vvc och bra skiktning
-
- Prima virke
vvc och bra skiktning
Hur skall man göra för att köra vvc och behålla bra skiktning i tanken, att välja bort vvc är ingen lösning i mitt fall.
/classe
/classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
-
- Pannrumstomte!
All varmvattenbelastning inverkar på skiktningen, såvitt jag vet.
Har du slingor eller beredare?
Jag har inte sånt själv, men om man tänker sig att cirkulationen fungerar som det är tänkt, då är det väl bara varmt vatten som cirkulerar? Varmt vatten som passerar inuti ett kamflänsrör påverkar inte vattnet i tanken mekaniskt alls och termiskt bara en aning, om vi antar att det inte svalnar mycket mellan varven.
Men hur fungerar det med temperaturbegränsningen, förresten? Vanligtvis blandar man ju med kallt vatten när man tappar varmvatten, men det går ju inte i det här fallet?
Jag får nog studera hur det egentligen fungerar, tror jag!
Har du slingor eller beredare?
Jag har inte sånt själv, men om man tänker sig att cirkulationen fungerar som det är tänkt, då är det väl bara varmt vatten som cirkulerar? Varmt vatten som passerar inuti ett kamflänsrör påverkar inte vattnet i tanken mekaniskt alls och termiskt bara en aning, om vi antar att det inte svalnar mycket mellan varven.
Men hur fungerar det med temperaturbegränsningen, förresten? Vanligtvis blandar man ju med kallt vatten när man tappar varmvatten, men det går ju inte i det här fallet?
Jag får nog studera hur det egentligen fungerar, tror jag!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Prima virke
För närvarande har jag ingenting. Jag har funderat på diverse olika lösningar beredare,slingor, extern värmeväxlare och olika kombinationer av dessa. Det är riktigt att man måste sänka vvc temperaturen i förhållande till ack.tanken och det är det som ställer till det. Väljer jag tex, en yttre värmeväxlare är det bära med tanke på skiktningen när jag förbrukar varmvatten men när vvc går får jag en returtemp på ca 50 grader vilket och blir den lägsta temp jag laddar in i botten på acktanken, Om jag i stället har en slinga i toppen på tanken kommer jag att kyla toptemperaturen till 50 grader i stället vilket inte verkar mycket bättre. jag har även funderat på en extern varmvatenberedare i kombination med tex. värmeväxlare men varje lösning jag kommer på har altid någon nackdel antingen vid förbrukning av varmvattnet eller när endast vcc går.
/classe
/classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
-
- Pannrumstomte!
Nu har jag läst på om hur VVC fungerar.
Såvitt jag kan förstå borde det gå bra om du har som jag har det, dvs två slingor för varmvattnet.
En förvärmningsslinga i mitten av tanken och en slutvärmningsslinga upptill. Returen från VVC kopplas ihop emd inkommande kallvatten, efter backventilen. Temperaturbegränsningen ser till att blanda lite av returen i utgående vatten, om returen är kall. Resten går till förvärmningen, värms upp en del, går till slutvärmningen och blir färdigvärmd där.
Inget kallt returvatten in till toppen av tanken, alltså.
När returen blivit uppvärmd kommer temperaturbegränsningsventilen att se till att utspädningen blir nästan till 100% med returvattnet. Minimal cirkulation i tankens slingor, så länge vattnet är varmt nog, alltså. När det svalnat lite går en del återigen in i förvärmningen, där det då kanske värms tillräckligt redan där, beroende på var skiktningsgränsen ligger i tanken för tillfället. Då pytsas lite riktigt varmt vatten ut till begränsaren, som återigen spär med nästan enbart returvatten till utgående varmvatten.
Alltså minimal påverkan på skiktningen, inga extra dyra termoventiler, bara pump, backventil och T-rör behöver läggas till.
Så måste man väl kunna göra?
Såvitt jag kan förstå borde det gå bra om du har som jag har det, dvs två slingor för varmvattnet.
En förvärmningsslinga i mitten av tanken och en slutvärmningsslinga upptill. Returen från VVC kopplas ihop emd inkommande kallvatten, efter backventilen. Temperaturbegränsningen ser till att blanda lite av returen i utgående vatten, om returen är kall. Resten går till förvärmningen, värms upp en del, går till slutvärmningen och blir färdigvärmd där.
Inget kallt returvatten in till toppen av tanken, alltså.
