skulle köra modulerat, och då borde han ju sett att det var väldigt stor skillnad i temp mellan hög och låg effekt. Har tyvärr inte så stort förtroende för honom...![]()
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
-
- Energiprofet!
Jag blir inte heller klok på det här med rökgastempen. Förra gången jag sotade pannan, låg jag på 150 grader, med 8 retarder + en stump i mitten, på minCTC 1100. Idag sotade jag igen, då ligger jag på 135 grader vid nysotat, kollade även rökgastermometern med en digital ugnstermometer, skiljde bara ca 3 grader. Däremot var det - 8 grader ute när jag låg på 150, och nu är det 0 ute vid 135 grader. Så det verkar som utetempen spelar in också. Man får väl plocka ur retarder, ju varmare det blir ute. Nån annan som har samma erfarenheter??
Hälsn Vatsug
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
som abbe säger
Var man har mätspetsen spelar väldigt stor roll för om man skall få rätt värde.Lita inte enbart på era rökgastermometrar! Beroende vart man mäter så får man olika värden. Jag mätte med en annan termometer med lång givare så jag kunde vrida och röra runt lite i röret...det visade sig att mina rökgaser smyger på ett visst ställe i pipan och att rökgastermometern visade 30C fel...både på hög som på låg.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Jag märkte det att det spelar roll i retarder, då körde jag i augusti och det var varm ute.vatsug skrev: Så det verkar som utetempen spelar in också. Man får väl plocka ur retarder, ju varmare det blir ute. Nån annan som har samma erfarenheter??
Hälsn Vatsug
Pga ute varmluft gör sig tryck ner mot källare, därför måste tryck bort varmluft i pipan först
Då prövade jag tog bort en tub och visade bättre vid start och fick lättare ut luft från källaren.
Så att inte rökutveckling komma ut från draglucka vid start samtiden bättre förbränning.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.