När returen blivit uppvärmd kommer temperaturbegränsningsventilen att se till att utspädningen blir nästan till 100% med returvattnet. Minimal cirkulation i tankens slingor, så länge vattnet är varmt nog, alltså. När det svalnat lite går en del återigen in i förvärmningen, där det då kanske värms tillräckligt redan där, beroende på var skiktningsgränsen ligger i tanken för tillfället. Då pytsas lite riktigt varmt vatten ut till begränsaren, som återigen spär med nästan enbart returvatten till utgående varmvatten.
Alltså minimal påverkan på skiktningen, inga extra dyra termoventiler, bara pump, backventil och T-rör behöver läggas till.
Så måste man väl kunna göra?
Jodå, jag har slingor i tanken. Men ingen VVC, har haft funderingar på det men det blev inget......André skrev:Hör med Roli han har väl vvc o slingor i sin tank..
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumstomte!
Verkar som om det skulle fungera vid första genomläsningen.apersson850 skrev:Vet du något hinder för min tanke om inkopplingen, då?
Skall ta och rita upp ditt förslag på papper och tänka till lite, det känns i allafall som om det skulle vara genomförbart utan "större" förluster.
Jag återkommer med ev. kommentarer när jag studerat det lite närmare, troligen först till helgen...........
Moderator
VVC
Det blir väl i huvudsak två driftsfall. Antingen är returen nästan lika varm som framledningen, eller också är den utspädd med kallt vatten.
Om vvc pumpens föde är stort jämfört med vv förbrukningen kan inte temperaturen sjunka så mycket. Är däremot VVC pumpens flöde ungefär som vvförbrukningen är returen lika kall som inkommande vatten.
Vanligtvis har väl VVC pumpen ett väldigt lågt flöde jämfört med momentan varmvattenförbrukning. Därför borde returen vid förbrukning vara kall som inkommande färskvatten. I stort sett antingen eller.
En lösning med yttre värmeväxlare och en termisk växlingsventil borde väl vara lämplig med två returer. Kostar inte en förmögenhet.
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/ ... 200408.pdf
Antingen går en varmretur in ungefär vid utloppet från acktanken. Tempdiffen är försumbar över den externa värmeväxlaren men vid vv förbrukning sjunker returtempen och går in vi lågt i actanken.
Slingorna behåller du för solfångarna.
Det blir viss en cirk pump till också
Om vvc pumpens föde är stort jämfört med vv förbrukningen kan inte temperaturen sjunka så mycket. Är däremot VVC pumpens flöde ungefär som vvförbrukningen är returen lika kall som inkommande vatten.
Vanligtvis har väl VVC pumpen ett väldigt lågt flöde jämfört med momentan varmvattenförbrukning. Därför borde returen vid förbrukning vara kall som inkommande färskvatten. I stort sett antingen eller.
En lösning med yttre värmeväxlare och en termisk växlingsventil borde väl vara lämplig med två returer. Kostar inte en förmögenhet.
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/ ... 200408.pdf
Antingen går en varmretur in ungefär vid utloppet från acktanken. Tempdiffen är försumbar över den externa värmeväxlaren men vid vv förbrukning sjunker returtempen och går in vi lågt i actanken.
Slingorna behåller du för solfångarna.
Det blir viss en cirk pump till också

Det tog lite längre tid än jag tänk...... man får inte alltid tid till det man vill göra....Roli skrev:Verkar som om det skulle fungera vid första genomläsningen.apersson850 skrev:Vet du något hinder för min tanke om inkopplingen, då?
Skall ta och rita upp ditt förslag på papper och tänka till lite, det känns i allafall som om det skulle vara genomförbart utan "större" förluster.
Jag återkommer med ev. kommentarer när jag studerat det lite närmare, troligen först till helgen...........
Jag tycker det låter helt OK med ditt förslag på inkoppling. Jag sökte också fram den "inkopplingsinstruktion" som följde min ESBE-ventil och de tycker också att returen skall kopplas in så som du beskriver. Tänk dock på hur man placerar sina backventiler. Detta syns bra i ESBEs lilla folder. Saknar man den så titta på fig 6 här: http://infoweb.esbe.se/files/51080/SERIE20.pdf
Hur gör du Apersson850 för att ersätta länken med egen text?
Moderator
-
- Pannrumstomte!
Det är lite "krabbigt" att visa, för gör jag det ordentligt, så blir det ju bara en länk igen!roli skrev:Hur gör du Apersson850 för att ersätta länken med egen text?
Men om du tänker dig att "glurf" i exemplet egentligen skulle vara "url", så förstår du nog:
[glurf=http://vadenueförnått.htm]Fint namn på sidan[/glurf]